• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch w przewozach kontenerowych. Więcej TEU, więcej inwestycji

Wioletta Kakowska-Mehring
23 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków. Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków.

Dwucyfrowe wzrosty przeładunków w terminalach kontenerowych, prawie stuprocentowy wzrost przewozów u gdyńskiego operatora Loconi Intermodal, odnowione place składowe gdyńskiego operatora ruchu kontenerowego Balticon i nowe w DCT. W przewozach kontenerowych panuje wzmożony ruch.



Trójmiejskie terminale kontenerowe podsumowały pierwsze miesiące tego roku i wyszło, że wszystkie mają duże wzrosty przeładunków. Gdyńskie terminale aż dwucyfrowe. W BCT Gdynia od stycznia do czerwca br. przeładowano w 233 486 TEU, czyli niemal równo o 25 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. (186 788 TEU). Po sąsiedzku, czyli w terminalu GCT Gdynia w tym samym okresie przeładowano o 18 proc. więcej kontenerów niż w pierwszej połowie ub. roku, czyli wzrost z niecałych 157 tys. do 185 tys. TEU. W gdańskim terminalu DCT z kolei wzrost wyniósł 7 proc. W pierwszym półroczu przeładowano tam 610 tys. TEU, czyli jest to o niemal 40 tys. TEU więcej niż w porównywalnym okresie w 2013 r. A jaki będzie cały rok? Według wstępnych szacunków, też na plusie.

Czytaj też: Terminal intermodalny w Gdyni. Wybrano wykonawcę

Konteneryzacja to od wielu lat dominujący trend na światowym rynku przewozów towarowych. Z każdym rokiem w polskich portach dynamicznie rośnie liczba przeładowywanych jednostek intermodalnych. Z prognoz wynika, że do 2020 roku zwiększy się ona ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie, a skonteneryzowane przewozy w skali globalnej osiągną 150 mln TEU rocznie. Jak widać z tego boomu korzystają też trójmiejskie terminale i aby utrzymać ten trend - inwestują.

Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?

Bałtycki Terminal Kontenerowy dzięki środkom unijnym z CUPT realizuje program inwestycyjny za ponad 153 mln zł (kwota dofinansowania wynosi 53,8 mln zł). Do 2015 roku terminal zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Inwestycja podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminalu. Obecnie jest ona na poziomie 750 tys. TEU. Realizacja inwestycji jest pierwszym krokiem do osiągnięcia w przyszłości mocy przeładunkowej rzędu 1,2 mln TEU. Inwestycje prowadzi też GCT, który uzyskał w 2013 r. dofinansowanie 61 mln z  Unii, przy łącznym koszcie projektu 146 mln zł. Inwestycja dotyczy m.in. wykonania nowej linii cumowniczo-odbojowej oraz przebudowy linii cumowniczej Nabrzeża Bułgarskiego na długości około 85 m, umożliwiających pogłębienie dna na tym odcinku nabrzeża do 15,5 m, budowy placów składowych i manewrowych wraz z rozbudową torów kolejowych i infrastruktury, a także zakupów sprzętu.

Również w gdańskim porcie inwestuje się "w kontenery". Środki z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdobyło też DCT. Na inwestycje terminal otrzymał 50 mln zł. Na co terminal chce przeznaczyć unijne środki? Między innymi na rozbudowę bocznicy kolejowej, obsługującej przeładunki w relacji wagon - plac składowy oraz budowę trzech przejazdów przez wszystkie (istniejące i projektowane) tory. W tym roku planowane jest rozpoczęcie budowy drugiego terminalu DCT. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. zobacz na mapie Gdańska Obecna przepustowość wynosi ok. 1,5 mln TEU rocznie, a po uruchomieniu kolejnego wzrośnie do 3 mln TEU (docelowo ma wynieść 4 mln TEU). Terminal ma być wybudowany w ciągu dwóch lat. Na razie powiększono place składowe. Przedsięwzięcie dotyczy powiększenia istniejących placów składowych o 5 hektarów; koszt inwestycji to ok. 8 mln euro. Na 25 lipca zaplanowany jest ich odbiór techniczny. Oddanie tych placów do użytku zwiększy zdolności przeładunkowe o 250 tys. TEU rocznie.

Jednak nie tylko porty i terminale widzą przyszłość dla transportu intermodalnego i inwestują. Ponad 3 mln zł wydał gdyński Balticon SA, czyli operator ruchu kontenerowego na  remont placów składowych kontenerów w pobliżu terminalu DCT. W ramach właśnie zakończonej inwestycji wykonana została nawierzchnia betonowa na placu do serwisu kontenerów i poszerzony został obszar ładowni przy bocznicy kolejowej. Przebudowa depotu w Gdańsku jest kolejną inwestycją Balticonu w Trójmieście. Gdyńska spółka planuje też realizację zaplecza kolejowego dla powstającego Centrum Logistycznego w gdyńskim porcie.

- Obserwujemy rozwój rynku kontenerowego oraz inwestycje w sąsiedztwie i również inwestujemy. Po zakończeniu prac zwiększymy moce przeładunkowe w Gdańsku o ponad 30 proc. - mówi Michał Magdziarz, wiceprezes Balticon SA. W ub. roku firma zanotował przychody ze sprzedaży netto na poziomie 72,9 mln zł. W porównaniu do 2012 r. były one wyższe o ponad 10 mln zł.

Wzrost odnotowała też inna gdyńska firma, czyli operator intermodalny Loconi Intermodal. W  2013 roku firma zwiększyła przychody o 120 proc. i utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2014 spółka obsłużyła kolejne 61,6 tys. TEU ładunków, to jest o 95 proc. więcej niż w I półroczu 2013. Firma stawia na transport kontenerów koleją. Dzięki Loconi w 2013 r. po polskich drogach przejechało o ok. 46 tys. samochodów ciężarowych mniej, a w samym 2014 - już kolejne 37 tys. Od początku działalności Loconi, dzięki nowym połączeniom intermodalnym łącznie ok. 107 tys. ciężarówek pozostało na parkingach.

- Obserwujemy, że entuzjazm naszych klientów do zmiany środka transportu z samochodów ciężarowych na kolej wciąż rośnie, a ładunków do przeniesienia wciąż przybywa - mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal. - Dlatego też, podobnie jak nasze porty, już teraz przygotowujemy się do obsłużenia masy kilku milionów kontenerów, która ma zalać terminale portowe w perspektywie kilku najbliższych lat. Działamy na rynku już 2 lata, a nadal mamy wysoką dynamikę wzrostu i zamierzamy ją utrzymać przez co najmniej kilka następnych lat. Powinny nam to zapewnić rozpoczęte plany inwestycyjne, które mają na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych i składowych. Planujemy utworzyć kolejne terminale intermodalne w regionach charakteryzujących się dużą aktywnością gospodarczą tj. w województwach małopolskim, lubuskim oraz śląskim.

Zwiększenie liczby obsługiwanych przez Loconi kontenerów pociągnęło za sobą konieczność uruchomienia kolejnych połączeń intermodalnych. W pierwszym półroczu zrealizowano ich 783, co stanowi 75 proc. wszystkich połączeń zrealizowanych przez Loconi w roku 2013.

Miejsca

Opinie (21) 2 zablokowane

  • LOCONI_art sponsorowany

    Oj, oj Pani Lidio Dz - i tak tylko czekacie, aż Was zechce kupić DB Schenker - tylko cenę trzeba podbijać inwestycjami...

    • 3 1

  • neutralnosc

    Loconi to Atc Cargo _ gdzie tu neutralność? Ponoć już Loconi wchodzi w bizesy innych spedycji...

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane