• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • Rozkład jazdy (3)

    A ja nie rozumiem dlaczego na przystanku Karwiny nie ma żadnego pociągu w okolicy godziny 7:00, tak aby ludzie jadący do Gdańska Głównego/Śródmieścia mogli zdążyć na 8:00.

    • 15 3

    • "Już od dawna Samorząd Województwa Pomorskiego, który jako jedyny finansuje przewozy kolejowe w naszym regionie, informuje, że po prostu na więcej połączeń nie ma pieniędzy. Jednocześnie marszałek województwa apeluje do miast i gmin, których mieszkańcy z tych połączeń korzystają, aby współfinansowały - jak ma to miejsce w innych, również polskich metropoliach (np. Poznań, Wrocław) - uruchomienie dodatkowych pociągów dla swoich mieszkańców. Ja na razie jednak tylko małe Kartuzy odpowiedziały na ten apel pozytywnie, o czym latem pisało m.in. Trojmiasto.pl:

      "O dodatkowym pociągu gmina Kartuzy zdecydowała mimo skromnego budżetu, który wynosi ok. 107 mln zł. Aż 30-krotnie bogatszy Gdańsk i 17-krotnie zamożniejsza Gdynia nie zdecydowały się do tej pory na ten ruch."

      • 0 0

    • to jeszcze nic (1)

      pociąg który ma odjeżdżać o 7.21 jest praktycznie zawsze opóźniony. I to opóźnienie ma na drugiej stacji po ruszczeniu ze stacji początkowej. Gdzie on to opóźnienie "łapie" ja pytam ??
      Czasem są to 2-3 min, ale czasem opóźnienie sięga 10 min. To jest masakryczne dla osób które gdzieś po drodze się przesiadają np. na autobus. Codziennie jest loteria: zdążę / nie zdążę ??

      • 7 1

      • Serio? To nie mam szans zdążyć na interesującą mnie SKM we Wrzeszczu do Śródmieścia... :/ dzięki za info, pozostaje autobus i skm. kompletny bezsens

        • 4 0

  • kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni? (27)

    • 98 21

    • (5)

      Nie pojedzie bo Wasze wladze nie mają tego w priorytetach.

      • 34 5

      • (4)

        PKM to jest inwestycja wojewódzka, nie gdyńska.

        • 11 9

        • a co to przeszkadza? (2)

          Nie województwa a marszałka.
          Marszałek jest zwierzchnikiem innych struktur samorządu, w tym również miejskich reprezentantów.

          • 6 3

          • (1)

            Ty weź się człowieku doedukuj, bo później tacy ignoranci, jak ty, idą do wyborów! "Marszałek województwa (...) jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego oraz zwierzchnikiem służbowym jego pracowników, a także kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych" - marszałek to sobie może kierować dyrektorem centrum kształcenia nauczycieli, albo Szpitalem Wojewódzkim, a nie prezydentami miast! Nad prezydentami wojewoda pełni nadzór, co oznacza jedynie, że kontroluje legalność ich działań, a nie jest ich zwierzchnikiem. Chcesz innych pouczać, to się chociaż nie błaźnij!

            • 1 2

            • tyle teoria

              a praktyka?
              Oczywiście, nie ma tu mowy o formalnej podległości. Nie byłby to "samorząd".
              Bardzo wygodnie można chować głowę w piasek pod pozorem formalizmów.

              • 0 0

        • Co nie zmienia faktu, że Szczurek ma inne priorytety i nie zabiega o przedłużenie lini na północ Gdyni po gotowych już torach

          • 10 1

    • (5)

      Nie pojedzie bo Wasze wladze nie mają tego w priorytetach.

      • 22 5

      • (4)

        Nie odróżniasz inwestycji miejskich od wojewódzkich?

        • 6 11

        • PKM (2)

          To dlaczego w Gdańsku jest tyle przeystanków PKM ? Łączenie północnej Gdyni z linią PKM jest Arcyważnym przedsięwzięciem. A jak masz kompleks Gdyni albo jakiś osobisty z tym problem to się tu nie wypowiadaj.

          • 13 5

          • Ho, ho, ho, śledź dyktuje innym, czy mogą się wypowiedzieć... A podobno to ryby głosu nie mają! ;)

            • 2 1

          • Niby czemu jest ważne?

            Na północ od torów SKM i tak nic nie ma...

            • 4 11

        • Za organizacje komunikacji odpowiada samorzad

          Czyli rowniez prezydent miasta. W tym wypadku, jego rola jest moderacja I lobbowanie. Prezydent Gdyni dobrze te role spelnial, bo to dzieki uporowi Gdyni wybrano komunikacje kolejowa. Gdansk chcial tramwaj. Jednak w pewnym momencie, gdynski samorzadowiec stracil motywacje i stal sie twarza metnej kalurzy dziwnych bisnesow.

          • 6 0

    • Jak wymyślą napęd na sledzie

      • 0 0

    • A niby dlaczego ma jeździć PKM na jakieś odludzie? (1)

      Ja ci przypomnę że w wielokrotnie większym Gdańsku, w mniej więcej połowie dzielnic nie ma żadnych torów ani SKM ani PKM, cały wschód - Stogi itp oraz południe z Chełmem i Ujeściskiem na czele. Tamtejsi mieszkańcy jakoś nie płaczą nad tym faktem.

      • 6 11

      • 1,5 raza większy a nie wielokrotnie,naucz się geografi

        • 0 0

    • Jak szczurek zostanie prezydentem !!!!

      tylko szczurek i FARBA :)

      • 3 0

    • Planujemy kilka kursów do Cisowej [Czisoła State] dotankować Schiennebusy PKM

      • 4 1

    • a kiedy wam szczur buspasy wzdłuż wiśniewskiego dobuduje?

      tyle wolnego miejsca jest że bez problemu można niskim kosztem zapewnić solidne przyspieszenie busów, nie trzeba czekać na ogromne pieniądze na linię kolejową, która i tak oznaczała by przesiadkę na te same spóźnione autobusy bo przecież ze względu na nachylenie terenu pociąg może co najwyżej obrzeżami dzielnicy pojechać

      • 4 0

    • nigdy, nie ma czegoś takiego jak północna Gdynia

      PKM nie będzie jeździć po slumsach

      • 5 7

    • rozpisali przetarg na dokumentację

      najwcześniej 2025

      • 2 2

    • Jutro

      • 0 1

    • (3)

      za miesiąc masz wybory więc wiesz co masz robić

      • 22 1

      • (1)

        PKM nie jest budowane przez Gdynię, tylko przez województwo pomorskie.

        • 5 6

        • pierwotnym "pretekstem" do utworzenia PKM było połaczenie lotnisk

          Gdańsk optował za tramwajem i obsługą jedynie Rębiechowa a Gdynia przeforsowała połączenie kolejowe. Aby przynajmniej od strony Gdyni była komunikacja z lotniskiem, jesli nie oboma.

          Poźniej strony się "znielubiły" i Gdynię "wyryćkano" z zakresu. Nie biorąc nawet pod uwagę przefajnowania budżetu.

          Może i pomorskie buduje PKM ale ten "case" pokazuje, co znaczy Gdynia w pomorskiem...

          Dlatego gdyńskie przystanki miały osobne finansowanie i były na końcu...

          • 10 11

      • to nie są wybory do PKP

        • 5 12

    • jak Marcinek Ci wybuduje, to pojedzie

      on ma już doświadczenie, stał kiedyś z łopatą na końcu obwodnicy ze Śniadkiem i Arciszewską

      • 7 4

    • Wtedy kiedy państwowa kolej na to pozwoli.

      • 1 8

  • aha. czyli po kilku latach trzeba plaic za wszystko po raz drugi. (2)

    ale wiocha traci i przekretem.

    • 9 9

    • (1)

      Nie trzeba. Torów nie zwiną i mostów nie zburzą. Dostawią tylko słupy trakcyjne i kawałek drutu.

      • 2 0

      • No nie taki kawałek i nie kilka słupów.

        pociągi też inne. I pewnie ciągłe przerwy w kursowaniu ze względu na kilka lat robót.
        O rany. jaka wiocha.

        A przepraszam, a kiedy budowali PKMkę to ten wiadukt w rębiechowie nie mogli poprawić tak, żeby pod nim mogli też przejśc ludzie i przejechac rowerzyści? Teraz tam jest "na czuja" wyskakiwanie na ulicę i szybciutko na drugą stronę a ruch jak na obwodnicy. Co za d**il to zaniedbał. To w ogóle spełnia normy budowlane? Chyba jakieś białoruskie.

        • 0 0

  • (2)

    Gdy powstawał projekt (pomysł) PKM, byłam zachwycona. Nareszcie jest - hura ! I co? Moje skromne doświadczenia (6 przejazdów) - porażka. Tabor ciężki i powolny. Rozkład jazdy Gdynia - Lotnisko Gdańsk fatalny, pociąg raz na godzinę. Nie mówię o dziwnych porach nocnych, tylko o 10 rano , 7 rano i 18. Na lotnisku czekałam prawie godzinę. Przypominam, że zlikwidowano autobus 4A i nie ma wyboru.
    A tym, którzy zaraz napiszą, że są przecież taksówki - mówię, że nie po to kupuję bilet w Wizzair, żeby płacić dwa razy tyle za taxi z centrum Gdyni.

    • 21 3

    • Linia 4A była żałosna (1)

      Bycie na lotnisku godzinę przed odlotem jest zalecane - kontrola bezpieczeństwa.
      Więc w czym problem?!

      • 0 3

      • Uściślę - nie chodziło o godzinę przed wylotem (trzeba być 2 godz), tylko po 3,5 locie, zmęczenie, a tu nie ma jak dojechać do Gdyni. Samolot wylądował o 18 a w Gdyni byłam ok 20. Najgorszy jest brak wyboru - to tyle.

        • 0 0

  • Glupota (1)

    Nie szło pomyśleć o elektryfikacji odrazy przy budowie PKM , dziwne te podejście jest w tej pl.
    Jak zawsze a jakoś to będzie.

    • 0 4

    • Nie szło, bo tu chodziło o elektryfikacje także odcinka PKP

      A wtedy nie było wiadome czy dojdzie w ogóle do elektryfikacji lini PKP, a bez tego to było wyrzucenie w błoto.

      • 0 0

  • Synchronizacja pociągów SKM i PKM w weekend to dramat (1)

    To dramat dla ludzi którzy w Soboty i Niedziele chcą z lotniska pociągiem dojechać do centrum Gdańska. Zamiast ulepszyć PKM-kę i SKM-kę to w weekendy SKM-ka zamiast co 10-20 minut jeździ co 30 minut. Z synchronizacją jest bardzo źle, SKM-ka i PKM-ka zbyt rzadko kursują, godziny odjazdu pociągów PKM całkowicie nie są zsynchronizowane z rozkładem jazdy SKM, wszystkie pociągi pomorskiej kolei metropolitalnej jeżdżą tylko do Wrzeszcza a nie do Gdańska Głównego. Te wszystkie czynniki przyczyniają się do tego, że czas przesiadki z pociągu SKM na PKM lub z PKM na SKM wynosi 25 minut zamiast 10 i czas podróży z Gdańska Głównego w Soboty, Niedziele i Święta wynosi godzinę zamiast półgodziny.

    • 5 0

    • PKM powinna jeździć do Śródmieścia!

      • 0 0

  • (1)

    Super, oby objazd przez Łapino, Starą Piłę i Kolbudy został na stałe dobrze utrzymany.

    • 5 0

    • Ktoś planuje odbudowę tej linii?

      • 0 1

  • (1)

    pod kablem będą jeździły szynobusy bo jakiś młotek je kupił.

    • 0 3

    • Szynobusy pójdą na obsługę innych, nie zelektryfikowanych linii... młotku.

      • 1 0

  • „gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.” (1)

    Przez kogo tak nazywana? Co to za bulszit, pracuje w it od 10 lat i nikt nigdy tego zad*pia tak nie nazwał.

    • 6 3

    • Prawda, mówi się "Krzematarnia".

      • 1 0

  • Jintegracja SKM z PKM (1)

    Jedynym sensownym rozwiązaniem zapewniającym zwiększenie ruchu pasażerskiego to zrobienie tego czego nie zrobiono na początku a mianowicie wpięcia PKM w linie SKM i PKP dalekobieżnej. Planowany początkowo rozjazd i wpinka miała być pomiędzy przystankami Gd Zaspa i GD Przymorze.
    Takie rozwiązanie to ogromne mozliwości na szybki transport bez zbednych przesiadek.
    Obecnie Peron Nr 2 na stacji Gd Wrzeszcz to absurd na miare przysłowiowego misia.
    Druga sprawa to częstotliwość kursowania wynikająca z w/w powodu oraz ograniczonej przepustowość jednotorowej linii - półśrodkiem byłaby mijanka w połowie linii ale doccelowo linia powinna być dwutorowa. Niestety Marszałek i jego świta za wszelką cene forsowali szybkie ukończenie projektu by odtrąbić sukces. Byle było i sie nie przewróciło, co z tego że nie spełnia podstawowych warunków jakie mają wszystkie tego typy liniie koleii dojazdowych. A teraz eletryfikacja i dostawianie na siłę nowej infrastruktury zamiast zrobić to na samym początku. Chyba Pan Marszałek poinien wrócić do Jastarni i tam wykazywać swoje talenty.

    • 10 5

    • Taki z Ciebie kolejarz, jak z Korwina ambasador...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane