• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie specustawa dla przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rada Ministrów zatwierdziła projekt specustawy o budowie przekopu Mierzei Wiślanej. Niebawem prace legislacyjne nad aktem rozpoczną się w Sejmie. Projekt ustawy krytykują organizacje turystyczne, ekolodzy, a także lokalne władze samorządowe.



Czy turystyka rozwinie się po wybudowaniu przekopu Mierzei?

Rząd przyjął projekt ustawy dotyczącej budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli tzw. budowy przekopu Mierzei Wiślanej. Dokument precyzuje zasady przygotowania, realizacji i finansowania przedsięwzięcia.

Specjalna ustawa zdaniem ministerialnych urzędników usprawni proces realizacji inwestycji. Zgodnie z planem, kanał ma być wybudowany do 2022 roku.

Połączenie Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej kanałem przez Mierzeję Wiślaną to jedna z priorytetowych inwestycji obecnego rządu. O potrzebie realizacji przedsięwzięcia Jarosław Kaczyński mówił już latach 90., gdy zasiadał w Senacie I kadencji.

Zdaniem ministerialnych urzędników, kanał w nowej sytuacji geopolitycznej Polski i wschodnich obszarów Unii Europejskiej ma znaczenie przede wszystkim ze względu na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa tej części Polski i wschodniej granicy UE.

- Bardzo istotne są też aspekty rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów. Nowa droga wodna umożliwi swobodną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Projekt specustawy dot. przekopu Mierzei Wiślanej from Trojmiasto.pl

Projekt ustawy skraca przygotowanie do inwestycji

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy, jej celem jest wprowadzenie ułatwień proceduralnych, umożliwiających sprawną realizację przekopu z punktu widzenia interesów państwa, tym samym istotnych dla gospodarki morskiej.

Chodzi dokładnie o zasadnicze skrócenie ścieżki pozyskiwania niezbędnych pozwoleń. Rozwiązania specustawy opierają się w głównej mierze na sprawdzonych rozwiązaniach innych specustaw, w szczególności specustawy drogowej.

Ustawa uwzględnia jednocześnie specyfikę inwestycji w drogi wodne oraz specyfikę inwestorów, którymi będą wyłącznie jednostki Skarbu Państwa (Urzędy Morskie w Szczecinie i Gdyni), zapobiegając ponoszeniu zbędnych opłat i kosztów o charakterze administracyjnym.

Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu. Mosty planowane do realizacji w związku z budową przekopu.
Krytyka z wielu stron

Rząd, przed zatwierdzeniem projektu uchwał, prowadził konsultacje w sprawie ustawy. Głos zabrały organizacje turystyczne, ekolodzy, a także władze samorządowe. Problem w tym, że tylko ci ostatni odnieśli się do regulacji ustawowych, pozostałe podmioty odniosły się wyłącznie do pomysłu budowy przekopu.

Zdaniem Fundacji Mierzeja 2200 budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną została opracowana w oparciu o założenie, iż przekop ten wpłynie na rozwój turystyki w regionie. W analizie środowiskowej wykazano duże prawdopodobieństwo negatywnego oddziaływania na środowisko, a w ślad za tym na pogorszenie naturalnych walorów turystycznych Mierzei Wiślanej oraz zagrożenie środowiskowe dla Zalewu Wiślanego.

W podobnym tonie co poprzednicy wypowiedziała się Lokalna Organizacja Turystyczna w Krynicy Morskiej.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk, który zdołał się odnieść merytorycznie do nowego aktu prawnego, stwierdził, że jego projekt wykracza poza obecnie obowiązujący system planowania i rozwoju zagospodarowania przestrzennego. Wiele wątpliwości budzi także podział kompetencyjny w zakresie przygotowywania zezwoleń na realizację wspomnianej inwestycji.

Natomiast gmina Krynica Morska zawnioskowała o zmiany w treści projektu ustawy, które zagwarantują im lepszą ochronę istniejącej infrastruktury drogowej, bowiem prace prowadzone na Mierzei Wiślanej mogą spowodować jej degradację.

Dokumentacja z przebiegu konsultacji społecznych.

Głos marszałka województwa pomorskiego ws. przekopu from Trojmiasto.pl

Planowany przekop w trzech miejscach

Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego. Wstępne szacunki mówią, że realizacja pochłonie ok. 800 mln zł.

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy. Jednak na obecnym etapie można powiedzieć, że propozycja w Piaskach niemal na pewno nie będzie analizowana.

Cztery warianty przekopu. Cztery warianty przekopu.
Przetarg na projektanta czeka na rozstrzygnięcie

Urząd Morski w Gdyni już ponad dwa miesiące sprawdza dwie oferty złożone w przetargu na wykonanie projektu kanału żeglugowego, czyli tzw. przekopu Mierzei Wiślanej. Zamawiający na przedsięwzięcie przeznaczył ponad 6 mln zł, które pochodzą z budżetu państwa.

Oferty złożyły dwa podmioty składające się wyłącznie z trójmiejskich firm. Pierwsze konsorcjum tworzą dwie firmy: Mosty Gdańsk (lider) i gdański Projmors. Za wykonanie projektu oczekują ok. 5,25 mln zł. Drugie konsorcjum składa się z firm Transprojekt Gdański (lider) i Wuprohyd z Gdyni. Przedsiębiorstwa złożyły ofertę opiewającą na kwotę 7,34 mln zł, czyli grubo ponad 1 mln zł wyższą niż planowane wydatki Urzędu Morskiego w Gdyni. Z tego powodu może ona nie być brana pod uwagę.

O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc. Dokumentacja ma być gotowa w ciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Opinie (260) 5 zablokowanych

  • Jechac z tematem

    Co to za glupie gadki róbta i tyle to tak samo jak by sie zastanawiac nad zasadnocia tunelu w Gdansku czy kopac czy nie ktory powinien powstac dekade temu jak i ten przekop i wiele innych tylko za kazdym razem sie glowia co na to ruski powiedzą zaraz co unia powie i jeszcze jacyś zieloni w w dosłownym znaczeniu albo wielcy konserwatorzy tzw zabytków które straszą i nikt ich nie remontuje powstrzymujący postęp gdy sie ktos zainteresuje parcela

    • 5 9

  • Trudna sprawa

    Czekam co na temat powie mądrala Petru

    • 2 11

  • No i pięknie!!! (1)

    Peron we Włoszczowej też medialnie został okrzyknięty klapą, a z perspektywy lat okazał się największym hiciorem PKP na tej trasie.
    Do dzisiaj jest podawany przez pokemony jako przykład niegospodarności, a jest inaczej, wystarczy poczytać zrozumieć, ale to przecież boli.
    Jestem przekonany, że to nowy etap dla miejscowości wokół Zalewu Wiślanego i inwestycja zwróci się po wielokroć!
    Te protesty są czysto polityczne, nie ma w tym żadnej ekonomii, a głoszą je obrońcy takich inwestycji jak ECSy i Stadiony bursztynowe.

    • 7 12

    • a kiedy ty byłeś w tej Włoszczowej, że PiSzesz jako o hicie ?

      Przecież tam wsiada lub wysiada po parę osób, a często nikt.

      • 1 0

  • Głupcy jesteście jak mówił szwagier Dyzmy

    Przeczytajcie sobie art 21 pkt 2 na stronie 18, zastanówcie się kto teraz czyli którzy znajomi królika będą dzierżawić nieruchomości SP, no i kiedy nagle wzrośnie liczba dzierżaw i wypłat odszkodowań. Dostaliście durnie 500 + to przypomnijcie sobie ile mogliście kupić franków, euro, dolarów dwa lata temu za 500 PLN, za PO a ile durnie możecie kupić teraz za PiS, za 500 PLN, które sami im w zębach zaniesiecie w opłatach za OC, wodę, prąd. Teraz dopiero was strzygą a wy im klaskacie. Polak to zawsze głupi, nawet jak go robią w wała oficjalnie i publicznie. Dobrze wam tak

    • 13 4

  • Standard Europy Zachodniej (2)

    Jak na "polnische wirtschaft" całkiem sensowne.
    Jak zawsze pytam, czy pojawiły się w końcu jakieś analizy podważające sens budowy przekopu?
    Pytam o analizę taką jak np wykonał Urząd Morski, a nie wynaturzenia różnych Januszków z portali internetowych, komentarzy na onecie, autorskich przemyśleń spod sklepu i podrzędnych blogów.
    Czy wszelkie bajdurzenia, że się "nie opłaca" to jedynie wytwór zdegenerowanych najtańszym alkoholem z Biedronki umysłów przemądrzałych polaków-mitomanów, światłych ekspertów od wszystkiego?

    • 11 4

    • Nareszcie coś drgnęło w tej sprawie

      • 0 1

    • Niemcom sie opłaca

      • 0 1

  • Co za debile się tu wypofajdają ?? (3)

    Chyba cały kod, ubecja, partia okupacyjna i russka agentura . Czy wy macie dobrze we łbach ?? Taki chlew , jad i bezmóżdże mogą toczyć z nosa tylko wrogowie . Zamiast cieszyć się , że coś się buduje, aktywuje się region, to wylewają swoje frustracje.
    Trzeba budować. Jakie znaczenie mają drogi wodne , wiedzą wszyscy w Europie, oprócz zakutych łbów "opozycji" w POlsce. POpatrzcie na Holandię, Belgię Francję, Niemcy .
    Wie także soviecka agentura , dlatego tyle łajdackiej propagandy.

    • 8 17

    • Jełopku - drogi wodne w Europie zach. powstały 200 lat temu (2)

      i odbywało się to na przestrzeni wieków,
      a ty jełopku myślisz że ruskim zrobisz na złość jak przekopiesz Mierzeję
      na złość mamie - odmroź sobie uszy kaczy jełopku

      • 6 4

      • Kajaczku

        to znaczy skoro budowano 200 lat temu to teraz nie jest to potrzebne?
        Jelopku, przejrzyj na oczy i zejdz na ziemie. Jak Ci cos nie pasuje to mozesz przeniesc sie do ruskich i tam palic glupka.

        • 3 0

      • Tylko duren

        Albo wrog może dochodzić do takich wniosków.

        • 0 0

  • Kto odpowie za zalane Żuławy!

    Przy wzrastającym poziomie wody spowodowanym globalnym ociepleniem, planowanie takiej inwestycji nie jest zbyt roztropne. Wierzę, że panom "inżynierom" wyliczenia i słupki z liczbami się zgadzają ( w końcu dostaną duże pieniądze), przecież ich już nie będzie, gdy następne pokolenie będzie ponosiło konsekwencje ich radosnej twórczości.

    • 6 6

  • Mierzeja w zasięgu

    Budować i to szybko i bardzo dobrze, że mamy taki rząd który działa a dla mieszkańców Gdańska to prawdziwa gratka - pół godziny i będę za Krynicą Morską a tam są plaże jak marzenie.

    • 5 11

  • Węgiel

    No w końcu jeden z posłów będzie mógł swoimi barkami bezproblemowo sprowadzać węgiel do porty w Elblągu! Haha

    • 3 1

  • Zdecydowanie warto budować (1)

    same plusy.
    rozwój turystyki
    rozwój handlu
    ekologia
    uniezależnienie od ruskich

    Malkontenci Gdyni też nie chcieli budować. przecież taniej było dogadać się z Gdańskiem

    • 4 13

    • A specjaliści od biologii morza sa przeciwni budowie i wskazuja na mankamenty. I ja im wierzę, a nie temu "Krótkiemu"

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane