• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent Gdańska i marszałek piszą do premiera w sprawie Lotosu

Robert Kiewlicz
1 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.
  • Marszałek województwa Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz sprzeciwiają się fuzji Lotosu z Orlenem.

Prezydent Gdańska i marszałek województwa pomorskiego zaprotestowali przeciwko planom połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen. Podczas konferencji pod gdańską siedzibą spółki zaapelowali do wszystkich środowisk oraz organizacji o włączenie się w walkę o utrzymanie niezależności Lotosu.



Połączenie Lotosu z Orlenem to:

- Tylko w 2017 roku Gdańsk otrzymał z podatków CIT ok. 22 mln zł. Całe województwo pomorskie zyskało w 2017 roku na obecności Lotosu w naszym regionie 50 mln zł. Będziemy bronili integralności Lotosu tak jak broniliśmy jej za rządów SLD, AWS, za pierwszego PiS-u, za rządów Platformy Obywatelskiej - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Jak twierdzi Adamowicz, mamy do czynienia z fuzją dla fuzji. Taką decyzję podjęto tylko dlatego, że ktoś po prostu lubi duże przedsiębiorstwa, takie jak zjednoczenia w czasach PRL-u.

- Moje obawy co do fuzji Lotosu i Orlenu biorą się też z niezbyt wysokiej oceny kwalifikacji prezesa PKN Orlen - Daniela Obajtka - dodaje Adamowicz. - Apeluję do innych środowisk i organizacji, aby także protestowały przeciwko tej fuzji. Natomiast mieszkańcy Pomorza powinni zapamiętać nazwiska osób odpowiedzialnych za te decyzje.
- Podkreślam, że nasze wystąpienie to nie żadna hucpa polityczna, to troska nie tylko o tysiąc miejsc pracy w Gdańsku, ale też o liczne firmy kooperujące z Lotosem. Zawsze działaliśmy w obronie naszych lokalnych koncernów i zawsze były to działania ponadpolityczne - dodał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Powiedzmy sobie szczerze, że dzięki połączeniu nie zapewnimy sobie przewagi konkurencyjnej w Europie.
Prezydent Gdańska oraz marszałek skierowali też do premiera Mateusza Morawieckiego list z apelem o zaprzestanie dalszych działań zmierzających do połączenia obydwu koncernów paliwowych.

W najbliższy piątek odbędzie się też nadzwyczajna sesja Rady Miasta Gdańska dotycząca połączenia Lotosu z Orlenem.

- Rada Miasta Gdańska wyraża zdecydowany sprzeciw decyzji o przejęciu Grupy Lotos przez PKN Orlen i apeluje o wstrzymanie wszelkich prac i decyzji zmierzających w tym kierunku. Podkreślamy, że Grupa Lotos ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gdańska i województwa pomorskiego, w związku z czym Rada Miasta Gdańska apeluje do Rządu RP o utrzymanie samodzielności spółek Grupy Lotos z siedzibą w Gdańsku - czytamy w apelu radnych. - Rada Miasta Gdańska dostrzega również znaczącą aktywność spółki oraz spółek z GL w obszarze działań społecznych oraz mecenatu kultury i sportu na terenie województwa pomorskiego. Kolosalne znaczenie dla gospodarki Pomorza ma szeroki zakres kooperacji GL z wieloma gdańskimi i pomorskimi firmami, w tym outsourcing usług, co w znacznym stopniu przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta i województwa. Co do zasady Rada Miasta Gdańska z niepokojem traktuje wszelkie tendencje do centralizacji życia gospodarczego w Polsce, które nie służą zdaniem Rady realizacji zasady zrównoważonego rozwoju całego kraju.
Radni przekażą też swój apel premierowi, ministrom właściwym do spraw gospodarki i energii oraz parlamentarzystom z województwa pomorskiego. Podobne działania podejmie Sejmik Województwa Pomorskiego na najbliższej sesji.

Przypomnijmy, że we wtorek podpisano list intencyjny pomiędzy zarządem Orlenu i Skarbem Państwa w sprawie przejęcia kontroli kapitałowej przez PKN Orlen nad Grupą Lotos. Ma to nastąpić poprzez nabycie przez Orlen bezpośrednio lub pośrednio minimum 53 proc. udziałów w kapitale zakładowym Grupy Lotos. Proces przejęcia ma potrwać około roku.

Planowane jest warunkowe nabycie od Skarbu Państwa 32,99 proc. akcji w Grupie Lotos a następnie ogłoszenie wezwania do 66 proc., w związku z zamiarem przekroczenia 33 proc. ogólnej liczby głosów. Grupa Lotos jest obecnie pod pełną kontrolą Skarbu Państwa. Ma on w niej ponad 53 proc. udziałów. W Orlenie Skarb Państwa ma niecałe 30 proc.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (464) ponad 20 zablokowanych

  • Jestem maluczki ale patrzę pod moje korzyści

    I tak tankuje tylko na Orlenie bo używam kart paliwowych a Orlen ma największą sieć stacji. Jeżeli Lotos połączy się z Orlenem będę miał jeszcze więcej stacji do tankowania. BP, Shell i Circle będą się mogły schować.
    Stołki i tak będą obsadzone wg. klucza więc obojętnie czy to Lotos czy Orlen to efekt będzie ten sam.
    Jak większość kupi auta elektryczne to zostaną tylko do zakupu oleje, opony więc nie wróżę koncernom paliwowym sukcesów. Wtedy upadający samotny Lotos będzie problemem. W grupie może postawią elektrownię atomową?
    W każdym razie nie robiłbym problemu z tego co tam jest bo tutaj właściciel (w tym przypadku niestety Państwo) decyduje o firmie a nie motłoch, który wybiera władze tego Państwa.

    • 13 2

  • Bo paliwo Lotosu takie tanie dla Gdańszczan!

    Same benefity płyną do szarego człowieka.

    • 11 0

  • Przepraszam, że pytam (3)

    ale jak Tusk chciał sprzedać Lotos Łuk-Oilowi to było ok? Jakoś Budyń listów do Tuska wtedy nie pisał...

    • 21 3

    • Pis wlasnie sprzedaje.

      obudz sie. i przejrzyj na oczy

      • 0 6

    • jak to - proponuje sobie przypomnieć

      Nie bez powodu do żadnych zmian z lotosem i Energa nie dchodzilo, bo ile razy pojawiała się jakaś myśl to podnosiło się larum
      Liczę, że i teraz proponujący wycofają się z tych pomysłów rakiem.

      • 0 2

    • A sprzedał ? Więc nie pisz dyrdymałów oszolomie

      • 0 2

  • Och jak mi przykro!

    Nie będzie podatków z Lotosu - nie będzie kolejnego muzeum, tym razem tak nam potrzebnego Muzeum Budyniu... Jak żyć?

    • 9 2

  • (3)

    Ja z takim formalnym pytaniem: dlaczego pudding jeszcze nie siedzi?

    • 8 3

    • Bo nie ma takiej potrzeby (1)

      matolku

      • 0 3

      • pudding, ale na ciebie chłopaki pod celą na Kurkowej już czekają, będziesz miał zabawę, że hoho

        • 2 1

    • Bo jeszcze wydzial do spraw kreowania obciazajacych dowodow na dowolna osobe

      sie nie wyrobil. Ale pracuje pewna para. Tworzymy mnostwo dowodow, ktore beda niepwtarzalne w naszym, obsadzonym naszymi ludzmi, sadzie

      • 0 2

  • pisowe baranki, kaza im, to pisza a potem beda stekac, ze drogo (1)

    bo monopol musi kosztowac

    • 1 10

    • co ci budyniowaty obiecał, czy może musisz pisać bo robisz w urzędzie?
      do filharmonii was znowu zagna abyście mu za klakierów robili na spotkaniu z innymi od koryta. pociotki rąb...

      • 2 0

  • (1)

    Polska w Lotosie ma ponad połowę udziałów w Orlenie tylko 33% w takim razie oddajmy polską spółkę w obce ręce brawo wy

    • 1 12

    • oo

      Polska teoretyczna i kupa kamieni za POprzedników z hasłem ...piniędzy niema i nie będzie....
      tylko na prywatę to mieli

      • 2 0

  • Hehehe :p żal d... ściska

    Kto mógł być tak durny i nieprzewidujący, żeby gryźć karmiącą rękę? Lotos jest państwowy, a nie budyniowy. I te pieniądze miały bezkarnie iść na antypolską propagandę, na niemczenie Gdańska? Na ECS-y i inne bzdety? Na KOD-y i "zdrove love" ? Totalnej opozycji rozum odebrało i to WŁAŚNIE DZIĘKI PO POMORZE TERAZ SKLEPIE BIEDĘ. Sorry, taki mamy klimat, PO-wskiej wojny antypolsko-polskiej.

    • 10 0

  • as (1)

    Budyń szkodzi miastu. 20 lat wystarczy!

    • 11 4

    • Obudz sie. Wszystkim szkodzi pis.

      jestes najelpszym przykladem. Brak myslenia, brak reflekcji. Polityczne popychadlo.

      • 1 3

  • Dobrze , że Orlen przejął Lotos , ponieważ jeszcze trochę to Budyń i złodziejska - ska

    Rozkradli by i sprzedali za bezcen. I znowu Budyń nie mógłby doliczyć się mieszkań.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane