• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni

Wioletta Kakowska-Mehring
16 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd. Prom Stena Estelle zbudowano w China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd.

Stena Estelle - pierwszy z dwóch nowych promów Stena Line już jest w Trójmieście. Na razie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Na trasę Gdynia-Karlskrona z pasażerami z Publicznego Terminalu PasażerskiegoMapka w Porcie Gdynia wyruszy już 4 września o godz. 21.



Stena Estelle, bo tak na imię ma nowa jednostka, trafi do eksploatacji na trasie Gdynia-Karlskrona z chińskiej stoczni. Jak widać, nie obędzie się jednak bez wizyty w polskiej stoczni, gdzie prom przejdzie ostatnie przygotowania do rozpoczęcia pierwszej regularnej podróży. Wizyta w gdańskim zakładzie ma potrwać ok. dwóch tygodni.

Stena Estelle - wymiary i konstrukcja



Mając długość 240 m, Stena Estelle jest o 36 m dłuższa od pozostałych trzech E-Flexerów - Stena Edda, Stena EmblaStena Estrid - eksploatowanych przez Stena Line. Nowy prom ma pojemność frachtową 3,6 tys. m i zapewnia miejsce dla 1,2 tys. osób. Stena Estelle, mając 240 m długości i zwiększoną pojemność - o 50 proc. więcej kabin - może zabrać o 30 proc. więcej pasażerów i 15 proc. więcej ładunku w porównaniu z obecnie kursującymi promami na trasie Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obecnie pływające z Gdyni mają tylko 186 m dł (Stena Vision, Stena Sprint, Stena Nordica).

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?



Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer ma zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba, śruby napędowej i sterów dla zwiększenia wydajności. Jest to także jednostka, która w przyszłości może być przystosowana do zasilania paliwem alternatywnym.

Kiedy pierwsze wypłynięcie promu Stena Estelle?



- Planowane wejście nowego promu na linię Gdynia - Karlskrona to niedziela, 4 września, o godz. 21 wypłynięcie z Gdyni. Rejsy Stena Estelle są już dostępne w naszym systemie rezerwacyjnym - poinformowała nas Agnieszka Zembrzycka w imieniu Stena Line Polska.
To nie koniec. Kolejny ze statków, czyli Stena Ebba, która jest jeszcze w stoczni w Chinach, trafi do Polski jeszcze w tym roku.

- Południowy Bałtyk jest kluczowym regionem dla Stena Line, a nasza trasa Gdynia-Karlskrona stanowi podstawę dla naszego dalszego rozwoju i ekspansji. Stena Estelle wraz z siostrzanym statkiem Stena Ebba wyznaczą nowe standardy zarówno w elastyczności i jakości usług, jak również zadowolenia klientów. Są to największe statki w naszej flocie w klasie E-Flexer. Jesteśmy dumni, że już wkrótce Stena Ebba i Stena Estelle połączą jedne z najbardziej dynamicznych rynków w Europie - powiedział Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek znajdą się m.in:
  • Sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach.
  • Do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów.
  • Wszystkie pięć statków jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG.
  • Dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • Jak jest w stoczni remontowej to szybko z niej nie wypłynie

    • 1 0

  • 240-186=36 !!! (3)

    prosto z chińskiej stoczni ... Remontowej?

    • 0 8

    • Liczyć może nauczyli, ale czytać już nie. Promy pływające z Gdyni te o długości 186, to nie promy E-Flexer, do których porównano Stena Estelle.

      • 0 0

    • Z Polskiej stoczni wyszedł tylko pinokio i ekipa TVPutin (1)

      • 5 1

      • A nieprawda. Z polskich stoczni wychodzi całkiem sporo... mydelniczek. Nie tylko żaglowych, także dla brzuchatych leni.

        • 1 0

  • szkoda, że nie ze stoczni europejskiej

    • 0 1

  • (3)

    Przecież ten prom nie jest fabrycznie nowy bo w eksploatacji jest od 2020 roku. Jeśli płynie prosto z Chin z prędkością 22-23 węzły to trochę długo mu to idzie. Ale ładny jest, to fakt.

    • 6 17

    • Węgiel pinokio płynie od marca.

      • 4 3

    • Cygnus

      Czy to znaczy, że od dwóch lat płynie do nas z prędkością 21 węzłów?!

      • 5 0

    • To bardzo ciekawe bo wyszedł z doku kilka miesięcy temu...

      • 3 0

  • Titanic. (3)

    Jak uciekać z kraju to z klasą! Oby tylko przed przymrozkami.

    • 19 12

    • Na Titanicu pinokio by stanął na rufie i odwalił pierdo lolo

      Że jest ok! Idziemy do góry

      • 0 0

    • (1)

      Nie no w Szwecji całym rok plus dwadzieścia i samo słońce...

      • 4 0

      • Też węgla brak od wielu lat !

        • 0 0

  • A cóż tam, panie Gróbarczyk, z naszą flotą promów pasażerskich budowanych w państwowych stoczniach powstałych z kolan?

    Czy można sformułować przysłowie; zobaczysz, jak polskie promy?

    • 2 0

  • (1)

    Zbudowany w Chinach. Bardzo dobrze. Zamknąć resztę stoczni w Polsce. Przy okazji zamknąć kopalnie elektrownie huty cały przemysł. Jaki naród taka władza. Tępa

    • 4 1

    • Brutalna ekonomia, Niemców stać na dotacje dla stoczni

      I nas stocznie tworzą świetne łodzie i jachty. Polacy chętnie noszą chińską odzież....

      • 1 0

  • Co z tego że więcej kabin jak są podwójne (2)

    Co z tego że więcej kabin jak są podwójnie żeby być samemu trzeba zapłacić 20 euro ️

    • 0 8

    • Ja123 (1)

      Wszystkie i na wszystkich promach są podwójne lub poczwórne i nic więcej się nie dopłaca za to żeby być samemu pływam ta linią od 11lat co miesiąc więc nie opowiadaj głupot

      • 3 0

      • jojojo ty wiesz najwięcej

        • 0 2

  • (1)

    Ile aquaparków jest na pokładzie?

    • 3 2

    • żandygo

      • 0 0

  • Prom budowany od 2018 do eksploatacji wszedł w 2020 roku. Więc jeśli płynie prosto z Chin z prędkością 22-23 węzły to coś długo mu to idzie. A z oknami to Stena Line miała problemy już na budowanych w Polsce promach 40 lat temu.

    • 0 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane