• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni

Wioletta Kakowska-Mehring
17 października 2023, godz. 13:30 
Opinie (76)

Karstensen Shipyard Poland zaprasza mieszkańców i turystów na wodowanie statku rybackiego na historycznych terenach stoczniowych, czyli tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE. Będzie to wodowanie przy użyciu pochylni.



Choć działka po Stoczni GdańskMapka, tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE, nigdy nie przestała być terenem przemysłowym, to wodowania - zwłaszcza przy użyciu pochylni - nie odbywały się tam od dawna. Zatem możliwość zobaczenia takiej uroczystości z bliska to nie lada gratka. Tak jak obiecał nowy właściciel stoczniowej infrastruktury, czyli Karstensen Shipyard Poland, spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, jeśli to będzie możliwe, na każde z wodowań zapraszani będą mieszkańcy i turyści. I właśnie nadarza się taka okazja.

Fregata rakietowa wyruszyła na manewry Fregata rakietowa wyruszyła na manewry

Już w najbliższy piątek, 20 października, odbędzie się otwarte dla publiczności wodowanie statku rybackiego. Operacja zaplanowana jest na godz. 14, ale brama stoczni będzie otwarta dla odwiedzających od godz. 13. Wodowanie będzie też widoczne z wiaduktu pieszego nad torami przy przystanku SKM Stocznia.


- Nasz nowy zakład położony jest praktycznie w centrum, a to daje nam możliwość świętowania każdego wodowania z mieszkańcami Trójmiasta i z turystami - mówi Tomasz Mulica, dyrektor zarządzający Karstensen Shipyard Poland.
Zwodowany zostanie statek rybacki Hákon o numerze budowy 28/475. Ci, którzy podróżują SKM-ką lub tramwajem przez ul. Jana z KolnaMapka, mogą go już podziwiać. Jest widoczny z ulicy.

Będzie to wodowanie bardzo efektowne, ponieważ przy użyciu tzw. pochylni wzdłużnej. Najprościej rzecz ujmując, statek tyłem, czyli rufą zsunie się do wody.


Przypomnijmy, że w październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła stocznia Karstensen Shipyard Poland należąca do kapitału duńskiego. Stroną sprzedającą była państwowa Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z Kolna w Gdańsku, czyli m.in.: hala produkcyjna, dwie pochylnie i siedem dźwigów KONE.

Zielony dźwig KONE Zielony dźwig KONE "przełamany" na pół
Stocznia specjalizuje się w budowie statków rybackich. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. Swój nowoczesny wygląd zawdzięczają głównemu projektantowi Kentowi Damgaardowi. To duże jednostki o długości od 63 do 89 m. Są to trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie. Nie są to statki przetwórnie, choć wersje kombinowane, czyli z małymi przetwórniami - stocznia Karstensen też już je budowała.

Okazuje się, że duńska stocznia w tej chwili ma 60 proc. udziału w europejskim rynku RSW. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
14:01 20 PAźDZIERNIKA 23 (aktualizacjaakt. 16:58)

Wodowanie statku rybackiego już niedługo (17 opinii)

Ogólny zarys statku rybackiego w stoczni Karstensen Shipyard Poland na historycznych terenach stoczniowych tuż przed wodowaniem.
Ogólny zarys statku rybackiego w stoczni Karstensen Shipyard Poland na historycznych terenach stoczniowych tuż przed wodowaniem.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (76)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane