Jest umowa z wykonawcą. Rusza przebudowa Nabrzeża Norweskiego w Gdyni

Przebudowa Nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego  oraz akwenów Portu Gdynia.
Przebudowa Nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego oraz akwenów Portu Gdynia. fot. Tadeusz Urbaniak/ZMPG

Rozpoczyna się przebudowa Nabrzeża NorweskiegoMapka. Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk. A nowa infrastruktura jest konieczna, bo przeładunki rosną pomimo pandemii. Listopad zakończono ze wzrostem 8,5 proc.



W listopadzie 2020 r. przeładowane zostało 2 333,1 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2019 r., czyli 2 149,8 tys. ton - jest wzrostem o 8,5 proc. Dynamika wzrostu przeładunków rok do roku wynosi 2,3 proc. Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe, zboże i kontenery. Bardzo widoczny jest wzrost przeładunków zboża - o 51,4 proc. więcej niż w listopadzie zeszłego roku. Z kolei dynamika wzrostu przeładunków zboża za 11 miesięcy 2020 r. wyniosła aż 67,7 proc. W związku z tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża.


W porcie trwa rozbudowa terminala ro-ro i budowa terminala promowego, a do tego rozpoczyna się przebudowa Nabrzeża NorweskiegoMapka. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał z firmą Strabag umowę na "Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia", która jest elementem dużego projektu pn. "Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - etapy II i III". Całkowity koszt realizacji inwestycji to 500 mln zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 270 mln zł. Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego Portu - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Przebudowa Nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego oraz akwenów Portu Gdynia i przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



- Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego - dodaje Jacek Sadaj, wiceprezes ZMPG.

Opinie (24) 4 zablokowane

  • (2)

    Niech tylko wyrobia się w czasie z jednoczesnym polepszeniem zaplecza kolejowego, bo większy przeładunek, równa się więcej zdezelowanych i przeładowanych tirów na drogach...

    • 25 2

    • To już zależy od PKP

      Tory kolejowe na terenie Portu Gdynia są w dobrym stanie. Problem jest w momencie, kiedy pociągi z terenów Portu wjeżdżają na tory zarządzane przez pkp plk.
      Roboty idą, więc miejmy nadzieję, że za jakieś dwa lata zaczniemy obserwować więcej pociągów a mniej tirów.

      • 11 1

    • "zaaresztują budowę autostrad"

      byś do końca życia miał sr*czkę rudzielcu przebżydły!

      • 3 1

  • Pkp ciśnie (7)

    Pkp za 1,53 mld z...a z inwestycjami w Gdyni. Będzie autostrada kolejowa tak zapowiadają

    • 14 0

    • autostrada będzie... (4)

      jak zrobią 201 - a tam trochę cicho...

      • 8 1

      • albo tory na zachód (1)

        ale o tym też cicho...
        Brakuje tego drugiego toru...

        • 7 0

        • tory będą ale tylk do horały

          • 0 6

      • Toryb201 (1)

        Tory już się projektują. Do 2025 wszystko będzie gotowe. Roboty idą.

        • 2 0

        • a pomyśleć, że całą "węglówkę"

          zbudowano w 10 lat.
          I dlaczego powiela się trasę, której przebieg nie ma obecnie uzasadnienia. Przecież granica jest zupełnie gdzie indziej niż w międzywojniu...

          • 2 2

    • Autostrada przez Sopot .. (1)

      trochę słaba ta autostrada, skoro wszystko z Portu Gdynia będzie wyjeżdzać dwoma torami razem z Pendolino, pośpiesznymi i regio ..

      • 9 2

      • Połaczenie pojdzie linią 201

        Bedzie zepełnie niezależny wyjazd który już się buduje i projektuje - linia 201 omijając całe Trójmiasto. Koniec prac 2025

        • 4 0

  • Brawo Rzeczpospolita!!!

    • 20 10

  • (2)

    nie koniecznie potrzebna ta inwestycja poniewaz niedlugo te ladunki przejmie port elblag dzieki przekopowi mierzei no moze troche wieksze jednostki tam beda zawijaly

    • 12 33

    • buhhhaa

      do Elbląga tylko żaglówki, port za płytki

      • 5 3

    • cieńki troling

      Elbląg może być portem końcowyn do odbioru i nadawania ładunków
      Statki mogą przepłyną przez przekop na stałe cumują w porcie w Gdyni w Basenie Prezydencki. Kasy Łajka

      • 3 3

  • A dróg brak (1)

    Cały towar musi pokonać koślawą estakadę.

    • 12 2

    • A co z hasłem "kontenery na tory"?

      • 0 0

  • Bzdety (4)

    Nan. Norweskie jest przebudowywane ze wzgledu na przyjętą głębokość kanału, a nie na cumowanie jakiś wielkich statków. Zerknijcie na mapę, ok. 200m nabrzeża, a potem piszcie. Indyjskie jest clou. A gruby z wąsem jak zwykle jest z innej bajki.

    • 8 2

    • Ble ble (2)

      a na końcu Sadaj, wicek, specjalista od hydrotechniki i osoba o "olbrzymim" doswiadczeniu.

      • 3 3

      • (1)

        A tak coś mądrzejszego umiesz powiedzieć poza hejtowaniem?

        • 4 1

        • Nie

          On jest z Gdańska.

          • 2 0

    • To jest nabrzeże i z uwagi na pogłebianie i z uwagi na eksploatację statków.

      • 0 0

  • Można "przyrównywać coś DO czegoś", ale nigdy "porównywać coś DO czegoś",

    dlatego zawsze jest "w porównaniu Z czymś", a nigdy "w porównaniu DO czegoś".
    Analogicznie zawsze jest "odnośnie DO czegoś (bo "odnosić się DO czegoś"), a nigdy "odnośnie czegoś".
    Panowie Dziennikarze (i Panie Dziennikarki), szanujmy język polski i nie uczmy czytelników (i czytelniczek) złych nawyków, które potem językowe gołębie z RJP ochoczo wprowadzają do słowników zachwaszczając polszczyznę!

    • 1 0

  • Co z damenem

    A co zrobią ze stocznią Damen bo jak mają pogłębiać basen 5 to po kiego im te damenowe blaszaki zajmujące nabrzeże .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...

Najczęściej czytane