• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd planuje fuzję Grupy Lotos z PGNiG?

Robert Kiewlicz
27 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Analitycy nie są zgodni, czy połączenie gdańskiej Grupy Lotos... Analitycy nie są zgodni, czy połączenie gdańskiej Grupy Lotos...

Do końca roku mają się rozstrzygnąć losy gdańskiej Grupy Lotos. Jeżeli spółki nie uda się sprzedać, być może zostanie ona połączona z innym państwowym koncernem: Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem.



...z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem ma sens. ...z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem ma sens.
Dziś skarb państwa ma 53 proc. udziałów w Grupie Lotos i 73,5 proc. udziałów w PGNiG.

Analitycy nie są zgodnie w ocenie konsekwencji takiego połączenia. - Połączenie Grupy Lotos z silnym podmiotem polskim jest szansą na lepsze działanie na wspólnym rynku europejskim. Obecnie nie ma tam miejsca dla małych bytów - mówi Tomasz Chmal, ekspert Instytutu Sobieskiego ds. Energetyki.

Jego zdaniem połączenie Lotosu i PGNiG musi się opierać na rozsądnym podejściu do całej sprawy. Przekonuje, że choć rafinacja ropy naftowej różni się całkowicie od wydobycia gazu, to takie rozwiązania działają. - Wystarczy spojrzeć na MOL, węgierskie przedsiębiorstwo przetwórstwa ropy naftowej i gazu ziemnego, zajmujące się również dystrybucją tych produktów - uważa Tomasz Chmal.

Najlepsze rozwiązanie dla Grupy Lotos to:

Innego zdania jest Andrzej Szczęśniak, analityk rynku paliw. - PGNiG i Lotos razem? A po cóż to? Przecież to są odmienne działalności, które łączy jedynie wydobycie ropy i gazu, marginalne w przypadku Lotosu - przekonuje Szczęśniak. - Poza tym ich charakterystyki są tak odmienne, że łączenie byłoby tworzeniem kolosa na glinianych nogach. Konstrukcja raczej pękałaby w wielu miejscach, niż przynosiła efekty synergii. PGNiG nie jest także na tyle zasobna, by pomóc Lotosowi.

Jak twierdzi Szczęśniak, wielkość spółki ma istotne znaczenie w przypadku Lotosu, którego rozmiar inwestycji przekroczył możliwości tak niewielkiej - jak na standardy naftowe - spółki. - Na dodatek w tym samym czasie przeprowadza dwa bardzo kapitałochłonne procesy - rozwój rafinerii i budowę wydobycia najbardziej kosztownego, bo na morzu - dodaje Szczęśniak. - Lotosowi jest koniecznie potrzebny solidny inwestor, który wyłoży duże pieniądze na spłatę zadłużenia. Także minister Aleksander Grad musi ograniczyć swoje apetyty na dochody ze sprzedaży akcji spółki - tylko wtedy będzie mógł w ogóle znaleźć chętnych, bo klimat do inwestycji w europejski przerób ropy nie jest najlepszy.

PGNiG oraz Lotos już od jakiegoś czasu blisko współpracują. Obie spółki wraz z koncernem Energa podpisały umowę w sprawie budowy elektrociepłowni gazowej w Gdańsku o mocy elektrycznej ok. 200 MW.

Połączenie może być brane pod uwagę tylko wtedy, gdy Skarbowi Państwa nie uda się sprzedać swoich akcji gdańskiego koncernu. Ich wartość rynkowa wyceniana jest na ok 2 mld zł. Tymczasem jak dotąd tylko Kulczyk Investments oficjalnie potwierdził swoje zainteresowanie przejęciem Grupy Lotos.

- Podtrzymujemy nasze stanowisko dotyczące Lotosu - potwierdził w rozmowie z Trojmiasto.pl Dariusz Mioduski, prezes Kulczyk Investmenst. - Lotos to bardzo dobra i świetnie zarządzana firma. Chcielibyśmy ją rozwijać - takie plany przedstawiliśmy resortowi i jeśli rząd ma podobne podejście do naszego, to jesteśmy otwarci na dyskusję.

Spółka najbogatszego Polaka ma zamiar złożyć ofertę na Lotos wraz z libijskim partnerem Tamoil. Wśród potencjalnych inwestorów wymienia się także Statoil, Orlen, azerski narodowy koncern Socar oraz rosyjski Łukoil, China National Petroleum Corporation, a nawet jeden z dużych koncernów amerykańskich z sektora dystrybucji paliw.

Sam zarząd Grupy Lotos wstrzymuje się od komentarzy dotyczącej dalszych losów koncernu. Podczas jednego ze spotkań z dziennikarzami prezes zarządu Paweł Olechnowicz zaznaczył, że jego spółka potrzebuje partnera, który wzmocnił by ją w segmencie poszukiwań i wydobycia i w takim kontekście konsolidacja z PGNiG mogłaby przynieść wiele korzyści.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (74) ponad 10 zablokowanych

  • A gdyby tak zrobić fuzję wszystkich tych cwaniaczków z PO, i sprzedac ich gdzieś daleko, np do Mongolii... Marzenie.

    • 16 0

  • Konsolidacja potrzebna i powiem wiecej wsadzic do tego energe

    A zalecil bym spokoj przez jakies 3 lata az sie okarze co z gazem lupkowym i potem bym nie tworzyl innych bytow tylko skonsolidowal w oparciu o kadre, infrastukture i kierowal bym sie miejscem placenia podatkow, ale mozna zarznac Lotos przed badaniami gazu zeby paru szmundakow w hameryce zarobilo i ich pieskow na miejscu.

    • 0 4

  • DALEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    DALEJ GŁOSUJCIE NA PO. CIEKAW JESTEM ILU Z TEGO FORUM CO NARZEKA GŁOSOWAŁO NA PO. JA TAM NIE PRACUJE WIĘC NIECH SPRZEDADZĄ KULCZYKOWI ZARAZ ZROBI PORZĄDEK I WYWALI KUPĘ PRACOWNIKÓW PEWNIE TEZ PeOwców. pozdrawiam

    • 7 1

  • jbg A TAK SERIO

    SZKODA MI LOTOSU

    • 4 1

  • KOCHANI (4)

    PROSZĘ PO-wców o NIE NEGOWANIE MOJEJ OPINII.
    ZASKAKUJĄCE JEST TO ŻE W TRÓJMIEŚCIE GDZIE PO TAK ZNACZĄCO ZWYCIĘŻA SŁYSZY SIĘ GŁOSY OBURZENIA ZA TO CO SIĘ DZIEJE W GOSPODARCE A U NAS Z LOTOSEM A SPRAWCĄ TEGO JEST PO.
    CIEKAWI MNIE TO ŻE TAK "MAŁEMU PRYWACIARZOWI" BĘDZIE SIĘ OPŁACAĆ KUPIĆ LOTOS A TAK "WIELKIEMU" SKARBOWI PAŃSTWA NIE OPŁACA SIĘ W SPOSÓB DOZWOLONY PRZEZ PRAWO UE WPŁYNĄĆ NA ZNACZĄCE PRZEJĘCIE, DOFINANSOWANIE LOTOSU (SKORO JEST TYLU MĄDRALI W RZĄDZIE I ZA TAKA KASĘ NIECH KOMBINUJĄ JAK TO ZROBIĆ I BRONIĆ NASZYCH INTERESÓW). PRZECIEŻ POSIADAJĄC AKCJE MOŻNA (CHOĆ OCZYWIŚCIE NIEKONIECZNIE) OTRZYMYWAĆ DYWIDENDY, KTÓRE SYSTEMATYCZNIE BĘDĄ WZMACNIAĆ BUDŻET A NIE JEDNORAZOWO. NO MOŻE PO WYCHODZI Z ZAŁOŻENIA ŻE JEŚLI PRZEGRA WYBORY INNY SIĘ BĘDZIE MARTWIĆ. DLACZEGO TAK WSZYSTKO JEST SPRZEDAWANE A ZWŁASZCZA TAK DOCHODOWE FIRMY JAK PALIWOWE, ENERGETYCZNE TYPOWO STRATEGICZNE. NP KOMUNALNEJ FIRMIE Z LIPSKA OPŁACAŁO SIĘ KUPIĆ GDAŃSKI GPEC A NAM SIĘ NIE OPŁACAŁO TEGO PROWADZIĆ, MOŻ U NAS POGODA JAK NA SESZELACH.

    • 8 2

    • Dywidenda z Lotosu przy zadłużeniu na 7 miliardów (1)

      dolarów . cha cha .
      Może za 20 lat.

      • 1 1

      • ok

        nie jestem specem od ekonomii ale skoro kulczyk się stara to nie dla wolontariatu,
        trochę się zastanów, przy takich cenach paliw to zadłużenie się bardzo szybko zmniejszy, zresztą nie cały zysk idzie na obsługę zadłużenia, dług jest spłacany w ratach a nie całorocznym dochodem na +, trochę rozwagi zanim coś skomentujesz.
        Czy ty zaciągając kredyt np na 500 tyś a np mając np 12 x 2000 dochodu netto czyli 24 000 wszystko oddajesz do banku?

        • 0 0

    • nie czytalem (1)

      ale duzo literek i wszystkie duze

      • 1 1

      • lubię

        Lubię jak cos jest wyraźne, najwidoczniej...............

        • 0 0

  • Długi Lotosu przekraczają jego realną wartość.

    Aby cokolwiek z nim zrobic trzeba zapytać banki
    które od przyszłego roku czekają na rozpoczęcie splaty
    nie odsetek , jak dotąd , ale kapitału.
    A to będzie trudne, oj trudne.

    • 3 1

  • Państwo czyli urzędnicy - wara od przedsiębiorstw, spółek !!

    Sprywatyzować wszystkie. Państwowe, publiczne, szwagrów, kolesi - to patologia i złodziejstwo
    Urzędnicy niech zakładają własne spółki za swoje pieniądze, na własne ryzyko !!!
    Nie majstrować przy spółkach, prywatyzować !!!!

    • 5 0

  • POLACZA SILY - GRZECHO- MIRO - ZBYCHO - TO DOPIERO BEDZIE KONCERN !!!!!

    • 3 0

  • I niech nowy zarząd zaraz zwolni wszystkich KOLESI KOLESIÓW

    najlepiej wszystkich tych co myślą że są nie do zastąpienia, wazeliniarzy, wujków, tatusiów i inne tyło włazy.
    Precz z lotosu z gierkowskim podejściem do pracy . A pisze to do tych którzy mają się za więcej niż są warci i obnoszą się z swoim zachowaniem jak by byli jaśnie pan dyrektor, kierownik , czy inżynier.

    • 8 0

  • Bravo PO , będzie w końcu żyło się lepiej

    Sprzedać rafinerie, wodociągi, elektrociepłownie ,drogi, lasy, .........
    a i tak zabraknie kasy na te długi, które są już kolesiach kieszeni .

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Arkadiusz Aszyk

Menedżer z branży stoczniowej. Prezes Mostostalu Pomorze. Ukończył Wydział Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim, doktor nauk ekonomicznych. Pracował w Stoczni Gdynia pełniąc funkcję m.in.: doradcy zarządu, dyrektora biura zarządu, pełnomocnika zarządu ds. restrukturyzacji stoczni oraz członka zarządu. W 2005 roku był doradcą Sekretarza Generalnego CESA z siedzibą w Brukseli. W latach 2002-2004 wykładał na Uniwersytecie Gdańskim i w Sopockiej Szkole Wyższej w okresie 2003-2009. Potem...

Najczęściej czytane