• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Premier szuka prawników do połączenia Lotosu i Orlenu

Robert Kiewlicz
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
PKN Orlen chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. Według wcześniejszych zapowiedzi technicznie przejęcie kapitałowe Grupy Lotos miałoby nastąpić do końca 2019 roku.


PKN Orlen chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. Według wcześniejszych zapowiedzi technicznie przejęcie kapitałowe Grupy Lotos miałoby nastąpić do końca 2019 roku.

Przetarg na usługi prawnicze związane z konsolidacją spółek z branży paliwowej ogłosiła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Przedmiotem zamówienia jest związany z konsolidacją spółek Polski Koncern Naftowy Orlen i Grupa Lotos. Zamówienie realizowane będzie od dnia podpisania umowy do dnia 30 czerwca 2020 roku. Według wcześniejszych zapowiedzi technicznie przejęcie kapitałowe Grupy Lotos miałoby nastąpić do końca 2019 roku. W najbliższych tygodniach PKN Orlen złoży ostateczny wniosek w sprawie przejęcia do Komisji Europejskiej.


Połączenie Lotosu z Orlenem to:


W ramach pierwszego etapu prac wybrana kancelaria prawna miałaby wykonać analizę prawną możliwych ścieżek konsolidacji wraz z rekomendacją struktury konsolidacji, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania instrumentów pozwalających na zabezpieczenie interesu Skarbu Państwa jako akcjonariusza spółek zaangażowanych w Konsolidację.

W grę wchodzi też doradztwo prawne w zakresie identyfikacji i eliminacji ryzyk prawnych związanych z przeprowadzeniem konsolidacji. Czynności te należy wykonać do dnia wydania zgody na konsolidację przez odpowiedni organ antymonopolowy.

W ramach drugiego etapu prac (od dnia wydania wymaganych zgód na konsolidację) kancelaria miałaby zająć się doradztwem prawnym w zakresie przygotowania, negocjacji i podpisania lub zawarcia wszelkich umów i dokumentów związanych z realizacją rekomendowanej struktury konsolidacji, w tym w szczególności umowy zbycia akcji.


Wniosek w sprawie fuzji w Komisji Europejskiej



Przypomnijmy, że w grudniu 2018 roku do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Zgodnie z założeniami harmonogramu dotyczącego fuzji uzyskanie zgody Komisji ma nastąpić do połowy 2019 roku.

Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

W listopadzie 2018 Orlen poinformował, że chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.


Nie kupimy Lotosu za wszelką cenę



Pomimo coraz bardziej napiętych terminów dotyczących konsolidacji nie widać pośpiechu w PKN Orlen. W rozmowie z agencją ISBnews prezes PKN Orlen Daniel Obajtek stwierdził nawet, że nie kupi Grupy Lotos za wszelką cenę.

- Gdybyśmy musieli "odpuścić" za dużo, nikt nie podejmie decyzji o przejęciu. To jest bardzo trudne przedsięwzięcie, tak poważne procesy konsolidacyjne na świecie trwają zazwyczaj ok. 2 lat. Trwają rozmowy z Komisją Europejską, wyceny, badania, analizy. Tylko do tej pory przekazaliśmy do Brukseli tysiące stron dokumentów - powiedział Obajtek w rozmowie z ISBnews. - Zapłacimy za Lotos taką cenę, która będzie odzwierciedlać faktyczną wartość spółki. M.in. z tego powodu prowadzimy w Lotos due diligence - żeby precyzyjnie skalkulować wartość z perspektywy PKN Orlen. Na pewno nie zdecydujemy się na transakcję, gdyby przyszło nam zapłacić więcej, niż to wyniknie z naszych analiz.

Pomysł konsolidacji nie jest nowy



Koncepcja przejęcia Lotosu przez Orlen - czy też fuzji - nie jest nowa. Debata na różnych szczeblach, czasem na etapie gotowej koncepcji, czasem tylko na podstawie plotki, toczy się od 2002 roku. Wtedy to, jeszcze za rządów SLD i Leszka Millera, państwowa spółka Nafta Polska, zajmująca się prywatyzacją sektora paliwowego, wybrała na nabywcę Rafinerii Gdańskiej konsorcjum, w skład którego wchodził brytyjski Rotch Energy i rosyjski Łukoil. Ostatecznie okazało się, że Nafta Polska przygotowała też program prywatyzacji sektora paliwowego, dopuszczający połączenie rafinerii płockiej i gdańskiej. Podobno za takim rozwiązaniem lobbował Jan Kulczyk, który chciał podporządkować Rafinerię Gdańską Orlenowi, którego był wówczas udziałowcem.

Blisko realizacji tego planu było ponownie przed 2005 rokiem. Grupie Lotos udało się jednak obronić swoją samodzielność dzięki debiutowi na giełdzie. W 2007 roku ówczesny premier Jarosław Kaczyński stwierdził, że w kilka miesięcy może dojść do połączenia dwóch polskich spółek paliwowych: PKN Orlen i Grupy Lotos. Dodał też, że wiodącą spółką może być Grupa Lotos.

Pomysł na łączenie Grupy Lotos z Orlenem i Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem pojawił się ponownie w 2010 roku, kiedy jeszcze aktywnie poszukiwano inwestora dla gdańskiego koncernu, miał być to plan awaryjny ministra skarbu Aleksandra Grada, w wypadku gdyby prywatyzacja nie doszła do skutku. W 2018 roku "zielone światło" dla połączenia Lotosu i Orlenu dał premier Mateusz Morawiecki.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dobry pomysł Kulczyka wreszcie się realizuje

    • 0 0

  • Ach te platfuski (10)

    Jak przenosili siedzibę marynarki wojennej do Warszawy to było dobre. Do Zakopanego powinni przenieść. Teraz im nie pasi że chcą połączyć Orlen z Lotosem. Nie liczą się z tym że fuzja będzie dobra a firma będzie miała możliwość zaistnienia na europejskim rynku. Dobro narodowe mają za nic. Najważniejsze aby zostało trochę grosza w Gdańsku z podatków co by im w korytku w małej Sycylii nie zabrakło... Gdyby Lotos był w rękach władz Gdańska to już dawno nazywał by się Lotos Gmbh.

    • 44 77

    • Dla kogo?

      Dla kogo?

      • 0 0

    • Najpierw niech poprawi się wewnątrz, a nie pcha do Europy. Orlen już tam był: rafineria na Litwie, sieć stacji w Niemczech...Efekt zawsze jest ten sam. I niech Bóg broni mieszania w to Lotosu.

      • 1 0

    • (2)

      Co ty bredzisz o śnie o potędze. A gdzie własne lub dzierżawione złoża ropy. Orlen i Lotos są zwykłymi rafineriami i do potęgi im jest bardzo daleko. Jak się ci*lu nie znasz w temacie, to nie zabieraj głosu.

      • 3 4

      • Następny miszcz się odezwał (1)

        Ten który się zna. Najlepiej założyć nogę na nogę i podziwiać innych... Oświece cię ciemnioku. W Polsce ropę wydobywa się w prawie 90 miejscach. A wiesz dzidzio że Lotos też wydobywa ropę? Jak już pochwaliłes się swoją marną wiedzą to wracaj do lekcji.

        • 2 0

        • EDEK

          Po jakiej cenie wydobywa Lotos? Wszędzie kupisz taniej.

          • 0 1

    • kompletnie się nie znasz na temacie (2)

      a te bzdury o zaistnieniu na rynku europejskim opowiadaj na wioskach po mszy. Orlen już był w Niemczech i się szybko zamknął . Czy ty czasem nie przyjechałeś do Gdańska po 45 w wagonach z przesiedleńcami ? to zabierz swoje polskie kompleksy do domu

      • 12 14

      • Znałazł się kozak.

        A tak jak kolega wspomniał to Star tankstellen Deutschland Orlen to co to jest? Typowy weku z gminy pod Bydgoszczą mający się za gdańszczanina po szkole rolnej specjalista z branży paliwowej twoja mać

        • 12 1

      • orlen caly czas jest w rzeszy pod marką star, tak więc nie wprowadzaj ludzi w błąd .

        • 11 1

    • Lepsze platfuski niż pisiaki... (1)

      Szanowny kolega sobie przypomni jakie to wspaniałe fuzje były za komuny: wszystko należało do państwa, czyli do ludu teoretycznie. Na kija nam jakaś konkurencja...

      • 4 13

      • No tak ale za komuny

        Szanowny kolego wszystko co było na plus to szło do naszych sąsiadów...

        • 9 1

  • dsadsasa

    Kulczyk dobrze kombinował, miał głowę chłopaczyna

    • 1 0

  • Platforma jak wróci to koryta to sprzeda połączony lotos z orlenem (8)

    Powinna powstać ustawa która zabezpieczy strategiczny majątek przed takimi politykami

    • 51 56

    • Strategiczny majatek przed sprzedaza prywatnemu Orlenowi?

      • 0 0

    • Ciebie nawet sprzeda

      A my będziemy szczęśliwi bo jednego ...... mniej.

      • 2 2

    • jak wróci to skończy się z reklamami spółek SP

      w wydawnictwach aferzysty ze Stelli Maris Marka F.

      • 2 0

    • Mleczarni nie. (2)

      Mleczarnie takie jak Mlekovita, Mlekpol lub Polmlek nie są własnością i nigdy nie były skarbu państwa. W dodatku są w polskich rękach i mają się bardzo dobrze. Wypierają z rynku polskiego takie firmy jak Danone czy inne.

      • 9 1

      • Polmlek to kapitał francuski poczytaj.

        • 1 0

      • były kiedyś własnością państwa, na szczęście mają mądrych właścicieli

        • 4 2

    • mleczarnie też? (1)

      • 3 6

      • tę w Gdańsku? sprzedana i tereny oddane dla deweloperów:)

        • 10 2

  • gazprom przejmie (2)

    Czyli jak większość w orlenie mają Rosjanie......... to po wchłonięciu lotosu........... witaj rosjo
    To LOTOS powinien przejąć ORLEN... bo tylko wtedy skarb państwa będzie miał większość i zostanie firma polska

    • 6 1

    • Wartość 100% Akcji LOTOS jest znacznie mniejsza niż 100% akcji ORLEN. (1)

      15 mld zł vs. 40 mld

      Mniejsza firma raczej nie może kupić większej ?

      • 0 0

      • Moze. Jesli ma kase.

        • 0 0

  • Dobra decyzja, a Ryzy chciał Ruskim sprzedac-szok (3)

    • 0 3

    • nie zapominaj ze Ruscy maja wiekszosc akcji Orlenu ,,, a wiec komu PiS sprzeda Lotos??

      Skarb panstwa ma az 30 % ,,,

      • 0 0

    • ryzy to w twoim domu - matka (1)

      • 0 1

      • Ryzy Ryży

        he he he

        • 0 0

  • Jakie to szczescie ze Peło juz nigdy nie bedzie rządzic, bo jeszcze troche a dostep do morza by sprzedali...

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Oczywiście że Orlen drogo kupi Lotos (2)

    Dlaczego? To proste - kupującym będzie Orlen (30% SP, reszta prywatny kapitał więc "mogą płacić").
    A od kogo kupią Lotos? Od SP (70%) - a państwu trzeba płacić dobrze i dużo bo państwo (politycy) potrzebuje na marnotrawstwo i koryto nieograniczoną ilość pieniędzy.
    Inna sprawa że PKN Orlen odbije to sobie potem w rencie monopolistycznej

    • 49 7

    • Wartość 100% Akcji LOTOS jest znacznie mniejsza niż 100% akcji ORLEN. (1)

      ORLEN to 40,5 mld zł (liczba akcji x kurs akcji)
      LOTOS to 15 mld zł (ciut mniej)

      Mniejszy nie może kupić większego - to raczej oczywiste.

      • 1 0

      • BIG kupił kiedyś Bank Gdański a był mniejszy...

        • 1 0

  • (3)

    Ta fuzja to kolejny babol PiS.Wszystko chcą centralizować i zarządzać z siedziby partii. To już przerabialiśmy. PiS to to samo co PZPR

    • 24 8

    • Z PZPR to wy idziecie na wybory do parlamentu eu (2)

      Slepcze.

      • 4 4

      • czyżby ?

        daj ciu maka
        Piotr Owicz - mec. Kler

        • 0 0

      • Policz ile dziesiątek komuchów masz w pisuarze

        A potem się odzywaj

        • 2 1

  • Kaczyński robi prywatę

    By wybudować srebrną

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane