• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polferries "wyrzucony" z Portu Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
14 listopada 2023, godz. 15:10 
Opinie (143)
aktualizacja: godz. 12:49 (15 listopada 2023)
Obecność Polferries w Porcie Gdynia ograniczyła się tylko do "wizyt testowych". Obecność Polferries w Porcie Gdynia ograniczyła się tylko do "wizyt testowych".

Władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego. Stało się tak, ponieważ postępowanie państwowego armatora Polferries na zasadzie "zjeść ciasto i mieć ciasto" mogło zagrozić gdyńskiemu portowi. Pytanie tylko, czy kolejny przetarg to szansa na zupełnie nowego armatora na naszym rynku, czy tylko zabieg z powodu unijnych procedur.



AKTUALIZACJA, 15 listopada: Stanowisko władz Portu Gdynia.

- Jesteśmy dumni z funkcjonowania nowego Publicznego Terminalu Promowego. Widzimy stały wzrost pasażerów korzystających z transportu promowego w Porcie Gdynia. Terminal został wybudowany jako terminal publiczny i zamierzamy niezwłocznie rozpisać nowe postępowanie przetargowe w którym wszyscy operatorzy, jak i Polska Żegluga Bałtycka są mile widziani. W biznesie tak bywa, że czasami negocjacje na tak poważnym szczeblu nie kończą się podpisaniem umowy. Jesteśmy świadomi pytania dotyczącego przedmiotu naszych rozmów z innymi spółkami. Jednakże, zgodnie z polityką firmy, nie możemy udzielić informacji na temat szczegółów rozmów czy umów objętych tajemnicą handlową. Jesteśmy zobowiązani do zachowania poufności w sprawach, które mogą wpływać na nasze relacje z partnerami biznesowymi czy przebieg kolejnych postępowań przetargowych - poinformował nas Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu Portu Gdynia.

Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal PromowyMapka w Porcie Gdynia miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano.

Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni Polferries zwleka z przeprowadzką do Gdyni

Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli 17 czerwca 2022 roku. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries, który do dziś nie przeprowadził się do Gdyni i dalej pływa z terminalu w Gdańsku. A sprawa jest o tyle trudna, że w związku z postępowaniem Polferries, Port Gdynia może mieć problem z rozliczeniem unijnej dotacji.

Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wyniosło 116,8 mln zł.



Kiedy przeprowadzka? To było jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi Polskiej Żeglugi Bałtyckiej przez ostatnie półtora roku. Odpowiedzi były różne. A to, że jeszcze trwają uzgodnienia, a że do końca roku. Rok temu prezes Andrzej Madejski, stwierdził nawet, że cały czas rozważają zasadność tej przeprowadzki z tą flotą, którą dysponują, i że chcieliby utrzymać Gdańsk w ofercie.

Gdynia Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

- Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział Andrzej Madejski.
Niestety, z powodu braku floty PŻB nie może sobie pozwolić na utrzymanie dwóch lokalizacji. Sytuacja może się zmienić, ale najwcześniej w 2024 roku, kiedy narodowy armator odbierze pierwszy z nowych promów. Ten powstaje we włoskiej stoczni Visentini. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów, które powstają w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jeden z nich też ma trafić do PŻB, ale dopiero na początku 2025 roku.

Wszystko jednak wskazuje na to, że Port Gdynia nie ma tyle czasu, bo nie pozwalają na to unijne procedury. Władze Portu Gdynia ogłosiły więc unieważnienie postępowania "Wybór przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021-2025".

Rozbiórka starego terminalu promowego w Gdyni Rozbiórka starego terminalu promowego w Gdyni

Jakie dziś jest stanowisko PŻB?

- Negocjacje biznesowe nie zawsze kończą się podpisaniem umowy i nawiązaniem współpracy. Prowadzone rozmowy były niejawne, natomiast wypracowane w ich toku dobre relacje z Zarządem Morskiego Portu Gdynia będziemy podtrzymywali. Pozostajemy w Gdańsku, skąd realizujemy odejścia promowe do Nynashamn w regionie Sztokholmu. Zapraszamy na pokłady promów Polferries i zachęcamy do zwiedzania z nami Skandynawii - poinformował nas Michał Arciszewski, rzeczni prasowy PŻB.
A tu należy przypomnieć, że czasu na negocjacje było dużo. Przetarg ogłoszono w grudniu 2020 roku, a rozstrzygnięto 7 czerwca 2021 roku. Terminal przyjmuje promy od 17 czerwca 2022 roku.

Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg

Co teraz? Pozostaje jedynie ogłosić nowy przetarg. Pytanie, czy w jego wyniku zostanie wybrany zupełnie nowy podmiot na naszym trójmiejskim rynku, czy chodzi o danie dodatkowego czasu narodowemu armatorowi.

O dalsze postępowanie w tej sprawie zapytaliśmy władze Portu Gdynia.

Czy możemy też liczyć na zupełnie nowe oferty? Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, tej we wrześniu 2021 r. obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyńskim terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z Polferries w właśnie unieważnionym przetargu.

Miejsca

Opinie (143) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Czyli zostają w tym baraku w Nowym Porcie ? hahaha

    • 31 16

    • tam faktycznie jest bliżej do A1?

      Kiedyś jechałem z Gdyni i strasznie dlugo trzeba było się tłuc po jakichś obrzeżach

      • 7 7

    • Na Westerplatte, przecież!

      • 12 1

    • No to się poPISałaś wiedzą (1)

      W Nowym Porcie nie ma już Polferries, ani nawet "baraku". Że też jeszcze wam płacą za te wPISy.

      • 9 3

      • Nie wiem na pewno, bo na te zd**upia często nie jeżdżę, ale na Google streetview ładnie stoi zielony baraczek z napisem Polferries.

        • 2 6

    • A już się ucieszyłem, że to Port Service wyrzucono

      no tak, ale tu chodzi o Gdynię.

      • 0 0

  • Gdynia i Gdańsk nie doczekali się promu pinokio (2)

    • 20 23

    • (1)

      Przecież jest w Gdańsku, buduje się. Malkontenci polityczni...

      • 7 6

      • się buduje

        a miał się być już dawno temu zbudowany w Szczecinie pajacu

        • 9 9

  • Dawac stępkę ze szczecina (3)

    Namalowac logo polferries i przycumowac przy terminalu. Mozna? Mozna ;)

    • 97 30

    • (2)

      Ahahah stempka ahahah jaki jestem śmieszny...

      • 8 19

      • Nawet słowa stępka nie umiesz przePISać... (1)

        ...żałosny jesteś płatny hejterze. Pogódź się z tym że twoi zleceniodawcy przegrali.

        • 22 6

        • Stępka jest już w hucie. Złomiarz.

          • 7 1

  • Na warunkach Stena Line? (4)

    Po pierwsze terminal moloch - na co komu taka bryła - projektowali chyba architekci z PRL dla Doraco ( ciekawa firma z "historią"). druga sprawa jedne nabrzeże dla 2 armatorów - Stena 3 promy Polferries 2 promy ( godziny odejścia ustawione pod ST, koniczność wychodzenia na redę itd ) podobno odejścia i system rezerwacyjny tylko Steny - wszystko od początku przygotowane pod tego armatora - to ma być konkurencja? gdzie były władze? dla nieświadomych - dla Steny promy to okruszek dochodu, oni mają kasę z poważnych rzeczy.

    • 34 24

    • (2)

      A polferries to przechowalnia pisowskich pociotków - nie musi być dochodowe, bo państwowe, byle na tluste wypłaty i premie starczyło.

      • 25 15

      • (1)

        Może najpierw zapoznaj się z ofertami obu firm. Już teraz przeciętnego Kowalskiego nie stać na SL, a jak zaraz wrócą śmieciówki, a bezrobocie osiągnie zakladany przez PO poziom kilkunastu procent, to nawet Polferries będzie poza zasięgiem większości rodaków.

        • 16 26

        • Polferries

          Jest jeszcze droższe. Poza tym nie mają tak wygodnych godzinowo połączeń.

          • 12 3

    • Projekt z dofinansowaniem EU więc raj dla projektantów. No limits

      • 14 0

  • Jakiś czas temu przeczytałem (ze zdziwieniem), że w Świnoujściu (8)

    bardzo aktywnie zwiększają przewozy Niemcy, a zmniejszają Polacy... skoro Niemcy są tak prężni, to może zainteresują się także możliwością otworzenia linii do Skandynawii z Gdyni?

    Bo ponoć ruch znacząco się zwiększa

    • 31 9

    • (3)

      a co z Finami?

      ponoć jest jakieś połączenie z Gdyni...?

      • 5 0

      • Jest do Hanko (2)

        Jest do Hanko, ale już coraz rzadziej. Stena Line odwołała też ostatnio linię Nynashamn - Hanko z uwagi na niedochodowość.

        • 3 0

        • (1)

          Ale to nie jest pasażerskie chyba połączenie?

          • 5 0

          • o ile kiedyś przeczytałem to towarowe

            • 7 0

    • Bo to nienormalny kraj (3)

      W polskich portach pierwszeństwo zarabiania mają niepolskie firmy a zysk idzie do innego państwa..W tym kraju nigdy nie będzie normalnie.

      • 0 4

      • kolejny pa ja c z PIS? (1)

        Stena pływa, nikt nie zabrania Polferries tego robić, ale jak widać jesteś zbyt głu pi by zrozumieć tekst artykułu

        w Świnoujściu zarabiają Niemcy, bo chcą zarabiać, widać polityczni no inaci PIS nie potrafią, skoro przy wzrostach przewozów mają spadki w firmach, które okupują, bo nie zarządzają

        jak tam PLO, któremu ostatnio prezesowała PISowska królowa puchu?

        • 2 1

        • Bo nominaci PiS nie są od zarządzania tylko brania dużych sum wynagrodzenia, odprawa i następna spółeczka.

          • 3 1

      • Pispsjacu, jakie Polskie firmy i jakie pierwszeństwo?

        Porównaj promy TT, Stena do tych z Polferries.
        Rozumiesz? Nie?

        W tamtych firmach liczy się przedsiębiorczość a nie partyjne pociotki

        • 2 0

  • Polferries i Unity

    Nie liczą sie w żaden sposob z klientami,bilety są albo ich nie ma kabiny takze-zalezy od ich widzimisie.

    • 21 13

  • może by tak (3)

    de ef de es

    • 12 5

    • no właśnie przydałaby się konkurencja :O)

      • 6 2

    • (1)

      Konkurencja żeby wypompowywać kasę z Polski? Żadna konkurencja a prawidłowe, uczciwe zarządzanie zgodne z etyką w biznesie - to taki modny zwrot często stosowany na różnego rodzaju sympozjach, niestety obcy nowoczesnym biznesmenom. Mając swoje, dobrze zarządzane, z konkretnym uczciwym planem dbamy o swój dobrobyt a nie obcą kieszeń! Wszystko jest do zrobienia ale są tacy którzy obcych by tylko wprowadzali.

      • 4 8

      • To one od 1945r we wadzy ? Nadal poliN

        żydzisław

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    I bardzo dobrze terminal na Westerplatte (12)

    Jest komunikacyjnie na wygranej z terminalem w centrum Gdyni gdzie korki uniemożliwiają dojazd. Pzb było by niespełna rozumu porzucając Gdańsk gdzie mają całą keje na wyłączność na rzecz Gdyni gdzie byli drugim przewoźnikiem.

    • 133 53

    • bez przesady, (3)

      Stena Line jest o takich godzinach czy rano czy wieczorem, że takich korków w Gdyni nie ma. Co innego wyjazd na obwodnicę bo to stan umysłu

      • 22 13

      • (1)

        no tak, bo z promu przede wszystkim korzystają mieszkańcy Gdyni, a nie przyjezdni z obwodnicy.

        • 25 7

        • dziwne czytamy ten sam wpis, a rozumiemy coś innego

          • 7 2

      • W centrum nigdy nie ma korków kolego

        Port jest praktycznie w centrum miasta. Nie ma już dawno portu dla promów na Obłużu

        • 6 2

    • i przez kilometr prom płynie rufą w głąb portu w strachu, że mocniej powieje i przyłoży w nabrzeże jak ostatnio. Tak wygrywa...

      • 8 24

    • No faktycznie w tych godzinach kiedy należy podjechać są takie korki, że szok szczególnie wieczorem

      • 3 0

    • To po co startowali w przetargu. (1)

      Startowali tylko po to aby zablokować wejście innego przewoźnika, a sami nie mieli zamiaru przeprowadzać się do Gdyni.

      • 16 2

      • To tak jak by wybudować terminal

        Na Motławie na końcu długiej . Takie punkty buduje się na obrzeżach miasta a nie w środku Gdyni. Dramat nie wiem kto to planował. A może lotnisko na świętojańskiej przenieśmy z Gdańska super pomysł bo przecież korków w nocy nie ma brawo Pżb zostańcie w Gdańsku

        • 8 8

    • Jakie korki dzbanie? (3)

      Byłeś kiedyś w Gdyni? Wiesz gdzie jest ten port? Jest praktycznie w centrum miasta , masz złe i nieaktualne informacje a zabierasz głos temacie.

      • 5 6

      • A do tego centrum miasta teleportujesz się

        omijając obwodnicę lub Sopot?

        • 6 1

      • Dzban no ładnie ja cię nie obrażałem

        Więc zachowaj komentarz dla siebie

        • 2 0

      • Kto by chciał jeździć do Gdyni

        I oglądać gdzie jest port .

        • 1 2

  • Gdzie się podziewa szyld "Polferries" znad wejścia do zburzonego już budynku w Nowym Porcie? Ciekawe logo, typografia.

    • 14 0

  • Opinia wyróżniona

    Konkurencja (8)

    Może w końcu będzie jakaś konkurencja dla stena line , TTI line do karlskrony lub kalmaru , najlepiej by było

    • 65 10

    • (5)

      Po co nam niemiecka spółka?

      • 5 19

      • a po co nam polska, która jedynie robi zamieszanie? (1)

        Stena nie jest polską i jakoś świetnie radzi sobie w Gdyni

        • 26 3

        • polska spółka jest potrzebna by miernoty jak Sasin czy Horała coś w życiu w końcu mieli

          • 10 1

      • (1)

        Jeśli polska spółka nie potrafi przez rok się zdecydować z którego terminala chce pływać i zajmuje miejsce, to może jednak lepsza jest niemiecka z której będzie się dało skorzystać.

        • 26 3

        • Nie chodzi o zdecydowanie - oni najzwyczajniej nie mają promów żeby pływać z dwóch lokacji

          • 2 0

      • Jeśli polska spółka nie ma statków żeby pływać, zostaje wpuścić inną. Może być niemiecka czy fińska - ważne żeby terminal miał obłożenie

        • 7 0

    • TT line to...

      Nie ten kierunek - Rostok, Gdynia, Helsinki.

      • 7 2

    • Lepiej do Turku lub Helsinek

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane