• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd. Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd.

Stena Estelle - pierwszy z dwóch nowych promów Stena Line już jest w Trójmieście. Na razie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Na trasę Gdynia-Karlskrona z pasażerami z Publicznego Terminalu PasażerskiegoMapka w Porcie Gdynia wyruszy już 4 września o godz. 21.



Stena Estelle, bo tak na imię ma nowa jednostka, trafi do eksploatacji na trasie Gdynia-Karlskrona z chińskiej stoczni. Jak widać, nie obędzie się jednak bez wizyty w polskiej stoczni, gdzie prom przejdzie ostatnie przygotowania do rozpoczęcia pierwszej regularnej podróży. Wizyta w gdańskim zakładzie ma potrwać ok. dwóch tygodni.

Stena Estelle - wymiary i konstrukcja



Mając długość 240 m, Stena Estelle jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena EmblaStena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Estelle, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obecnie pływające z Gdyni mają tylko 186 m dł (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?



Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Kiedy pierwsze wypłynięcie promu Stena Estelle?



- Planowane wejście nowego promu na linię Gdynia - Karlskrona to niedziela, 4 września, o godz. 21 wypłynięcie z Gdyni. Rejsy Stena Estelle są już dostępne w naszym systemie rezerwacyjnym - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka w imieniu Stena Line Polska.
To nie koniec. Kolejny ze statków, czyli Stena Ebba, która jest jeszcze w stoczni w Chinach, trafi do Polski jeszcze w tym roku.

- Południowy Bałtyk jest kluczowym regionem dla Stena Line, a nasza trasa Gdynia-Karlskrona stanowi podstawę dla naszego dalszego rozwoju i ekspansji. Stena Estelle wraz z siostrzanym statkiem Stena Ebba wyznaczą nowe standardy zarówno w elastyczności i jakości usług, jak również zadowolenia klientów. Są to największe statki w naszej flocie w klasie E-Flexer. Jesteśmy dumni, że już wkrótce Stena Ebba i Stena Estelle połączą jedne z najbardziej dynamicznych rynków w Europie - powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Jak jest w stoczni remontowej to szybko z niej nie wypłynie

    • 1 0

  • 240-186=36 !!! (3)

    prosto z chińskiej stoczni ... Remontowej?

    • 0 8

    • Liczyć może nauczyli, ale czytać już nie. Promy pływające z Gdyni te o długości 186, to nie promy E-Flexer, do których porównano Stena Estelle.

      • 0 0

    • Z Polskiej stoczni wyszedł tylko pinokio i ekipa TVPutin (1)

      • 5 1

      • A nieprawda. Z polskich stoczni wychodzi całkiem sporo... mydelniczek. Nie tylko żaglowych, także dla brzuchatych leni.

        • 1 0

  • szkoda, że nie ze stoczni europejskiej

    • 0 1

  • (3)

    Przecież ten prom nie jest fabrycznie nowy bo w eksploatacji jest od 2020 roku. Jeśli płynie prosto z Chin z prędkością 22-23 węzły to trochę długo mu to idzie. Ale ładny jest, to fakt.

    • 6 17

    • Węgiel pinokio płynie od marca.

      • 4 3

    • Cygnus

      Czy to znaczy, że od dwóch lat płynie do nas z prędkością 21 węzłów?!

      • 5 0

    • To bardzo ciekawe bo wyszedł z doku kilka miesięcy temu...

      • 3 0

  • Titanic. (3)

    Jak uciekać z kraju to z klasą! Oby tylko przed przymrozkami.

    • 19 12

    • Na Titanicu pinokio by stanął na rufie i odwalił pierdo lolo

      Że jest ok! Idziemy do góry

      • 0 0

    • (1)

      Nie no w Szwecji całym rok plus dwadzieścia i samo słońce...

      • 4 0

      • Też węgla brak od wielu lat !

        • 0 0

  • A cóż tam, panie Gróbarczyk, z naszą flotą promów pasażerskich budowanych w państwowych stoczniach powstałych z kolan?

    Czy można sformułować przysłowie; zobaczysz, jak polskie promy?

    • 2 0

  • (1)

    Zbudowany w Chinach. Bardzo dobrze. Zamknąć resztę stoczni w Polsce. Przy okazji zamknąć kopalnie elektrownie huty cały przemysł. Jaki naród taka władza. Tępa

    • 4 1

    • Brutalna ekonomia, Niemców stać na dotacje dla stoczni

      I nas stocznie tworzą świetne łodzie i jachty. Polacy chętnie noszą chińską odzież....

      • 1 0

  • Co z tego że więcej kabin jak są podwójne (2)

    Co z tego że więcej kabin jak są podwójnie żeby być samemu trzeba zapłacić 20 euro ️

    • 0 8

    • Ja123 (1)

      Wszystkie i na wszystkich promach są podwójne lub poczwórne i nic więcej się nie dopłaca za to żeby być samemu pływam ta linią od 11lat co miesiąc więc nie opowiadaj głupot

      • 3 0

      • jojojo ty wiesz najwięcej

        • 0 2

  • (1)

    Ile aquaparków jest na pokładzie?

    • 3 2

    • żandygo

      • 0 0

  • Prom budowany od 2018 do eksploatacji wszedł w 2020 roku. Więc jeśli płynie prosto z Chin z prędkością 22-23 węzły to coś długo mu to idzie. A z oknami to Stena Line miała problemy już na budowanych w Polsce promach 40 lat temu.

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane