- 1 Unimot rozbuduje bazę paliwową w Porcie Gdańsk (16 opinii)
- 2 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (70 opinii)
- 3 Zużywamy coraz więcej energii (135 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
Prom na prąd z Cristu i z orkami z Remontowej
O tym, że trójmiejskie stocznie nie są w ruinie, chyba nie trzeba przekonywać. W ostatnich dniach znów spłynęło kilka ciekawych informacji, tym razem dotyczą one promów. Budowa nowych, remonty, a do tego... orki na kadłubie.
W stoczni Crist w środę 6 kwietnia rozpocznie się budowa, czyli uroczyste cięcie blach promu Finferries z napędem hybrydowym diesel-elektrycznym. Statek będzie miał prawie 97 m długości i ponad 15 m szerokości. Jest zaprojektowany do transportu 90 samochodów osobowych i 372 pasażerów. Kontrakt na tę jednostkę podpisano w listopadzie ub. roku. Prom obsługiwać będzie drogową przeprawę promową pomiędzy Parainen a Nauvo w Finlandii. Statek będzie posiadał zespół baterii o żywotności min. 10 lat. Baterie będą ładowane automatycznie podczas załadunku i wyładunku promu (około 7 minut).
Z kolei w Remontowa Shipbuilding z Remontowa Holding powstaje prom dla kanadyjskiego armatora, BC Ferries, którego kadłub zostanie nietypowo ozdobiony. Jak ujawnił armator, jednostka o nazwie "Salish Orka" zostanie pomalowana w... orki. Zwycięski projekt grafiki stworzyła Darlene Gait, artystka wywodząca się ze społeczności Esquimalt Nation - rdzennej indiańskiej ludności Kolumbii Brytyjskiej - prowincji Kanady - podał portal gospodarkamorska.pl. Motywy graficzne zostaną również wyeksponowane wewnątrz jednostki.
Czytaj też: Remontowa Shipbuilding zdobyła kontrakt za 500 mln zł
"Salish Orca" to jednostka mogąca zabrać na pokład 600 pasażerów oraz 145 samochodów. Zostanie przekazana armatorowi jeszcze w tym roku. Prom będzie kursował na trasie Comox-Powell. Kolejne dwa promy w ramach tego samego kontraktu to: Salish Eagle - będzie gotowy pod koniec tego roku; a ostatni z serii - Salish Raven - w 2017 roku.
Prestiżowy kontrakt, ale na przebudowę dwóch promów podpisała też Gdańska Stocznia Remontowa, także z Remontowa Holding. Klientem jest również kanadyjski armator BC Ferries. Umowa warta 140 mln dolarów dotyczy modernizacji promów klasy "Spirit", która obejmie przede wszystkim przebudowę siłowni na spalanie czystszego paliwa gazowego (LNG).
Miejsca
Opinie (50) 2 zablokowane
-
2016-04-06 10:35
Hybrydowy na wzor np. Toyoty Prius? (4)
Czy diesel ma napedzac generator, ktory poprze transformator bedzie zasilal pedniki (silniki) statku?
Bo jesli tak jak napisalem wyzej to nic nowego. A jesli podobnie jak samochod hybrydowy to ciekawy jestem gdzie (i czy to sie w ogole oplaca) umieszcza ciezkie akumulatory.- 1 5
-
2016-04-07 10:40
Kolega mocno 'nie na czasie' (1)
...a na statku pędnik to nie silnik , tylko urządzenie zapewniające "ciąg" - czyli śruba, koło łopatkowe, pędnik Voighta lub podobne... A silnik to silnik...
- 1 1
-
2016-05-11 08:43
Napęd/silnik hybrydowy
Na statkach to jest nieco inaczej... ten prom budowany w Gdyni to faktycznie hybryda elektryczna. Może mieć zwykły silnik diesel'a, a dodatkowo pędniki mogą być też zasilane przez "baterię".
W RSB z kolei ostatnio popularne są silniki "zagazowane", które chodzą na ropę lub gaz, więc jakby nie patrzeć też hybrydowe.
No i oczywiście sam napęd (pędniki) za wyjątkiem kontenerowców i niektórych statków specjalistycznych (typu AHTS) to obecnie napędy elektryczne - a czy są zasilane przez silniki diesel'a, czy gazowe, czy baterie to już inna bajka.- 0 0
-
2016-04-06 14:31
korekta
Taki w pełni elektryczny dla norled zalinkowany przez mnie wcześniej prom budował niedawno aluship, ale tylko aluminiowy kadłub.
- 1 0
-
2016-04-06 14:28
raczej Tesla
Żaden diesel-electric.
- 1 0
-
2016-04-06 13:00
Ciekawe (2)
Ile dołożyć trzeba będzie do tego elektrycznego promu w Crist.
Jak wygrywa się kontrakt dając cenę 30% niżej niż konkurencja to chyba nie da się tego zrobić rentownie.
I to ryzyko systemu ładowania baterii, którego nikt jeszcze nie robił.
Życzymy powodzenia - szczerze.- 3 12
-
2016-04-07 09:37
Do Brażysty...
Taka "szczera" ta Twoja troska jak "prawdomówność" pinokia. Podpisz się lepiej KONKURENCJA i wszysko będzie jasne
- 1 1
-
2016-04-06 16:59
proszę
odpocznij chłopie bo bredzisz
- 4 1
-
2016-04-06 13:07
Stocznie dobrze sobie radzą, jak widać. (3)
Ale nie mam jakoś przekonania do reaktywacji tzw. polskiego przemysłu stoczniowego w wersji państwowej... Pytanie do fachowców - warto?
- 3 4
-
2016-04-06 14:13
jakbys tyle płacił pracownikom, to też byś sobie dobrze radził (2)
- 2 2
-
2016-04-06 14:35
To znaczy... ile? Z ciekawości pytam, bo nie wiem;) (1)
- 0 0
-
2016-04-07 08:38
10-16zł na zleceniu
- 0 0
-
2016-04-07 07:23
Crist - mistrz dopłacania
A ARP i tak zapłaci? Czas najwyższy odebrać ten bajzel nieudacznikom bo opowiadanie o wielkim prywatnym biznesie już nikogo nieob. Płacą żle, umów o pracę nie machodzi i jeszcze się okazuje, że wszystko to kontrakty prowadzące do bankructwa.
- 4 5
-
2016-04-06 13:06
Nie podniecajcie się tymi orkami. (5)
Stocznia zbuduje tylko sam goły kadłub i zardzewiały zostanie odholowany do bardziej cywilizowanej stoczni na wyposażenie i pomalowanie. Pomalowanie orek też.
- 6 17
-
2016-04-06 17:27
Niech zgadnę (1)
PiSowski TROL jesteś ?
- 3 1
-
2016-04-06 22:02
Zgłoś mnie do hejtstop
- 2 0
-
2016-04-06 15:05
Kadłub już jest zbudowany.
Buja się przy nabrzeżu. Narazie pokryty farbą antykorozyjną. Widziałem wczoraj.
Prezentuje się ciekawie- 3 2
-
2016-04-06 13:15
Pomyliłeś z Cristem.
- 6 5
-
2016-04-06 13:12
v
Prom zostanie w całości zbudowany w Remontowa Shipbuilding
- 9 3
-
2016-04-06 21:17
W remontowej szykuje sie przestoj i to na dluzej. Brak jakichkolwiek kontraktow.
- 0 0
-
2016-04-06 14:54
Czyje są te stocznie trójmiejskie ? (1)
Tak tylko pytam :) Amerykańskie, niemieckie, arabskie, francuskie, angielskie, izraelskie czy rosyjskie ? Zgadywałem :) Trafiłem coś ? A może szóstkę :)
- 0 14
-
2016-04-06 19:59
Nie twoje
co oznacza, że znowu nic nie trafiłeś
no chyba że ciebie trafia... z zazdrości- 1 0
-
2016-04-06 11:14
Jak się zawozi taki prom (z orkami) do Kanady? (2)
Na lawecie?
- 2 9
-
2016-04-06 19:25
Być może statek o nazwie Hawk który wzioł "na pake" ostatnio lajbe z Cistu.
- 1 0
-
2016-04-06 12:58
Większym statkiem lub o własnych siłach zależnie od warunków podyktowanych porą roku.
- 5 2
-
2016-04-06 08:26
Orki (4)
Orki, to takie pandy
Tylko, że w wodzie.
I mają płetwy.- 21 2
-
2016-04-06 14:58
Orki są bardziej włochate i szybsze.
Od pand.
- 0 1
-
2016-04-06 14:20
Pan Bóg też chciał mieć płetwy
Ale nie może
Więc pojechał do Zabrza- 1 1
-
2016-04-06 13:02
łagodne jak pandy to one nie są
- 1 1
-
2016-04-06 11:11
i są drapieżnikami i sa bardzo inteligentne i właściwie nie są pandami w wodzie.
- 3 1
-
2016-04-06 08:18
Na prąd ?? (4)
Znaczy co ;) na spirytus ?
- 3 11
-
2016-04-06 14:38
trajtki i tramwaje też są na prąd
- 0 0
-
2016-04-06 14:25
tak jak Tesla
Silniki napędowe elektryczne zasilane prądem z akumulatorów.
- 0 0
-
2016-04-06 13:02
nie wiesz co to prąd ? (1)
- 3 1
-
2016-04-06 14:10
seta do herbaty
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.