• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się budowa promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa pierwszego promu dla PŻM. Tym razem nie od stępki, a od cięcia blach. Jednostka ma być gotowa w 2025 roku.



Jak już informowaliśmy we wrześniu, Stocznia pomyślnie przeprowadziła próby modelowe w basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku, zgromadziła potrzebną stal i profile do budowy kadłuba. Zakończono także obliczenia wytrzymałościowe i opracowano szczegółowe wymagania techniczne dla większości urządzeń okrętowych, umożliwiając ich wybór i zakup.

W poniedziałek 24 października rozpoczęto budowę. Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni. Wykonano je w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

W budowę zaangażowana będzie nie tylko Remontowa. Kadłub będzie produkowany i montowany w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych. Bloki będą scalane za pomocą opracowanej w stoczni i dobrze sprawdzonej komercyjnie technologii przy wykorzystaniu stoczniowej infrastruktury dokowej. Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Cięcie pierwszych blach wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D. Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do około 30 tys. st. Celsjusza. Cięcie pierwszych blach wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D. Urządzenie to wytwarza wiązkę wysokoenergetycznej plazmy o temperaturze dochodzącej nawet do około 30 tys. st. Celsjusza.

Przypomnijmy. Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie ub. roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

Miejsca

Opinie (114) ponad 20 zablokowanych

  • Cytuję poniżej (1)

    Trzeba być etycznym bandytą, żeby tego typu teorie głosić, że facet, który stracił najbliższą osobę w Smoleńsku, gdzie istnieje jakiś wątek rosyjski, korzysta z pomocy Rosji przy objęciu władzy. A on potem jest zdziwiony, że się jego syna pokazuje z torebką z Biedronki i on mówi, że to jest bandytyzm - powiedział w rozmowie z Robertem Mazurkiem na antenie rmf fm paweł Kukiz, odnosząc się do formułowanych przez Donalda Tuska oskarżeń pod adresem Prawa i Sprawiedliwości.

    • 9 6

    • Pozbył się konkurencji. To słup Moskwy

      TW balbina

      • 2 0

  • Z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi ? (3)

    A co to jest krawędź ?

    • 1 5

    • Tak to jest jak się wypowiada osoba nie mająca pojęcia o czym mówi (1)

      Podobnie jak 90% osób tu komentujących.

      Na razie cięcie blach ale to nie od tego zaczęliśmy realizację projektu. Elementy w środku są ważniejsze niż kadłub, eksperci ;) A prace nad i wewnątrz projektu trwają od dawna. Bądźcie spokojni, damy radę. Na pewno będzie ciężko bo to zupełnie nowy temat dla polskich stoczni, ale u nas się ogląda każdy grosz przed wydaniem, nie jesteśmy państwowymi stoczniami od zawsze wstającymi z kolan, co wstać same nie potrafią ;)

      • 2 0

      • Zaczeliśmy od stępki pinokio

        Prace postępują. Trwają latami bo dokładnie partia pracuje

        • 0 2

    • Fazę to ma Czarnecki, na krawężniku nie krawędzi

      • 1 1

  • Pogadamy, jak to przejdzie próby morskie. Do tego momentu to jedynie gadki o cięciu blachy (4)

    Już raz był wrzsk, jak to zyskownie okręt dla Szwecji (zwiad elektroniczny) robimy. Bez samej elektroniki, oczywiście, to mieli montować sobie Szwedzi, swoje rozwiązania. Skończyło się tym, że skorupę wyholowano nocą z polskiej stoczni i holownik pociągnął toto do Szwecji. Nawet Polacy (Nauta Gdynia) nie potrafili doprowadzić do stanu zamontowania silników i aby w 75% skończone z punktu widzenia prac stoczniowych popłynęło do odbiorcy, tylko przez Bałtyk i to nie do Finlandii, a Szwecji.

    • 12 21

    • Dokładnie jak piszesz (1)

      To dobre Farmazony są od robienia fanbojom szamba z mózgu. Gdzie projekt ? Gdzie jego zatwierdzenie przez klasyfikatora ? Szopka podobna do tej z Morawieckim. Od 7 lat żaden armator zagraniczny nie podpisał z nimi kontraktu na budowę nowej jednostki. Wcześniej jak podpisali to na takich warunkach że nie płacił im za robotę tylko oni musieli dopłacać do materiałów zamawianych w jego kraju. Takie mają do nich podejście. Gdyby nie wymuszenia na podatnikach państwowych kontraktów na wojskowe i dla Urzędów, dawno by to samo zdechło. Najbardziej zadłużona stocznia w Polsce. Na samych opcjach z kilka miliardów długu. To nie jest biznes to wyprowadzanie kasy podatników do masonów z zagranicznych banków. Skończy się tak że pozwą podatnikow o "reparacje". To ukradziona Państwu i pracownikom firma metodami "kapitalistów" rosyjsko-ukrainskich. Chcecie mieć oligarchię w biznesie jak w Rosji czy na Ukrainie to będzie ją mieli. Dla słowiańskiego niewolniczego chłopa od Odry po Ural to chyba jedyny system gospodarczy, który był, jest i będzie dla niego akceptowalny. Bezmózgowie!

      • 4 14

      • Neo bolszewickie zaćmienie mózgu

        Jest XXI wiek, a tacy jak ty ciągle mentalnie siedzą w głębokim prl.

        • 4 0

    • Jaki kraj taki przemysł

      • 1 1

    • napisz jeszcze ,,cus"o poglebiarkach,promach fiordowych jak wszystko to wszystko,nie tylko o kontraktach na kadluby i nadbudowkach i nie myl Remontowej z Nauta!!.

      • 7 0

  • Czy pobije rekord budowy orp gawron? (2)

    Teraz czekam na polskie lng

    • 10 23

    • Aby inteligentnie trollować, trzeba mieć choć minimalną wiedzę o temacie, baranku.

      • 0 0

    • tylko jeszcze napisz kto ,,Gawrona"budowal!.bo w remontowej kadluby nie rdzewialy.

      • 9 0

  • To prawda, ze PIS dał wcześniej ciał z promem (5)

    To mega wstyd ale żeby byc uczciwym trzeba napisać, ze za PO powstało dokładnie 0 promów.

    • 25 15

    • To jak za PiS (3)

      • 4 8

      • Peło to słupy z Berlina chyba? (1)

        • 2 2

        • Chyba nie, ale pis Moskwy, to napewno.

          • 3 2

      • Chyba że zdążą przed wyborami

        He he

        • 1 3

    • A ktos podjal sie budowy promu i czy byla taka potrzeba. Mozna powiedziec ze statkow kosmicznych nie wybudowano .

      • 2 3

  • (6)

    jak to mozliwe!,bez przeora,bez kropidla,bez kamer?.

    • 36 15

    • Jak widzisz (3)

      lewaku , że możliwe.

      • 8 6

      • Te lewaki są teraz z tobą w pokoju?

        Chcesz o tym porozmawiać?

        • 0 2

      • milo mi nie widzialem ze prawa tnie jak sztylet!.

        • 0 3

      • jases,, rozgarniety bardziej",bardziej od kupki lisci w parku.

        • 2 3

    • poczekaj aż się rozkręci... (1)

      albo i się nie rozkręci ... :)

      • 7 8

      • moze i racja,jeszcze przeor kropidlem by pirwszy plomien zalal.

        • 1 5

  • Brawo (4)

    Już kiedyś pisałem: tylko Remontowa może podołać w takim temacie.! Brawo remontowa

    • 91 12

    • Remontowa w zyciu nie budowała takiego promu i juz na etapie projektowania jest jeden wielki burdel. Sa daleko w tyle za niemieckimi i finskimi stoczniami. Ale niech sie uczą.

      • 3 4

    • Szkoda, że nikt Cie nie posłuchał wtedy (1)

      Szkoda, że nikt Cie nie posłuchał wtedy

      • 4 2

      • Remontowa remontowa... geby pelne frazesow

        a gdzie pieniadze za dostarczony towar na czas?!

        • 1 7

    • Dokladnie, a państwowe molochy to nic a nic nie są w stanie zrobić.

      Tylko kaska dla partii i związkowców.

      • 17 4

  • PZM w takich kolorach? (1)

    Unity Linę to zdecydowanie firma konkurencyjna :-)

    • 4 1

    • PŻM ma zdecydowanie kolory pisradzieckie

      • 1 3

  • Kooperacja (2)

    W budowę będą zaangażowane wszystkie firmy z Gdańska!
    Marine Projects,Stocznia Wisła, Montex,Hollm Construction oraz wiele innych

    • 19 12

    • naprawde , a naleza do holdingu Remontowej?

      • 6 2

    • Żabka?

      Po repolonizacji

      • 7 6

  • flota promów jarosława i mordazdradzieckiego (1)

    już lata na księżyc i z powrotem

    • 8 11

    • PiS w kosmosie

      Olga Semeniuk została wybrana na przewodniczącą Rady Polskiej Agencji Kosmicznej.
      Priorytetami dla przewodniczącej będą:

      kreowanie polityki kosmicznej,
      realizacja zadań wynikających z Polskiej Strategii Kosmicznej przyjętej przez rząd w 2017 r.,
      przygotowanie Krajowego Programu Kosmicznego.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane