• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie projekt elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku

Maciej Naskręt
19 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów. Pociągi na linii Pomorskiej Kolej Metropolitalnej w tym roku mogą przewieźć 4 mln pasażerów.

Jesienią przyszłego roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji i budowy przystanku Firoga na linii PKM. Inwestycja zostanie zrealizowana równocześnie z przebudową linii Gdynia - Kościerzyna, którą zleci PLK.



Jak oceniasz funkcjonowanie linii PKM?

Ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla elektryfikacji linii kolejowych Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.

Firmy zainteresowane tą inwestycją mają czas do 26 października 2018 r. na złożenie swoich ofert. Potencjalni wykonawcy będą mieli 12 miesięcy od chwili podpisania umowy na przygotowanie projektu.

Z dokumentacji zawartej w przetargu wynika, że współpraca biura projektowego ze spółką samorządową PKM powinna zakończyć się w 2023 r. Wtedy najpóźniej linia z Wrzeszcza do Osowy powinna zostać zelektryfikowana i oddana do użytku.

Warto tutaj przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji. Wizualizacja nowego przystanku Firoga 6@ u góry i przystanek Port Lotniczy z uwzględnieniem elektryfikacji.

Nowy przystanek PKM



Przy okazji elektryfikacji wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT.

W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach. Planowana elektryfikacja linii kolejowych na Kaszubach.

PKM ramię w ramię z PLK



Obok elektryfikacji linii PKM ma być realizowana jednocześnie przebudowa linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe z Gdyni do Kościerzyny. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa z Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa - obecnie jedziemy tam po jednym torze. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (177) 5 zablokowanych

  • dojezdzam codziennie PKM z Osowej do pracy w Gdyni, jest to swietna sprawa, oby rozbudowalo sie preznie

    • 5 3

  • szkoda ze do centrum gdanska juz nie dojezdza. Albo do srodmiescia (2)

    • 18 2

    • nie wiedzialem ze centrum gdanska to az takie zad*pie ze nawet PKM tam nie dojezdza :D

      • 3 3

    • polaczenie z centrum, po co to komu ? :D

      • 2 1

  • Chore dla jednego korpo budować nowy przystanek-może Intel niech sam pokryje koszty budowy? (9)

    A dużo bardziej potrzebne przystanki: Karczemki/Kokoszki, Osowa Kukawka, Wzgórze Św. Maksymiliana czy Mały Kack-cisza, nie mówiąc o przedłużeniu PKM na Północ Gdyni, przecież od początku była mowa, że nowa linia będzie jechać na Północ Gdyni czy Kosakowa.

    • 108 31

    • (2)

      no właśnie, zwłaszcza że tam każdy zarabia minimum 4000zł więc raczej każdy ma samochód

      • 5 20

      • Co to za argument? (1)

        Komunikacja publiczna to jakieś tajne stowarzyszenie osób biedniejszych i jak ktoś zarabia więcej, to nie ma wstępu? Z taką mentalnością nie dziwią mnie te codzienne korki.

        • 23 0

        • A w Japonii

          Prezesi jeżdżą metrem i pociągami. Pomijam, że są czyste, szybkie i punktualne - ale jeżdżą.

          • 10 1

    • (3)

      To nie jest dla jednego korpo, byłeś tam kiedyś? To są tereny które intensywnie sie rozwijają, nie wszyscy na szczęście myślą tak.jak ty i żyją od pierwszego do pierwszego.na szczęście miasto mysli przyszlosciowo.

      • 36 24

      • i przystanek co kilkaset metrów

        nawet autobusowy przystanek Firoga jest jedynie na żądanie, ale co tam kolej zawsze zdąży, tu dobudują kolejny przystanek puszczą szybsze składy i bilans wyjdzie na zero

        • 9 5

      • (1)

        co tam się rozwija po za intelem ?

        • 17 12

        • choinki rosną wzdłuż drogi

          • 21 3

    • Każdy pracownik Intela płaci do miasta więcej podatków, niż wszyscy narzekacze na tym forum razem wzięci. Coś im się od tego miasta wzamian należy.

      • 25 11

    • Mic

      od samego początku za błąd uważałem brak przystanku na wysokośći Karczemki/Kokoszki. Tym bardziej że miejsce jest a mimo to nie zostało uwzględnione.

      • 13 2

  • straszne te bramownice na wizualizacji

    • 4 3

  • PKM

    PKM-ka bez elektryfikacji to jak spławna wysychająca rzeka dla flisaków. Rozbudowujące się południowe dzielnice skomunikowane z Gdańskiem i Gdynią zyskają dzięki elektryfikacji nową siłę napędową do rozwoju milionowej gdańskiej Metropolii.

    • 8 0

  • polnische wirtschaft (6)

    nie pomyśleli żeby od razu w 2014 zbudować elektryczną linię w XXI wieku tak brak refleksu to mistrzostwo. Teraz będziemy pł kolejne miliony za coś co pownno być zbudowane od razu

    • 25 21

    • Nie od razu Rzym zbudowano...

      • 2 0

    • (4)

      nie pomyślałeś, że pomyśleli tylko kasy zabrakło?

      • 8 5

      • budowali na szybko co by przed euro zdążyc :D

        specustawa w praktyce

        • 3 1

      • Kasy zabrakło... to się wcale nie robi, a nie oddaje budowlany bubel. (1)

        • 5 5

        • Po elektrycznej linii jeździłyby spalinowe szynobusy. Spoko, geniuszu.

          • 4 3

      • Nie, on jak robił remont domu, to od razu po bogatości ;)

        • 4 3

  • PKM Politechnika

    PKM Gdańsk Politechnika i to powinno się znaleźć w planowanym projekcie modernizacji, nie mówiąc już o przystanku PKM na Zaspie. Kiedy zaczną wreszcie poprawnie działać informatory we Wrzeszczu. Przez te taśmy nic nie widać.

    • 13 4

  • I zaczną się kłopoty (1)

    Haha trakcja zerwana brak dostaw prądu itp itd

    • 9 3

    • ty to masz klopot.

      poczytaj troche

      • 4 2

  • (4)

    PKM jest teraz bardziej dostepna dla Kartuziakow i innych wiosek niz SKM dla mieszkancow trojmiasta. w skm nic sie nie inwestuje a przewozi duzo wieksza ilosc osob.

    • 79 9

    • (1)

      Nie Kartuziaków tylko Kartezjan :)

      • 5 1

      • iloczyn

        • 1 2

    • W języku polskim nazwy mieszkańców miast pisze się z małej litery, np. bytowianin, wejherowianka, kartuzianie.

      • 4 1

    • Bo SKM jest właśnością głównie pkp. i to wyjaśnia wszystko...

      • 17 4

  • No proszę PKM rozwija się pomimo obietnic młodego Płażyńskiego....... (3)

    Nikt nie da nam tyle ile obieca i nie dotrzyma młody Płażyński !

    • 62 66

    • no tak, odezwal sie lewak i przydu*asik obecnych nieudacznikow i zlodziei z Partii Oszustow (2)

      • 6 17

      • złodziej zawsze krzyczy łapać złodzieja

        fakty …..kogo z PO skazali ? nikogo to nie opowiadaj bredni bo wydrukuje wpis i założe ci sprawę

        • 12 3

      • masz jakiś uraz do lewaków ? przeciez on pisze że obietnice Kacpra się nie sprawdziły

        i lepsze fakty i inwestycje niż obietnice PIS aby tylko dostać państwowowe stołki a ty tylko lewak lewak coś nie tak z główką ????? jak zero argumentów to od razu lewak polacy sa dziw....

        • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane