• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje morski terminal przeładunkowy przy gdańskiej rafinerii

erka
23 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (43)

Powstaje nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii

Potężny wibromłot właśnie pogrąża dwanaście 32-tonowych stalowych rur. To element prac związanych z inwestycją, która powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafineriiMapka. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI.





Budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Orlenu obejmuje realizację nabrzeża do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano między innymi wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi (każdy z czteroma ramionami nalewczymi), które posłużą do obsługi zbiornikowców. Wykonana zostanie też niezbędna infrastruktura: rurociągi, stalowe estakady, infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy terminal z rafinerią w Gdańsku.

Terminal powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafinerii. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI. Terminal powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafinerii. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI.

Powstaje nowe nabrzeżne przy gdańskiej rafinerii



- Aktualnie na budowie pogrążanych jest 12 rur przeznaczonych na dalby. Na górze każdej z dalb będą zamontowane haki samozwalniające, które umożliwią cumowanie statków do nabrzeża przeładunkowego. Prace wykonywane są z lądu przy pomocy jednego z najnowocześniejszych wibromłotów w Europie - mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Terminal powstaje na nabrzeżu gdańskiej rafinerii. Budowę morskiego terminalu przeładunkowego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Grupa NDI.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.
  • Pierwsze statki przy nabrzeżu zlokalizowanym na Martwej Wiśle mają zacumować już w 2025 r. Terminal ma umożliwić przeładunek nawet 2 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów.

Każda z rur waży ponad 32 tony, ma 29 m długości i blisko 2-metrową średnicę.

- Oprócz prac związanych z pogrążaniem rur stalowych prowadzone są roboty zbrojarskie przy nadbudowie nabrzeża oraz pomostów przeładunkowych. Zbroimy pomost zachodni w obrębie oczepu oraz pomost wschodni w obrębie płyty żelbetowej. Betonowane są poszczególne sekcje nabrzeża. Obecnie zabetonowano już 11 z 20 możliwych - dodaje Klecha.



Morski terminal przeładunkowy przy gdańskiej rafinerii



Prace żelbetowe toczą się również przy budowie posadowienia pod przyszłe pomosty komunikacyjne. W obrębie powstającego Budynku Dyspozytorni i Zaplecza Technicznego trwają prace ziemne, natomiast w komorze czerpni montowane są rury czerpalne.

Budowa terminalu umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji biobenzyny i biodiesela oraz transportu produktów powstających w rafinerii w Gdańsku. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.
erka

Miejsca

  • NDI Sopot, Powstańców Warszawy 19
  • Rafineria Gdańska Gdańsk, Elbląska 135
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (43) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    zanurzenie 5,8m (10)

    co oni tam tylko barki będą obslugiwac?

    • 21 32

    • Wąskie gardło. (4)

      Na pewno przez rozgałęzienie Wisły Śmiałej i Martwej, przepłyną wielkie zbiornikowce. A może przez Przeróbkę i most Siennicki?

      • 12 3

      • tam w środku echosonda pokazuje w wielu miejscach ponad 8 metrów jak pływasz

        • 4 1

      • Most Siennicki do rozbiórki jest przeznaczony bo się sypie (2)

        • 4 1

        • Ale jeszcze masz most Wantowy ( Jana Pawła) i obok niego kolejowy (1)

          Jedynym sposobem dostania się statków które są wysokie jest wpływania od strony Górek Zachodnich ( chociaż i tam jest wąskie gardło mniej więcej na wysokości ulicy Przełom max 20 metrów szerokości)

          • 6 0

          • Takie statki zazwyczaj nie są zbyt wysokie

            ale fakt faktem wantowy to niewypał, bo problem był już wtedy zgłaszany, że jest o jakieś 10-15 metrów za niski. Na darmo kiedyś tam oborowego mostu nie było kolejowego. A może takie były założenia budynia i spółki, aby wywalić przemysł i wcisnąć deweloperskie psy tam na nabrzeża.

            • 0 1

    • I tak lepiej niż w Elblągu 2,5 m , a po pogłębieniu 4,5

      • 12 4

    • Tzw bunkierki

      • 10 1

    • Opinia wyróżniona

      Wystarczy przy tej wielkości jednostek (2)

      zazwyczaj dla statków o długości od 100 do 130 metrów i standardowych proporcjach długość x szerokość zanurzenie wacha się miedzy 4,5 a 5,5 metra

      • 17 3

      • A mnie zastanawia czemu budują nabrzeże od nowa w innym miejscu.... (1)

        Przecież Rafineria miała ( ma ) własne nabrzeże wybudowane jeszcze za komuny do połowy lat 90 tych było używane ... Nabrzeże znajdowało się Mniej więcej na wysokości ulicy Mewy/Steczka ....

        • 0 0

        • Ono jest za krótkie w tym miejscu i jest mniej miejsca na manewrowanie i obrót statku na Wiśle

          zresztą chyba ma też docelowo wchodzić w skład nowego nabrzeża

          • 0 0

  • ? a do jakiej wysokości ? (8)

    jak po drodze na Wiśle Śmiałej jest linia wysokiego napięcia 15kV ?!!?
    Przecież tam nie wejdzie tak duży statek, chyba, że ze składanym kominem !

    • 4 4

    • Duży nie, ale średni nie widzę przeszkód.

      • 4 1

    • Opinia wyróżniona

      To nie jest problem żaden bo w razie potrzeby podniosą linię (2)

      Pytanie którędy będzie podejście do nabrzeży ostatecznie zrobione, bo paręnaście lat temu zakładano przebudowę Mostu Siennickiego ( w zasadzie zburzenie obecnego który się zapada, o czym chyba się specjalnie nie mówi a jasno na to wskazują pomiary geodezyjne i budowę nowego obok od strony nabrzeża należącego do Petrobalitc), czy teraz koncepcja się zmieniła (po przebudowie nabrzeży i poszerzeniu rzeki jakiś czas temu w okolicy ulicy Przełom + pogłębienie toru.

      • 7 5

      • Tylko, że statki mają tam dopływać (1)

        z drugiej strony przez Górki.

        • 5 0

        • Jesli to jest zatwierdzone

          to tylko podniosą linię + ewentualne pogłębienie toru

          • 0 1

    • 15kV

      to linia średniego a nie wysokiego napięcia.

      • 2 0

    • a kto tu wspominał o dużych statkach?

      • 3 0

    • Linię wysokiego napięcie nie są problem....

      Na wysokość Stoczni Remontowej też jest linia wysokiego napięcia jakiś wyszy statek wchodzi i się pod nią nie mieści to normalnie demontują kable na czas wejścia i wyjścia statku .... ( Paręnaście razy w roku to się zdarza )

      • 0 0

    • w Nowym Porcie masz taką linię nad kanałem i nie ma problemu z przepływem statków .

      Pojedz i sprawdz naocznie , na starej ferze dobrze widac ..

      • 0 0

  • Orlen przejął i od razu są inwestycje! Bye bye Lotos! (5)

    • 9 14

    • (4)

      Ludzie nie osądzają po faktach tylko po opiniach i emocjach. Nie przegadasz takich zatwardziałych wojowników partyjnych

      • 7 1

      • Ten terminal miał byc budowany za tuska i olechnowicza (3)

        Ale coś im nie wyszło. Może dlatego, że za olechnowicza w latach 2009-2011 lotos straty przynosił

        • 3 3

        • Komu ten Tusk służy wszyscy wiemy

          Nigdy więcej PO i słupów z Berlina

          • 1 3

        • to jeszcze przypomnij kto Lotos zmodernizowal i byl pierwszym przeciwnikem likwidacji,a teraz bedzie ruskie bunkierki rzeczne przymowal!.

          • 0 0

        • to jest zagadka na miarę nowego wieku

          jak dwie firmy będące monopolistami oficjalnie na rynku przynosiły straty, chyba że tak miało być aby zaniżać ich wartość stopniowo (jak Ciech SA) i potem opchnąć jak najtaniej

          • 0 0

  • Ja tam wolę oglądać jak mój Hero Donald Tusk prasuje gacie niż jakieś tam inwestycje PiS. (5)

    A jego wiec zostanie ze mną na całe życie.

    Maciuś

    • 7 10

    • lepiej obejrzyj sobie tvpinfo

      • 6 1

    • Kościelny nie podbieraj z kielicha wina mszalnego. (1)

      • 3 3

      • Fuj, ja piję tylko pod kościołem na mszach Marty Lempard, to moi idole.

        Maciuś

        • 3 2

    • Ale cisza...jak najłatwiej uciszyć wycie totalnej opozycji?

      Inwestycjami w Polsce! :)

      • 1 3

    • To słup chyba z Berlina. Trzeba pilnować Polski. Wiemy komu on służy

      • 1 2

  • Gdańsk Nowy Port ---Dzielnica brudna i powietrze tez (1)

    A co miasto Gdańsk będzie z tego miało? Czy tak jak Nowy Port ,zabrudzenie miałem węglowym i zniszczone drogi i tunel?

    • 5 5

    • Dzielnica Nowy Port nie powinna tam nigdy powstać

      i na jej miejscu powinien być nowy basen z nabrzeżami, gdyby był bufor i miasto na siłę nie pchało się na tereny przemysłowe nie było by problemów

      • 0 0

  • Czy przeładunki tego terminala będą wliczane do statystyk portu Gdańsk? (1)

    • 9 1

    • Tak,ale tylko miału węglowego z Kolumbii.

      • 0 0

  • Zastanawiam się czemu budują od nowa w innym miejscu nabrzeże....

    Przecież Rafineria posiada własne nabrzeże mniej więcej na wysokości ulicy Mewy .... Nabrzeże było zbudowane za komuny i okazjonalnie wykorzystywane przez Rafinerię....

    • 6 1

  • Dlaczego nie w Radomiu lub Elblągu? (1)

    Pis ming

    • 8 4

    • Bo w Radomiu w tym miejscu powstało lotnisko.

      A W Elblągu inwestycje blokuje PO - PSL...standard, teren zarezerwowany fur dojczland. Więc powstało w Gdańsku na złość tobie pokemonie.

      • 2 3

  • Czy ten wolumen przeładowany na terminalu

    Wlicza się w ogólny wolumen portu Gdańsk?

    • 4 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane