• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • To jest MIŚ

    MIŚ na miarę naszych możliwości. xD

    • 39 9

  • Nareszcie i niespodziewanie. (6)

    Nareszcie, po 70 latach zostanie odblokowany port w Elblągu.
    Przełom XVI/XVII wieku to okres rozwoju miasta i handlu morskiego, spowodowany wojną Stefana Batorego ze zbuntowanym Gdańskiem. Cały polski eksport i import przechodził wówczas przez port elbląski aż do czasu ugody króla z mieszczaństwem Gdańska. Już w tamtym okresie nie było problemów z obsługą pełnomorskich statków. Przy obecnej technice pogłębienie poru, kanału elbląskiego oraz dojść do przekopu to małe piwo.

    • 21 33

    • Tylko że Elbląg był wtedy bliżej morza. W między czasie linia brzegowa mocno się cofnęła a sam zalew mokno spłacić...

      • 1 2

    • Ręce opadają (4)

      Kołku - Rzeczypospolita czerpała przeogromne zyski z portów czarnomorskich mając Gdańsk w tyłku !!! ( I Łokietek i Kazimierz Wielki oddali !!! go Zakonowi). Dopiero jak Tatarzy Turcy i inni odsunęli nas od Morza Czarnego to Zygmunt Stary zainteresował się Gdańskiem. Dochód Gdańska był taki sam jak całej pozostałej części kraju, Torunia ok 80 % jak Gdańska ( Kazimierzowi Jagiellończykowi Toruń dał kaskę na wojnę z Zakonem, którą Kraków zbierał przez 120 lat !!! a Poznań przez 300 lat !!!.) Najdroższa wojna w XVI w wieku na terenie RP to wojna między Gdańskiem Toruniem (kupcy dogadali się zanim się rozstrzygnęła) Co do Elbląga był portem prowincjonalnym, tracącym na znaczeniu najpierw na rzecz Torunia - transport Wisłą był tańszy i bezpieczniejszy a potem na rzecz Gdańska - lepsze położenie. Co do twojego " małego piwa" ty sobie przeczytaj wcześniejszy wpis. o budowie wyjścia z Bałtyjska Niestety trzeba czytać a nie powtarzać

      • 3 3

      • (3)

        a ktorych to konkretnie czarnomorskich portow? bo z tego co wiem to 3/4 towarow do europy zachodniej i polnocnej szlo przez Gdansk a reszta poludniowytmi szlakami ladowymi a Polska zadnych portow na morzu czarnym nie miala bo i nawet zadnej floty na morzu czarnym nigdy nie posiadala ktora by miala tych portow bronic.

        • 4 1

        • Ech ty baranie i nieuku, a dziobem kłapiesz !!!! (2)

          Polska miała dostęp do mołdawskich portów: Kilii i Białogrodu. Od 1397 roku do 1485 Mołdawia była lennikiem Polski, oba porty zarządzane były przez Genuę, w 1429, Zygmunt Luksemburczyk planował osadzić w Kilii Krzyżaków z Malborka, ostatecznie oba porty dostały się w ręce tureckie. Olbracht, Jan Tarnowski, Jan Zamojski, Stanisław Żółkiewski, Sobieski bez powodzenia próbowali te porty odebrać.

          • 0 1

          • Do tego baranka ciąg dalszy

            Link się nie wyświetlił to wygooglaj sobie: wiedza i życie -forum historyczne - polski handel zbożem a Morze Czarne albo przeczytaj sobie: T.Górski Dzieje polskiej floty
            I pamiętaj o tym:słowa arcybiskupa Jana Skolikowskiego,
            który w "Rozmowie kruszwickiej" z roku 1573
            roku słusznie uważał, że:
            "Każdemu panu i narodowi więcej na morskim państwie zależy,
            niźli na ziemskim. Kto ma państwo morskie, a nie używa go,
            albo je sobie da wydzierać, wszytkie pożytki od siebie oddala,
            a wszytkie szkody na się przywodzi, z wolnego niewolnikiem się stawa,
            z bogatego ubogim, z swego cudzem".

            • 0 1

          • no i z tego co napisales chamie bez kultury wynika jedynie ze Moldawia miala porty a nie Polska bo bycie lennikiem nie oznacza wlaczenia do panstwa ktore jest suwerenem tym bardziej ze nie byl to lennik oddany Polsce (w przeciwienstwie do Kurlandii np.) ale ciagle probujacy sie od niej odlaczyc.A jak juz cos kopiujesz to kopiuj do konca bo w oryginalnym poscie jest napisane ze ,,PIERWSZYM KIERUNKIEM BYL JEDNAK BALTYK'' i ostatnia kwestia bez floty nasz handel czarnomorski nie mial prawa istniec a zadnej floty tam nie mielismy i niby w jaki sposob miano by ten handel uskuteczniac jak nie bylo dostepu do morza srodziemnego.

            • 0 1

  • Po tym artykule i komentarzach widać, że Pomorze było, jest i będzie bastionem PO. (9)

    -Kto powował w 2007 r. Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PiS
    -Kto zlikwidował chwilę później Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PO
    -Kto przywrócił Ministerstwo Gospodarki Morskiej? PiS
    -Kto dorzucił do nazwy '''i Żeglugi Śródlądowej"? PiS
    -Kto rozwalił stocznie? Może Godzilla?
    -Kto dał wiarygodne ustawy przywracające stocznie? Może Czarodziejka z Księżyca?

    Mnożenie etatów dla swoich? Może. Proponujecie jedno Ministerstwo Spraw Wszelakich? Kompetencje Ministerstwa Gospodarki Morskiej za PO były rozwalone nie wiadomo gdzie.

    • 17 36

    • (4)

      bo oni na polecenie rządu brukselskiego chcieli zniszczyć wszelakie kontakty Polski z morzem, nie po to moi przodkowie walczyli o dostęp Polski do morza

      • 7 11

      • patrzac na ciebie (3)

        twoi przodkowie to musialy byc niezle przyglupy

        • 4 4

        • (2)

          podglądasz mnie chłopski potomku? moja rodzina żyje w Rzeczpospolitej od XII wieku, założyli kilka miejscowości, budowali kościoły a Twoja ? robiła u moich przodków na pańszczyźnie

          • 1 3

          • Jakbyś rzeczywiście z takiej rodziny pochodził, (1)

            zachował jej tradycję i kulturę, nigdy byś takiego komentarza nie napisał.
            Zachowałbyś godność i nie wyzywał nikogo. Ale zapewne nosisz tylko przypadkowo jakieś nazwisko, jeżeli w ogóle..

            • 2 0

            • to jego od przygłupów wyzywają

              • 0 0

    • samo powoływanie ministerstwa nic nie daje nieuku (1)

      jedynie stołki dla swoich...........wiarygodne ustawy przywracające stocznie, dzieciaczku o czym ty piszesz???? Stocznie jakoś dają radę bez tępaków z rządu, a jeśli myślisz że będziemy budować znów wielkie statki jak za komuny to jesteś albo tępakiem, albo wyznawcą smoleńska, co oznacza IQ 57.

      • 12 7

      • Typowy po

        Bluzgi i oszczerstwa

        • 4 6

    • stoczniowy specjalista od motyli ..

      ... niejaki jaworski + tzw. "solidarność" z guzikiewiczem i innymi pijusami rozpie....ła wszystko i sprzedała ruskom z Donbasu! (choć oficjalnie Ukraińcom, kochanym przez pis i prawicę braciom ze wschodu!). Tyle faktow w temacie "stocznia" .. niedouczony pisowski trollu! "Wiarygodne ustawy", tak jak wiarygodne komuchy z pisuarowa, jak piotrowicz i ok 30% p_osłów pisu! .... wam to już w bani tylko zdechłe robale zostały!

      • 9 4

    • Kto rozwalił stocznie? Może Godzilla?

      O ile Godzilla ma na nazwisko Jaworski, to tak

      • 10 4

  • Potrzebna jest specustawa o wysłaniu Jarka i jego sekty w kosmos.

    • 37 16

  • Wszyscy przeciw, ale PiSiory wiedzą " lepiej". Tak PiS traktuje obywateli jak sam mówi suwerena.

    • 27 12

  • a to trojmiasto?

    • 3 5

  • Stronniczy artykuł (1)

    Dlaczego redaktor podaje nieprawdę że lokalni samorządowcy są przeciwni?? Gmina Sztutowo (na 99% w tej gminie będzie przekop) jest jak najbardziej za i nawet obecny wójt Jakub Farinade przedstawił Ministrowi ciekawą propozycję zagospodarowania terenów przy kanale. Redaktora otumanili oszołomy z Krynicy i napisał artykuł pod ich dyktando

    • 26 22

    • Bo redaktor kocha PO

      • 6 3

  • a rozbudowa S 6 z Trómiasta oddala się

    • 21 10

  • Brawo Rząd bardzo potrzebna inwestycja by (1)

    Uniezależnić się od rosji

    • 16 35

    • W czym?

      Pływaniu kajakiem po zalewie?

      • 13 2

  • Bez sensu.

    Ruskie tylko sie smieja z polskiej buty! polaki wydadza kase po to aby yachty sobie plywaly bo niby jaka infrastrukture ma port w Elblagu. Nie wspomne o zanurzeniu. Jesli chodzi o sprawy strategiczne to przypomne tylko ze rakiety z Kaliningradu leca 3 min. do Trojmiasta. A zaminowanie tego kanaly zajmie gora 3 godziny ruskim. To juz lepiej wydac te 800 mln a pewnie wyjdzie i 1,8 mld na uzbrojenie wojska.

    • 25 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane