• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna

Wioletta Kakowska-Mehring
30 czerwca 2023, godz. 08:00 
Opinie (154)

Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.

Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko

Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.


- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.


- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.


- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.


Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.


International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Pierwsze statki na przełomie 2027/2028. Drogę czerwona obiecują na 2029, czyli będzie w 2031. Via Maris nawet nie ma jeszcze orientacyjnego terminu. A w międzyczasie istniejącą infrastrukturę się rozciągnie, bo przecież jest z gumy. Potem zdziwienie że budowane są osiedla bez dróg dojazdowych. Przykład idzie z góry.

    • 29 3

    • 8 lat temu obiecali budowę jako obietnice wyborczą tak samo CPK , teraz 150 managerów dowodzi panem od koszeni trawy ... a wydaliśmy na to 467 milionow do tej pory , za nadzorowanie pana od koszenia trawy i gre pozorów - zal te pisowe widmo inewstycje . promw Szczecienie - stepka oddana na złom - tyle z tego zostało , no i sweet focia premiera niedorajdy

      • 9 2

  • Opinia wyróżniona

    A co z dojazdami do tego portu? (8)

    A co z dojazdami do tego portu? Przecież Janka Wiśniewskiego będzie dziurawe, że hoho.
    Droga czerwona? gdzie i jak powstanie? w dodatku Gdynia ma w planach buspas na Wiśniewskiego?
    Jak to wszystko się połączy, żeby nie utrudniać życie mieszkańcom?

    • 108 15

    • Oooo (2)

      A Estakada zostanie zostanie ogłoszona przez konserwatora zabytków obiektem
      zabytkowych który w każdej chwili grozi zawaleniem czyli zostanie zamknięta.
      Ot cała Gdynia w pigułce a wszystko połączy się w ruinę.

      • 13 11

      • z dojazdami? (1)

        Kłaniają się skutki przejęcia przez miasto "miedzytorza" i innych terenów portowych.
        Którą to decyzję podpisał wtedy ustępujący minister z PSL
        Węzeł i przedłużenie obwodnicy też mógł być, ale w 2014 ustępujący premier skreślił tę inwestycję z listy realizacji...

        • 11 2

        • to nie przypadek

          wiadomo z czego ZSL słynie i z czym jest kojarzone

          • 3 2

    • Wiśniowskiego będzie przebudowana (2)

      • 0 4

      • Tak, w 2055r.

        • 11 0

      • To wytłumacz mi jak ma być przebudowana, żeby wpuścić tam 4X więcej TIR-ów.

        Jak przebudujesz ul. Polską - wyburzysz biurowce oraz magazyny ?

        To nie ma prawa zadziałać. Ta lokalizacja jest zła. Port zewnętrzny w Gdyni powinien być po drugiej stronie kanału, czyli gdzieś w okolicach Oksywia z kompletnie nową drogą dojazdową.

        • 0 4

    • xyz

      będziemy latać helikopterami! :P przydałaby się ta skmka na północy na wczoraj... ale nie wiem czy moje pokolenie tego doczeka

      • 5 1

    • Musi powstać osobna droga dla tranzytu przez port, która włączy się w drogę czerwoną na wysokości ul. Energetyków.

      Inaczej 100% paraliż.

      • 2 1

  • > ma postać na wodzie

    To długo nie ustoi

    • 6 6

  • Z jednej strony budują apartamenty na nabrzeżu portowym w Gdyni a z drugiej rozbudowują nabrzeże bo brakuje miejsca na statki (8)

    Co to za bezsens! Za raz będzie protest tych z apartamentowców, ze port za głośny, że pyli się przy rozładunku, ze statki za za głośne i emitują spaliny... A my podatnicy za to zapłacimy! Jak nie w cenie gazu to w cenie innych dóbr.

    • 41 11

    • XXx (1)

      Kto choć trochę się interesuje tym co trzeba a nie ogląda durne telenowele bez obrazy to wie jak to się kręci.
      Apartamenty przy Waszyngtona tam gdzie można przejść z placu kaszubskiego skrótem do portu na ulicę chrzanowskiego zawsze będzie pylenie.
      Tam w tych stronach jest Terminal Masowy dawny rejon 3 a pylenie i zapachy to tam było i będzie normą.
      Teraz jeszcze rozbudowa portu zewnętrznego należy pogratulować ludziom wyboru mieszkań tych już tam wybudowanych i tych w planie w dawnym Dalmorze. Chyba że na wynajem lub dla prestiżu że mam tam mieszkanie.

      • 11 1

      • ......

        Otóż to.

        • 5 0

    • (2)

      Najpierw był port, a potem wybudowali obok apartamenty, to chyba wiedzą gdzie i co kupują

      • 15 0

      • QQ (1)

        Chyba nie do końca bo mimo wszystko
        co dla niektórych liczy się status i prestiż.

        • 4 3

        • "dla niektórych liczy się status i prestiż."

          To trzeba mieć niezły kibel we łbie.

          I tak finalnie skończą pod ziemią tak samo jak pan Janek. Nikt o nich nie będzie pamiętał.

          • 5 0

    • władze miasta nie myślą o porcie. dla nich najważniejszy jest deweloper

      • 8 1

    • Stare nabrzeża nie nadają się do obsługi dużych statków.

      Nie ma sensu tego modernizować. Taniej jest wybudować nowe terminale. Taniej też w eksploatacji, skraca się czas wyjścia i wejścia statku do portu.

      • 11 0

    • nie jestem specjalistą, ale pewnie ma to coś wspólnego

      z głębokością, wielkością (rozmiarami) basenów, itd...

      • 5 0

  • to jest jakis koszmar ktory nalezy powstrzymac (6)

    ktoredy te ciezarowki beda jezdzic, przez janka wisniewskiego czy swietojanska przy "prezydium"?
    Polska i Wisniewskiego juz zaczela sie rozpadac odkad ruszyl ruch ze stena line i ciezarowki ze zbozem, weglem i drewnem o czym czesto piszecie na 3miescie gdy blokuja miasto!
    W imie czego, zeby dogryzc terminalowi w Gdansku ? Zeby sie pokazac tak jak z przekopem mierzei ?
    Chore ambicje malych ludzi.

    • 20 35

    • Lepiej żeby nie było niczego?

      • 10 5

    • Donald to ty?

      • 5 5

    • Gdynia już jest zakorkowana przez TIR-y i będzie tylko gorzej.

      • 2 2

    • "W imie czego..."

      W imię dochodów, których temu miastu bardzo brakuje.

      • 5 0

    • poszukaj w necie, vce Koralewski wyjaśnia. ... a nie, nie dali mu dojść do głosu

      • 0 1

    • To mokry sen ignoranta z PIS.

      Drogie słomiane inwestycje to ich specjalność. Port bez zdolności dowozu kontenerów z głębi kraju to mógł wymyślić tylko prawicowy działacz po zaocznej podstawówce. Pasmo porażek PiS coraz dłuższe; rów Kaczyńskiego, lotnisko pośrodku niczego Radom, Baranów mistrza Horały.

      • 1 1

  • Jest wizualizacja

    Gdynianom to powinno wystarczyć

    • 20 9

  • Kiedy

    wizualizacja sprzatnietej ulicy Świętojańskiej np ul. Traugutta
    po bokach syf kiła i mogiła i nie tylko tam wstyd.
    Ma co oglądać u nas turysta zagraniczny.

    • 6 6

  • (1)

    Jak Estakada Kwiatkowskiego z portu do obwodowej nie rozpadnie się, to zacznę wierzyć w cuda

    • 17 3

    • vce Garsonka, powiedział (tak słyszałem), że estakada wytrzyma. Jak tu nie wierzyć. Facet zna się na dobrych szwach

      • 0 1

  • Port zewnętrzny wybudują szybciej niż kilometr świętokrzyskiej

    Masakra

    • 16 2

  • Oby MTM im tego nie budował... (1)

    • 14 1

    • MTM

      specjalizuje się tylko w dużych przedsięwzięciach: wymiana krawężników, studzienek kanalizacyjnych, wytyczanie ścieżki rowerowej, nowych klombów, nasadzenia roślin.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane