• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Port

    Czy Pis chce wybudowac konkurencyjny port dla Gdanska I Gdyni?

    • 8 4

  • pis przygotowuje awaryjne wyjście z Bałtijska dla rosyjskiej floty

    Z miejsca przekopu do portu w Elblągu jest ponad 16 km zalewu o głębokości ok 2m. Wizualizacja przekopu przedstawia statek o zanurzeniu 4,5 m. Kto to pogłębi i później to utrzyma ? ( aha po drodze chyba jakiś wiadukt).
    Pytanie: jakie jest maksymalne zanurzenie statku mogącego wejść do Elbląga? Po co ten przekop- dla rowerów wodnych?
    Pytanie: Dlaczego Polska mając zapasy słodkiej wody na poziomie Egiptu nie buduje zapór na Wiśle ? ( już niezbędne teraz i taniej niż przekop Mierzei )
    Pytanie: Czy pamiętacie, że do Szczecina miały nie wchodzić statki z powodu Nordstreamu więc na jakiej głębokości leży rura a jakie jest maksymalne zanurzenie statków mogących wejść do Szczecina ? pis znowu kłamie, duża inwestycja dużo etatów i duża kasa dla kolegów. No i przysługa dla kacapów.

    • 17 6

  • DEBILIZM ekonomicznośrodowiskowy !! (1)

    • 22 5

    • Cieszy mnie

      Taki komentarz,świadczy o tym,że myślisz.pozdrawiam

      • 4 1

  • Nikt jeszcze nie wspomnial o jeszcze jednym negatywnym elemencie (1)

    Zalew ulega zapiaszczeniu i trzeba bedzie go regularnie poglebiac, zeby mogl byc uzywany

    • 12 5

    • Aciało ulega zabrudzeniu i trzeba je myć, działka zachwaszczeniu, trzeba ją plewić lub kosić

      Kopać , kopać! Nie bać się. Tchórze precz. A jak już dyskutujemy, to dopracowujmy szczegóły - zaplanujmy - jak wielkie statki mają wchodzić do portu, by miało to sens ekonomiczny. I nie mówmy, że małe stateczki tylko; bo to my budujemy ! I wpłyną takie jakie jakie zechcemy. I cóż to jest za problem, wykopać, przekopać, pogłębić, utrzymać, usuwać piasek itp, przy współczesnej technice. Będze praca, będzie chleb dla ludzi. Przecież tu chodzi o rzeczy wielkie, - port morski, początek trasy północ - południe. Nie bać się, nie tchórzyć. Oddychać głęboko, poczuć wiatr wolności we włosach.

      • 0 0

  • to jest cały PIS i jego PISnięta "władzia".Prezes coś wymyśli lub mu podpowiedzą (2)

    potem pomysł wraca jako obsesja realizowana na przekór faktom. Wszystko zgodnie z zasadą ,jeśli fakty są przeciw decyzji to tym gorzej dla faktów .Co tam samorządy ,co tam naukowcy,co tam ekonomiści MY WIEMY LEPIEJ

    • 18 7

    • olus, ty juz wylacz myslenie i sie nie wychylaj bo widac nie jest to Twoja mocna strona

      • 0 0

    • Coś o tzw zdrowym rozumie

      Olek, ty nie wierzysz w siebie, we własne władze umysłowe, wierzysz , że samorządy, naukowcy, ekonomiści, ( zapomniałeś o ekologach) wiedzą lepiej. Podsumowując - nic nie robić, tkwić w gnoju i czekać na koniec świata?, Nie bracie, tu trzeba działać, tu trzeba czynu!. Polsce dwudziestolecia międzywojennego chciało się i opłacało zbudować port i miasto Gdynię od zera, zbudować Centralny Okręg Przemysłowy w widłach Wisły i Sanu, zreformować złotówkę, świetnie kształcić i wychowywać patriotycznie młodzież, a ty się boisz przekopać Mierzeję Wiślaną i pogłębić Zalew Wiślany, by z zapyziałego Elbląga uczynić tętniące życim miast potrowe - okno na świat? Wstydź się

      • 0 0

  • Ten (nie)rząd bije rekordy idiotyzmów (1)

    A durna Becia i bankster Morawiecki wykonują pomysły żoliborskiego szaleńca.
    Port a właściwie przystań dla kajaków i żaglowek - no może barka z mułem się trafi.
    Ale województwo szuwarowo-bagienne cierpi na megalomanię.
    Najpierw lądowisko dla kukuruźników koło Klewek.
    Teraz ma powstać Rotterdam wschodu.
    Ja PiStolę.

    • 22 7

    • Wypowiedź dla czytelników o umysłowości podobnej do umysłowości autora tego wpisu

      Na szczęście ludzi o tak słabej umysłowości i posługujących się tak wulgarnym językiem w praktyce nie ma. To autor tylko sobie wyobraża, że dociera do masowego odbiorcy. W praktyce pozostaje samotny na placu boju wraz ze swoim wulgarnym językiem, małym rozumkiem i myśleniem źle o ludziach. Pamiętaj - nigdy nie myśl i nie mów źle o ludziach; bo to świadczy o braku szacunku do nich. A jak nie szanujesz innych, to znaczy, że nie masz szacunku do samego siebie. Godność ludzka - mówi ci to słowo coś?

      • 0 0

  • A do portu w Gdyni drogi brak....

    • 6 6

  • a tony bursztynu wydobyte przy przekopie (2)

    to czyje będą? firmy kopiącej? jeżeli tak to przetarg powinien polegać na licytacji kto da więcej za prawo do robót.

    • 8 7

    • Ten przekop i ilość bursztynu jest niczym (1)

      W porównaniu do tego co wykopali budując DCT i w ciągu ostatnich 2 lat niwelując tereny pod DCT 2 i parking przy nowo dobudowanej bocznicy kolejowej - gdzie poziom gruntu został zdjęty prawie o 20 metrów - możesz zerknąć w historii mapy Google w Google Earth by porównać zdjęcia po datach - wtedy będziesz miał odniesienie do skali o jakiej piszę. Kiedyś robiłem tam badania geologiczne (firma w której pracowałem) - bursztynu było na tyle dużo, że sami kilkukrotnie prosiliśmy o koncesję - ale nas olano i nie udzielono - bo teren należał do Portu Północnego a było to ponad 10 lat temu....

      • 0 1

      • Jak budowali Port Północny to morze wyrzucało dziesiątki tysięcy ton bursztynu

        ale nikt tego nie zbierał i była klęska żywiołowa

        • 0 0

  • Bawo Polski Rząd PiS !!! (2)

    Nareszcie Polki i Polacy są dumni ze swojego Polskiego Rządu !!! Wspieramy Polski Rząd !!!

    • 9 27

    • Nie pij już więcej (1)

      i odstaw zioło

      • 6 2

      • Kajaczek, a co wciagasz?

        • 0 0

  • brawo

    Komu ten projekt przeszkadza.Widać że antypolakom.Nareszcie coś dla Polaków od Polski.

    • 8 22

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane