• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Współpraca z CBR to nie tylko rozwój firmy

19 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Design and Business zaprasza do swojej siedziby na konsultacje i lampkę Prosecco.

Design and Business zaprasza do swojej siedziby na konsultacje i lampkę Prosecco.

Nie tylko środki z funduszy strukturalnych, ale również ulga na działalność badawczo-rozwojową mogą stanowić dla polskich przedsiębiorstw istotny czynnik rozwoju. Obowiązująca od 1 stycznia 2016 r. ulga badawczo-rozwojowa uprawnia podatników do dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania części wydatków poniesionych na działalność B+R, zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów.



Niejednokrotnie podmioty klasyfikowane jako małe lub średnie przedsiębiorstwa deklarują, że nie prowadzą żadnych działań badawczo-rozwojowych i w związku z tym nie korzystają z ulgi. Tymczasem nierzadko należą one do sektorów, w których działalność badawczo-rozwojowa stanowi integralną część prowadzonej działalności, np. branża medyczna, farmaceutyczna czy motoryzacyjna. Pojawia się więc pytanie, czy polskie firmy w ogóle nie prowadzą działań badawczo-rozwojowych czy tylko ich nie identyfikują?

Z doświadczenia Centrum Badawczo-Rozwojowego Design and Business wynika, że pomimo większego dostępu do wiedzy i technologii zdecydowana większość polskich firm nie odróżnia prac rutynowych od badawczych. Ponadto z uwagi na przekaz medialny działalność B+R wciąż jest kojarzona przede wszystkim z innowacyjnością co najmniej na skalę ogólnokrajową/międzynarodową. W istocie B+R to nie tylko zaawansowane technologicznie rozwiązania i światowej klasy innowacje. To także - a w zasadzie przede wszystkim - zmiany, które są wprowadzane w ramach regularnej, operacyjnej działalności firmy, np. użycie nowych podzespołów w procesie produkcji w celu poprawy właściwości produktu finalnego.

- Jako Centrum Badawczo-Rozwojowe łączymy elastyczność i szybkość działania prywatnego przedsiębiorstwa z wysoce wykwalifikowaną kadrą i specjalistyczną infrastrukturą jednostki naukowej. Nieustannie edukujemy naszych klientów w zakresie, czym tak właściwie są prace badawczo-rozwojowe. Dzięki temu nasi klienci płacą mniejszy podatek, a wygenerowaną oszczędność mogą przeznaczyć na dalszy rozwój i inwestycje - zauważa Dominika Czechowska, prezes firmy Design and Business.

Jak podnieść innowacyjność w małych i średnich przedsiębiorstwach?



Firma Design and Business realizuje na rzecz swoich klientów dziesiątki projektów w zakresie rozwoju produktowego i technologicznego. Tym samym w trakcie tych projektów wykonuje typowe zadania badawczo-rozwojowe.

- Poprzez naszą działalność doradczą i audytorską, w ramach której budujemy strategie rozwoju produktów, możemy, a wręcz musimy analizować potencjał badawczo-rozwojowy naszych klientów. Często widzimy, że w firmach sektora MŚP przedsiębiorcy i ich pracownicy samodzielnie eksperymentują z różnymi komponentami wykorzystywanymi w produkcji, poszukują nowych rozwiązań funkcjonalnych czy materiałowych dla produkowanych wyrobów, jak również realizują wewnętrzne projekty rozwijające posiadane technologie. Znamy także przykłady firm, które opracowały własne systemy informatyczne do automatyzacji produkcji czy skonstruowały całe autonomiczne linie produkcyjne - dodaje Dominika Czechowska.
Dzięki współpracy z Design and Business opracowana została nowa linii opakowań do produktów rzemieślniczych UMAM. Dzięki współpracy z Design and Business opracowana została nowa linii opakowań do produktów rzemieślniczych UMAM.
Coraz częstszym zjawiskiem oprócz prowadzenia prac B+R na rzecz rozwoju oferty jest jej ewidencjonowanie i metodyczne zarządzanie. Firma Design and Business wśród swoich usług oferuje kompleksowe organizowanie i zarządzanie projektami oraz innymi pracami o charakterze badawczo-rozwojowym. Takie metodyczne zarządzanie aktywnościami badawczo-rozwojowymi w przedsiębiorstwach przynosi szereg korzyści wizerunkowych i przede wszystkim finansowych - np. w przypadku ubiegania się o dotacje wykazanie działalności badawczo-rozwojowej przynosi często dodatkowe punkty w ogólnej ocenie przedsiębiorcy.

Ponadto od kilku lat przedsiębiorcy prowadzący prace B+R mogą korzystać ze 100 proc. ulgi podatkowej pozwalającej odliczyć takie koszty B+R jak:

  • wynagrodzenia pracowników B+R oraz składki
  • nabycie materiałów, surowców, aparatury
  • ekspertyzy, opinie oraz usługi doradcze nabywane od jednostek o profilu badawczym (np. uczelnie, centra badawczo-rozwojowe)
  • odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej,
  • odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • koszty ochrony praw własności intelektualnej (patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego).

- Wielu przedsiębiorców nie korzysta z ulgi podatkowej w zakresie prac B+R głównie z powodu braku umiejętnego identyfikowania tych prac oraz kosztów z nimi związanych. Realizacja prac badawczych z reguły wymaga odpowiedniego podejścia metodycznego, zdefiniowania problemów badawczych, celów czy hipotez, co może być trudne bez posiadania dedykowanego działu oraz doświadczonych pracowników naukowych - mówi dr inż. Artur Ziółkowski, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Design and Business. I dodaje: - Jednak z drugiej strony większość firm bada, eksperymentuje i poszukuje nowych rozwiązań, przez co szereg prac ma typowe znamiona prac i projektów badawczo-rozwojowych. Dlatego też w ramach naszych usług oferujemy kompleksowe podejście pozwalające na dopasowane do możliwości firmy zmiany organizacyjne eksponujące prace B+R (m.in. poprzez reorganizacje, tworzenie działów badawczych, dobór stanowisk odpowiedzialnych za prace B+R), jak również wdrożone metodyki do inicjowania i formalizacji projektów B+R. Dzięki temu po przeprowadzonych przez naszą firmę audytach i zmianach organizacyjnych przedsiębiorca ma nie tylko uporządkowane wszystkie aktywności B+R, ale również gotowy model ewidencjonowania kosztów prac B+R i może z powodzeniem korzystać z ustawowej ulgi.

Design i biznes. Jak przełożyć wizje na innowacje?



Działalność na rynku piwniczek wykazała, że istnieje grupa klientów zainteresowanych bardziej dostępną cenowo wersją tego produktu. Dzięki współpracy Design and Business z firmą Sofic udało się to zrobić. Działalność na rynku piwniczek wykazała, że istnieje grupa klientów zainteresowanych bardziej dostępną cenowo wersją tego produktu. Dzięki współpracy Design and Business z firmą Sofic udało się to zrobić.
Dominika Czechowska podkreśla przy tym, że świadczenie usług w zakresie zarządzania aktywnościami badawczo-rozwojowymi wymaga nie tylko doświadczenia, ale także dobrze zbudowanych relacji z ekspertami.

- Nasza firma od lat współpracuje z wieloma uczelniami, zespołami badawczymi krajowymi i zagranicznymi, jak również zatrudnia kadrę naukową. Ponadto dzięki zbudowanym relacjom z instytucjami posiadamy dostęp do specjalistycznej aparatury. To z kolei pozwala nam nie tylko doradzać, jak organizować prace badawczo-rozwojowe, ale również wiele z nich przeprowadzać - zwłaszcza te niezbędne do wdrożenia produktów na rynek. Nasz potencjał badawczo-rozwojowy i zdolność do organizacji oraz realizacji prac B+R na rzecz naszych klientów został doceniony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które 8.06.2022 przyznało spółce status centrum badawczo-rozwojowego. Dzięki temu firma dołączyła do prestiżowej grupy nielicznych przedsiębiorstw o takim statusie i jest jedynym w północnej Polsce centrum badawczo-rozwojowym związanym z wzornictwem przemysłowym i projektowaniem produktów - kończy Dominika Czechowska.


Adam Więc, współwłaściciel firmy Rooftherm

- Pracując nad innowacyjną wyrzutnią powietrza do systemów wentylacyjnych, przy udziale ekspertów Design and Business, opracowaliśmy lamele opadające grawitacyjnie na potrzeby ochrony wnętrza całego systemu wentylacyjnego. W trakcie projektu należało przeprowadzić szereg eksperymentów prowadzących do uzyskania ostatecznej formy wdrożonej na rynek. Dzięki współpracy z firmą Design and Business wzbogaciliśmy się nie tylko w wiedzę merytoryczną (jak przeprowadzać profesjonalne badania eksperymentalne i prace rozwojowe), ale także powiększyliśmy zasoby o tunel aerodynamiczny do testowania produktów..

  • Rooftherm
  • Rooftherm
  • Rooftherm
Marcin Sznajder, prezes firmy Primagran

- Dzięki zaangażowaniu interdyscyplinarnego zespołu złożonego z moich pracowników oraz ekspertów z Design and Business udało nam się utworzyć cały portfel projektów badawczo-rozwojowych, w tym projekty dotyczące mieszanek, z których powstają zlewy, czy projektów związanych z poszukiwaniem nowych materiałów do innowacyjnych produktów. Pomimo że sami mieliśmy bardzo dobre kompetencje merytoryczne, dopiero współpraca z firmą pani Dominiki pozwoliła nam utworzyć model zarządzania pracami B+R, rozwinąć cały dział jakości w kierunku prac B+R.

  • Primagran
  • Primagran
  • Primagran
Krzysztof Ilnicki, właściciel pracowni UMAM patisserie

- Celem naszego projektu było opracowanie spójnej i kompleksowej identyfikacji nowo powstałej linii opakowań, która odróżni ją od innych, podobnych produktów. Kluczowym założeniem przedsięwzięcia było wzięcie pod uwagę cyklu życia produktu i czas od momentu zakończenia konsumpcji czekolady. Rozważane były dwa kierunki rozwoju: upcycling - zmiana funkcji opakowań oraz opakowania biodegradowalne. Dzięki współpracy z Design and Business opracowana została nowa linii opakowań do produktów rzemieślniczych UMAM, uwzględniająca ekologiczne technologie produkcji opakowań, sprzyjających zrównoważonemu rozwojowi.

  • UMAM
  • UMAM
Jan Sowa, prezes zarządu firmy Sofic

- Wyniesione z branży jachtowej doświadczenie (konstrukcje kompozytowe) umożliwiło opracowanie nam piwniczki kadłubowej wykonanej z ekskluzywnych materiałów, wyróżniającej się wizualnie i funkcjonalnie. Jednakże działalność na rynku piwniczek wykazała, że istnieje grupa klientów zainteresowanych bardziej dostępną cenowo wersją tego produktu, o większych wymiarach oraz z możliwością indywidualnego dopasowania wielkości. Dzięki zaangażowaniu interdyscyplinarnego zespołu złożonego z moich pracowników oraz ekspertów z Design and Business udało nam się opracować piwniczkę sklepieniową z kompozytu poliestrowo-szklanego, która spełnia wszystkie zidentyfikowane potrzeby naszych klientów.

  • Sofic
  • Sofic


* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane