• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Katarzyna Gruszecka-Spychała jak ona coś powie to chce się rzygać

    to jest kwintesencja samopisokliki ze szczurem na czele

    • 26 2

  • I tak skończył się sen Szczurka.

    • 18 2

  • Gryzoń, Grucha, Stępa i cała ta szajka, chyba nigdy w życiu nie powiedzieli słowa prawdy

    • 23 2

  • Zabudowa mieszkaniami "międzytorza"

    to też chory pomysł. Już widzę tych szczęśliwych, którzy będą słuchać syren lokomotyw i hałasu z portu. Tam powinna być właśnie droga transportowa i ewentualnie biurowce.

    • 18 2

  • Artykuł sponsorowany przez Miasto Wspólne? (3)

    Nie rozumiem ich radości z tego że port zostanie w mieście. Port powinien być rozbudowywany w morzu. Mamy wizję sea city i ją realizujmy. Za chwilę zbudujemy Międzytorze okolice Mola. A port zostanie.

    • 5 19

    • Zabudujcie międzytorze (2)

      ale bądźcie uczciwi i uprzedźcie przyszłych mieszkańców o hałasie i innych noedogodnościach związanych z okolicą. No chyba że chcecie całkiem zlikwidować port i kolej w tym rejonie.

      • 7 0

      • jaz wiem (1)

        czy trzeba o takich rzeczach powiadamiać? to jest logiczne i proste jak drut że kupujac w mieście lokum - centrum- to musi byc hałasliwie zwłaszcza w tych rejonach. A zreszta tylko idiota by kupowal mieszkanie w " bloku" a potem roscil pretensje ze jest za głosno - w tych pieniadzach trzeba było sobie kupic domek nad jeziorem a nie do miiasta sie pchac a potem narzekac. Tak wiec Panska teoria troszke jakby niespójna i czepliwa, czyzby dlatego że na ów mieszkanie w ów lokalizacji nie stac i stac nigdy nie bedzie?

        • 0 6

        • Niech się Pan nie martwi o mnie.

          Stać mnie, mieszkam w domku jednorodzinnym. Właśnie przy mojej ulicy (moja rodzina i ja mieszkamy tu od ponad 60 lat, a w Gdyni od zawsze) wybudowano domy wielorodzinne i teraz mieszkańcy tych właśnie budynków narzekają, że nie ma jak dojechać, że mają problem z wyjazdem z parkinngu podziemnego, bo ulica wąska i zastawiona samochodami. Czy deweloper powiadomił ich o problemach komunikacyjnych? Nie, zachwalał tylko widok z okien i "spokojna dzielnica przy Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. A teraz przy tej samej ulicy chcą zezwolić na wybudowanie dodatkowych 200 mieszkań, a ulicy nie da się fizycznie powiększyć.
          Tak jak Pan napisał, decydując się na zamieszkanie w centrum ludzie powinni być przygotowani na różnego rodzaju niedogodnosci. Teraz w centrum robi się strefy 30 km/godz, zabrania wjazdu motocyklom na Świętojańską, a tym którzy decydowali się na zamieszkanie w spokojnym miejscu, funduje się wprowadzenie minimum 300 dodatkowych samochodów.
          Tereny dookoła portu niech pozostaną przemysłowe, tereny domków jednorodzinnych niech również takie pozostaną.

          • 4 0

  • nareszcie (3)

    jako mieszkaniec Gdańska pochwalam zabudowę portu Gdynia; im gorzej tam tym lepiej dla portu w mym mieście; sorry Panie Kwiatkowski, ale wysiłek przedwojennej Polski idzie na marne....

    • 19 4

    • no coz, ale port gdanski to nieporozumienie (2)

      nie mowiac o "australijskim DCT".
      Jako mieszkaniec Gdyni moge stwierdzic ze obecne wladze Gdyni powinny byc zwodowane do WCtu jako dzialajace na szkode miasta im szybciej tym lepiej. Bez dzialan rozwojowych Gdynia jako miasto i port bedzie powoli upadac.

      • 6 1

      • (1)

        zobaczysz jeszcze za twojego życia
        że ten port zasypią i postawią tam ochydne bloki
        albo mrówkowce apartamentowe, albo biura
        a ludzie z oksywia nawet beda sie cieszyc,
        bo wreszcie beda mieli blisko do centrum

        przykro mi, ale tak bedzie

        • 0 4

        • nie zasypią...

          nieopłacalna robota...
          Aż tylu frajerów na nieruchomości się nie znajdzie.
          No chyba że w Szwecji prohibicję wprowadzą. To wtedy nawet most do nich sie pociągnie.
          A co!

          • 2 0

  • Po co komu port wielki i pusty? (8)

    Jeżeli już to przyszłość mają porty które obecnie przeładowują dużo towarów. Takie porty jak Gdynia niestety będą wkrótce (o ile już nie są) nieekonomiczne. Surowce i paliwa powoli się kończą , statków elektrycznych na razie nie widać więc nie będzie czym wozić. W Gdyni również występuje problemy z komunikacją z resztą kraju . Dróg nie ma a te co powstały nie rozwiążą sytuacji. Prawda jest taka że należałoby szukać innych dróg rozwoju miasta a nie portu. Jeżeli nie będzie statków , marynarzy, stoczni , stoczniowców, przemysłu tzw okrętowego , komunikacji z resztą kraju to port nam jest do niczego nie potrzebny.

    • 5 29

    • to najpierw zbuduj "nowe drogi rozwoju"

      a potem burz istniejące źródła dochodu.
      Takie same argumenty padały gdy Maersk szukał dogodniejszych rozwiązań. Po co?
      Dogadał sie z australiczykami i zbudowali sobie przystań.
      A nasze porty dowiedziały się "po co?"

      • 11 1

    • Chciałbym zgłosić powyższą wypowiedź do nagrody Darwina, w kategorii

      samozaoranie.

      • 13 0

    • No jasne! (1)

      Port w Hamburgu ma zarabiać a towary do Polski można wozić tirami

      • 10 0

      • w Petersburgu, Kłajpedzie, Rostock'u...

        itd, itp...

        • 2 0

    • to po co w ogóle wstawać?

      Jeśli kiedyś, na pewno, przyjdzie umrzeć?
      Takiej jakości są twoje argumenty

      • 3 1

    • Co i czym chcecie wozić (2)

      Trzeba zrozumieć ze pewna era się już kończy i to ze w porcie Gdynia stały statki przy nadbrzeżach w dwóch rzędach plus statki na redzie bo nie było miejsca już te czasy nie wrócą. Handel morski jest nieekonomiczny zresztą również jest zagrożeniem środowiska. Żeby sprostać coraz to nowem przepisom należy modernizować lub budować nowe statki za duże pieniądze. Oczywiście można zagospodarować tereny po porcie tak by stały się atrakcja turystyczna czy sportowa ale to już jest zupełnie inna bajka. Widać ze niektórym marzy się potęga morska a tymczasem możemy conajwyzej zbudować stocznie złomową.

      • 1 5

      • Transport morski zagrożeniem dla środowiska? A broń z okresu II wojny światowej,

        tiry rozwalające drogi, zanieczyszczające powietrze są dla środowiska zdrowe?

        • 4 0

      • oglądaj inne filmy, albo zmień lekarza

        • 4 0

  • Elektrownia gazowa (a może elektrociepłownia) to olbrzymi postęp

    • 2 1

  • Ta sprawa zakupu to ratowanie Nauty za pieniądze Portu. Sprawa kiedyś wróci. (2)

    • 10 6

    • Co ty sugerujesz? (1)

      Nauta (państwo) chce to sprzedać i lepiej że będzie to zagospodarowane na coś co przynosi dochód niż miałby to kupić deweloper i powstałby teren prywatny.

      • 6 2

      • sugeruję interwencję KE/UE z powodu niedozwolonej pomocy Państwa

        pewnie maszyna prawniczo-jurgieltnicza juz ruszyła.

        • 1 2

  • Postawienie dzielnic mieszkaniowych na terenach przy portowych i przystoczniowych to zamkniecie na zawsze tych terenow dla produkcji przemysłu.,czy usług portowo stoczniowych.Tak nie powinno sie stać.Podobnie w Gdańsku.Krzaklewski z Buzkiem sprzedali stocznie stoccznie Gdańsk stoczni Gdynia.Syndyk zapomniał o kilkudziesieciu milionach na końcie stoczni.Cwaniaki wydzielili ok. 80 ha.z majątku stoczni wraz z kluczowym dokiem i szybko sprzedali.Niezależny rzeczoznawca wycenił ten teren na 350 mln. dol..To było wtedy jak Rydzyk zbierał pieniądze na wykup cześci stoczni.Ja mam pytanie?. Komu Rydzyk miał dać zebrane wtedy pieniądze jak została sprzedana.To był jeden z najwiekszych przekretow na wybrzeżu.

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane