Rozpoczyna się przebudowa Nabrzeża Norweskiego. Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk. A nowa infrastruktura jest konieczna, bo przeładunki rosną pomimo pandemii. Listopad zakończono ze wzrostem 8,5 proc.
W listopadzie 2020 r. przeładowane zostało 2 333,1 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2019 r., czyli 2 149,8 tys. ton - jest wzrostem o 8,5 proc. Dynamika wzrostu przeładunków rok do roku wynosi 2,3 proc. Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe, zboże i kontenery. Bardzo widoczny jest wzrost przeładunków zboża - o 51,4 proc. więcej niż w listopadzie zeszłego roku. Z kolei dynamika wzrostu przeładunków zboża za 11 miesięcy 2020 r. wyniosła aż 67,7 proc. W związku z tym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża.
fot. materiały prasowe
W porcie trwa rozbudowa terminala ro-ro i budowa terminala promowego, a do tego rozpoczyna się przebudowa Nabrzeża Norweskiego
Gospodarka morska w Trójmieście
- Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do naszego Portu - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Przebudowa Nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego oraz akwenów Portu Gdynia i przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
- Z pogłębieniem akwenów portowych na obszarze Basenów III, IV i V wraz z rozbudową obrotnicy związana jest bezpośrednio przebudowa wejścia wewnętrznego do portu. Jednocześnie inwestycje te wymuszają wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nabrzeży portowych: Norweskiego, Słowackiego, Włoskiego i Indyjskiego oraz wykonanie umocnienia dna wzdłuż nabrzeża Bułgarskiego - dodaje Jacek Sadaj, wiceprezes ZMPG.