Rekordowy przeładunek paliw w Gdyni

Port Gdynia specjalizuje się w przeładunku gotowego oleju napędowego, który rurociągiem  trafia do bazy paliw PERN w Dębogórzu.
Port Gdynia specjalizuje się w przeładunku gotowego oleju napędowego, który rurociągiem trafia do bazy paliw PERN w Dębogórzu. fot. materiały prasowe

Do Portu Gdynia dotarł z Primorska największy zbiornikowiec, jaki w tym roku będzie rozładowywany w tutejszym porcie. Statek "Torm Loiuse" dostarczył 37 tys. ton oleju napędowego, który trafi do bazy paliw PERN w Dębogórzu.



Statek "Torm Loiuse" pływa pod duńską banderą, a jego nośność wynosi blisko 50.000 DWT. Jednostka mierzy 183 metry długości przy szerokości 32,5 metra. Na pokładzie przywiózł aż 37 tys. ton oleju napędowego. W Gdyni w 2019 r. przeładowano 1862,7 tys. ton paliw płynnych. Port Gdynia specjalizuje się w przeładunku gotowego oleju napędowego, który rurociągiem trafia do bazy paliw PERN w Dębogórzu.

Zbiorniki PERN powstają w Dębogórzu



Dlatego Zarząd Morskiego Portu Gdynia, w związku z obserwowanymi wzrostami przeładunków paliw płynnych na rynku transportu morskiego, podjął decyzję o wdrożeniu programu inwestycyjnego mającego na celu modernizację Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia. Stanowisko umiejscowione przy falochronie, wyposażone zostało w nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który do użytkowania został oddany w marcu 2020 r. Przebudowana została także stała instalacja gaśnicza wraz z wymianą istniejących działek gaśniczych oraz instalacji zasilania i sterowania.

Nowe, sterowane elektrycznie działka gaśnicze poprawią bezpieczeństwo prowadzenia akcji ratunkowych oraz poszerzą obszar stref gaszenia, co umożliwi obsługę szerszych tankowców. Unowocześniona została również sama instalacja do przeładunku paliw, wykonano roboty czerpalne do gł. -12,0 m, przeprowadzono wymianę urządzeń cumowniczych i odbojowych celem dostosowania SPPP do obsługi statków  do 80 tys. DWT (statki o wymiarach pow. 230 m x 39 m wymagają asysty statku pożarniczego).

Gospodarka morska w Trójmieście



Do końca 2020 r. prognozowane jest również ukończenie modernizacji istniejącego, starszego nalewaka. Łączny koszt wszystkich zrealizowanych inwestycji to 11 mln zł.

W Porcie Gdynia w 2019 roku przeładowano 1862,7 tys. ton paliw płynnych.
W Porcie Gdynia w 2019 roku przeładowano 1862,7 tys. ton paliw płynnych. fot. materiały prasowe

Rozbudowuje się też sama baza paliw w Dębogórzu. Trwa budowa dwóch nowych zbiorników po 32 tys. m sześc. Planowany termin zakończenia inwestycji to 31 marca 2021 r. Po rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrośnie do prawie 260 tys. m sześc. Zbiorniki w Dębogórzu to element II etapu rozbudowy baz paliw, należącego do programu Megainwestycji PERN. Pierwszy etap obejmował wybudowanie czterech zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m sześc., drugi etap - obecnie realizowany - to dziewięć nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. sześc., również w bazach w Koluszkach, Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Obecnie przygotowywany jest III etap. Stopień jego realizacji będzie zależny od wzrostu konsumpcji paliw w kraju i zapotrzebowania na magazynowanie oraz obrót paliwami.

Opinie (25) 2 zablokowane

  • Dobre wieści (2)

    Oby tak dalej!

    • 19 7

    • Ciekawe (1)

      Kim trzeba być, żeby dawać temu łapkę w dół? Nie rozumiem.

      • 0 1

      • ignorantem

        • 0 0

  • kiedy zacznie się budowa portu zewnętrznego w Gdynia (2)

    • 22 6

    • (1)

      nigdy, to farmazon

      • 2 2

      • to w sumie tylko to ci zostalo z "a kiedy'' bo reszta inwestycji zrealizowana

        • 1 1

  • louise

    Louise

    • 0 0

  • Dziwne ! (6)

    Kupują gotowy diesel ! Przecież mamy 2 rafinerie ... Polnische Wirtschaft ?

    • 6 2

    • nie takie (2)

      kupuja wegiel choc rowniez mamy kopalnie

      • 2 0

      • (1)

        Eksportujemy wartościowy opałowo węgiel - sprowadzamy badziew który nas truje.
        Eksportujemy wysokiej jakości paliwa - sprowadzamy taniego diesla.

        taka ot PISowska gospodarka

        • 6 2

        • tak się dzieje od lat, tylko trzeba mieć o tym pojęcie a nie pleść ozorem, czasem można kupić tańszego diesla z Holandii a samemu sprzedać drożej, to się nazywa rynek, biznes, market

          • 1 0

    • Rafineria

      Hej, ponieważ nie produkujemy tyle żeby zapewnić 100% zapotrzebowania na paliwo

      • 1 0

    • Dziwny Laik ! (1)

      W Rafineriach to chyba benzynę produkuję się z tejże gotowej ropy ?!

      • 0 1

      • to jest olej napędowy a nie ropa

        • 1 0

  • Idzie

    idą inwestycje idą przeładunki, cisnąć dalej!

    • 11 5

  • (1)

    Pod czyimi domami płynie ropa z tego rurociągu ?

    • 8 0

    • olej napędowy a nie ropa

      • 1 0

  • Baza paliw haha (1)

    Przecież baza paliw Dębogórze to istny PRL.

    • 9 2

    • baza za czasow cara itd cyrkownia dziennikarska tu trwa od ladnych
      paru lat

      • 1 0

  • Skandal!

    Sprowadzanie paliwa z Rosji! Obluda wladzy! A mielismy rezygnowac z tego kierunku! Wegiel tez Rosji sprosadzaja, a nasze kopalnie padaja!

    • 3 1

  • Thelma i Louise to był taki film kiedyś (2)

    przypłynął do Gdyni taki większy kuter i już się jarają, ha,ha,ha, Port Gdańsk przeładowuje 15-20 mln ton paliw rocznie póki co, bo Gdańsk to jest potęga

    • 6 8

    • (1)

      Dlaczego masz kompleksy?

      • 4 1

      • Bo napisali że rekordowe przeładunki a tu raptem o 3 statki więcej wpłynęły co zwiększyło przeładunki o 60%.
        No i jeszcze olej napędowy z primorska a mamy wspaniały Orlen mocarz wśród mocarzy.

        • 0 1

  • Plywalem na nim i byłem z nim na stoczni, miło było zobaczyć po latach że odwiedzil Gdynie, chociaż inne statki Torma też już się tu wyładowywaly

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....