- 1 W Porcie Gdańsk powstał terminal dla wojska (69 opinii)
- 2 Tanio nie jest, ale bez "paragonów grozy" (39 opinii)
- 3 Samochodowiec pracujący dla wojska w Gdyni (141 opinii)
- 4 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (116 opinii)
- 5 Terminal instalacyjny. Budowa w tym roku (61 opinii)
- 6 Dźwiedźma - introligatorka z powołania (35 opinii)
Resort na dobrej drodze do sprywatyzowania PRO i PŻB
Wszystkie cztery podmioty, które złożyły swoje oferty na zakup Polskiego Ratownictwa Okrętowego w Gdyni, zostały zaproszone do drugiego etapu przetargu. Wpłynęły też dwie oferty kupna Polskiej Żeglugi Bałtyckiej - poinformowało Ministerstwo Skarbu Państwa. Czyżby wiosenne ożywienie dla spółek armatorskich?
Zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia Polskiego Ratownictwa Okrętowego zostało opublikowane 3 stycznia tego roku. Jak już informowaliśmy w lutym, wpłynęły cztery oferty złożone przez: Coastal Carriers BV z Holandii, Greenway Shipping z Norwegii, ZRUO z Gdyni i konsorcjum w składzie - PRO Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni, Vestland Marine Sp. z o.o. z Gdyni i Albatross Shipping Ltd. z Giblartaru. Spółka PRO została założona przez menedżerów PRO. Teraz resort ogłosił, że wszystkie podmioty zostały dopuszczone do negocjacji. Kolejnym etapem postępowania prywatyzacyjnego będzie procedura ograniczonego badania due diligence i wezwanie spółek do złożenia ofert wiążących.
PRO istnieje od 1951 roku. Początkowo jego głównym zadaniem było oczyszczenie polskiego wybrzeża z wraków pozostałych po drugiej wojnie światowej. Z czasem PRO przejęło także funkcje ratownictwa morskiego. Polskie Ratownictwo Okrętowe jest spółką państwową. Zajmuje się głównie holowaniem oceanicznym i pełnomorskim. Użytkuje też największy w Polsce dźwig pływający "Maja". Jest on wyposażony w napęd umożliwiający samodzielne poruszanie się po wodach portowych i przybrzeżnych. Do podnoszenia ładunków służą dwa haki, główny 330-tonowy, oraz pomocniczy 100-tonowy. W planach inwestycyjnych PRO przewiduje w najbliższych latach wymianę posiadanych jednostek na bardziej nowoczesne. Chce także poszerzyć zakres usług o obsługę terminali paliwowych.
W końcu wpłynęły też oferty na zakup Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z siedzibą w Kołobrzegu. PŻB to marka Polferries, która mieszkańcom Trójmiasta kojarzy się głównie z promami pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji i Bazą Promową w gdańskim porcie. Próby prywatyzacji tej spółki podejmowane są od końca lat 90. Tylko w ub. roku dwa razy. Resort chce sprzedać 9 mln 516 tys. 230 akcji spółki, co stanowi 94,64 proc. kapitału zakładowego PŻB. Każda akcja ma nominalną wartość 10 zł. Minimalna cena jej nabycia została ustalona na 4,90 zł, co dawało 46 mln 629 tys. 527 zł za cały pakiet.
Tym razem wpłynęły dwie oferty, od firmy Poland Sweden Line GmbH z siedzibą w Lbeck (Niemcy) oraz Swedish House Ltd z siedzibą w Warszawie. Wcześniej sprzedaż akcji PŻB negocjowano z konsorcjum Polen Line, utworzonym przez spółkę Polen Ferries na Cyprze, osobę fizyczną (Gustawa Myrsterna) i właśnie Swedish House. Na maj ub. r. planowano podpisanie umowy sprzedaży, do czego jednak nie doszło, gdyż konsorcjum nie wpłaciło pieniędzy. Teraz warszawska spółka startuje sama. Swedish House Ltd to spółka, której właścicielem jest Jan Niezwiestny, biznesmen prowadzący rozległą działalność w Szwecji. Niezwiestny już w latach 90. starał się o zakup kontrolnego pakietu spółki PŻB.
Sytuacja PŻB nie jest najlepsza. Spółka wykazuje straty i potrzebuje kapitału. W tym roku PŻB zmniejszyło liczbę połączeń promowych z Gdańska do Nynaeshamn. To połączenie obsługiwane jest jedynie przez prom "Scandinavia". Wcześniej pływała też "Baltivia", która została przeniesiona na linię Świnoujście-Ystad.
Miejsca
Opinie (30)
-
2013-03-15 20:24
prywatyzacja
sprzedac wszystko jelopy i bedziemy robolami u bauera floty polskiej juz niema gdzie sa piniadze z sprzedazy statkow i terenow portowych czekam na odpowiedz marynarz jozef i rybak zygmunt.....
- 11 2
-
2013-03-15 21:29
Polak (1)
Polak spuścił nos na kwinte
bo już jest jak kunta kinte
ale premier coś z tym zrobi
polak będzie żył jak tobi- 15 0
-
2013-03-16 09:38
100/100
- 1 0
-
2013-03-16 05:27
glupi kraj glupi ludzie
tu sie nic nie oplaci
tu nic niemoze byc polskie
polak to parobek we wlasnym kraju
jaki narod taka wladza- 7 0
-
2013-03-16 08:57
PŻB
Po pierwsze: Poland Sweden Line GmbH ma siedzibę w Lubece. Nie wolno bezmyślnie przepisywać depesz PAP, na stronie MSP jest prawidłowo. Po drugie PŻB, pierwszy raz od 3 lat, miało zysk., więc nie przynosi już strat. Wystarczy zadzwonić do nich i się zapytać.
- 9 0
-
2013-03-16 09:36
PO nas,
pusta kasa.
- 5 0
-
2013-03-16 09:42
Módlmy się do (1)
FRANCISZKA
Tylko to nam zostało ?- 1 1
-
2013-03-16 10:12
no nie błysnąłeś
intelektem (zobacz w wikipedii co to znaczy )
- 0 0
-
2013-03-17 18:11
PLO się rozpłynęło - kto rozkradł , czyja wina ?
Tak jak z Smoleńskiem - nic nie wiadomo i się nie dowiemy.
Teraz rozkradają resztę.- 4 0
-
2013-03-19 06:24
prywatyzacja PRO
jak to jest mozliwe ,ze management z PRO zalozyl spolke i chce przejac firme z tradycjami za grosze?? majatek budowany przez cale pokolenia zatrudnionych w PRO ma byc przejety przez paru cwaniakow?? teraz juz ci ludzie sa prawie w tej firmie polbogami. Niewiarygodne---im nie trzeba dawac mozliwosci wzbogacenia sie na majatku panstwowym--nastepny " polski walek" paru cwaniakow.
- 0 0
-
2013-03-20 13:46
niestety
wszystko co polskie jest nam obce
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.