• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządowcy obawiają się utraty podatków i miejsc pracy w Lotosie

Robert Kiewlicz
13 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Do kwestii przejęcia przez zewnętrzne podmioty majątku Grupy Lotos odnieśli się podczas konferencji Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, i Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Do kwestii przejęcia przez zewnętrzne podmioty majątku Grupy Lotos odnieśli się podczas konferencji Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, i Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Utraty atrakcyjnych miejsc pracy, sporych wpływów do budżetu oraz przejęcia części aktywów Lotosu przez rosyjskie koncerny paliwowe obawiają się pomorscy samorządowcy. O kwestiach związanych z przejęciem Grupy Lotos przez PKN Orlen mówili na briefingu prasowym: Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, i Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. Niepokoju nie kryją też związki zawodowe działające w Grupie Lotos. W piątek do ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, premiera Mateusza Morawieckiego oraz szefa Prawa i Sprawiedliwość Jarosława Kaczyńskiego ma trafić pismo od związkowców.



Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen



Jak oceniasz szanse rozwojowe rafinerii po przejęciu przez Orlen?

- Z wielkim ubolewaniem i rozgoryczeniem przyjęliśmy wiadomość, że marka Lotos zniknie z mapy Pomorza. W 1970 r. została przyjęta decyzja o budowie Rafinerii Gdańskiej, po 30 latach narodziła się marka Lotos, tak silnie związana z Pomorzem i samym Gdańskiem. Przez lata prowadzone były inwestycje i dziś możemy powiedzieć, że jest to bardzo nowoczesna firma - mówił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Kiedy Komisja Europejska określiła warunki dla połączenia Lotosu z Orlenem, to mieliśmy nadzieję, że Polska na nie nie przystanie. Jednak tak nie będzie. Zniknie 417 stacji ze znakiem Lotosu. Sprzedane zostaną także inne aktywa Grupy Lotos. Przez wiele lat staraliśmy się przeciwdziałać takim działaniom także za rządów PO-PSL.

Straty dla regionu z tytułu podatków i miejsc pracy



Jak stwierdził marszałek Struk, fuzja Lotosu z Orlenem spowoduje, że część atrakcyjnych miejsc pracy zostanie zlikwidowana, a region utraci znaczące wpływy do budżetu. W 2019 r. do budżetu województwa trafiło ponad 70 mln zł, a w roku 2020 ponad 30 mln zł.

- Istnieje też obawa, że część majątku Lotosu może w przyszłości trafić pod kontrolę rosyjskich koncernów paliwowych - stwierdził Struk. - Z obawą patrzymy na procesy, jakie mają mieć miejsce w ciągu najbliższych miesięcy.

Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi



- W komunikacie zarządu Orlenu była mowa, że dojdzie do fuzji Lotosu i Orlenu. Jednak nie ma tu mowy o żadnej fuzji, tylko o rozczłonkowaniu aktywów Grupy Lotos i sprzedaży ich do poszczególnych podmiotów z Arabii Saudyjskiej, Węgier, a mamy też obawy, że pośrednio może za tym stać też właściciel rosyjski - mówił Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Transakcja jest spowodowana wyłącznie polityką, a nie wskaźnikami ekonomicznymi. Tracimy jedno z największych przedsiębiorstw w naszym mieście, które było mecenasem wielu wydarzeń sportowych, kulturalnych i społecznych.

Lotos zapewnia, że nie będzie redukcji zatrudnienia



- Wypowiedzi marszałka i prezydenta oparte są na nieuzasadnionych obawach i spekulacjach powtarzanych przez przeciwników budowy silnego koncernu multienergetycznego. Od wielu miesięcy powtarzamy, że nie ma mowy o zwolnieniach grupowych. Wręcz przeciwnie, połączenie z PKN Orlen przyniesie nowe szanse rozwoju w tworzonych centrach kompetencyjnych, zarówno dla pracowników, jak i dla całego regionu. To Gdańsk, m.in. za sprawą swojej nowoczesnej rafinerii, stanie się bardzo ważnym punktem na mapie połączonego podmiotu. Nikt nie mówi też o ograniczeniu zaangażowania w działania społeczne, kulturalne i sportowe na Pomorzu. Chciałbym zdecydowanie podkreślić, że nie godzimy się na wykorzystywanie procesu gospodarczego w celach politycznych i to w sposób, który ma wzbudzić strach czy poczucie niepewności wśród naszych pracowników, a także mieszkańców regionu. Jesteśmy gotowi i otwarci na konkretną, rzetelną dyskusję, do czego zachęcamy zarówno parlamentarzystów, jak i samorządowców - mówił obecny podczas konferencji Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

Związkowcy walczą o pakiet gwarancji



Zaniepokojeni są związkowcy działający w spółkach Grupy Lotos. Część związków zawodowych nie podpisała pakietu gwarancji dotyczącego pracowników spółek wychodzących po fuzji poza Grupę Kapitałową Lotos, tj. spółek: Lotos Paliwa, Lotos Infrastruktura, Lotos Terminale, RCEkoenergia, Lotos Biopaliwa, Lotos-Air BP Polska oraz południowych oddziałów spółki Lotos Asfalt. Zarząd spółki Lotos twierdzi jednak, że proces negocjacji gwarancji został zakończony. Cały czas trwają też negocjacje dotyczące gwarancji dla pracowników Grupy Lotos pozostających w Lotosie po połączeniu z PKN Orlen.

Fuzja Lotos-Orlen. Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością



- Rażące dla nas jako reprezentantów pracowników jest dotychczasowe pominięcie w gwarancjach pracowników pozostających w Grupie Lotos SA, Lotos Asfalt, Lab, Lotos Kolej, Lotos Ochrona, Lotos Oil, Lotos Serwis, Lotos Straż oraz Lotos Petrobaltic, czyli większości dotychczasowych pracowników Grupy Kapitałowej - piszą związkowcy. - Nie wiemy, jak długo firma Grupa Lotos będzie w obrocie prawnym i do kogo będzie można mieć pretensje o naruszanie zapisów. Deklaracje o budowie silnego zintegrowanego koncernu bez przedstawienia żadnych konkretów na temat przewidywanych lub już przygotowywanych projektów rozwojowych, a wskazywanie jedynie ogólników (i dzieje się tak po ponad 46 miesiącach od rozpoczęcia przygotowań tego procesu), budzi nasze szczególne zdziwienie i dezaprobatę.

Miejsca

Opinie (278) ponad 10 zablokowanych

  • Nie znam się na fuzjach (1)

    Ale PO też chciało łączyć Lotos i zarazem sprzedać Rosjanom, amnezję macie?

    • 10 8

    • Blondynka? Nie chciał sprzedać Rosjanom, tylko wtedy nie miał antyrosyjskiej wścieklizny na której cierpią Polacy, bo gaz będą sprowadzać w puszeczkach z drugiej półkuli płacąc cztery razy więcej niż sąsiedzi.

      • 4 1

  • (1)

    Żaden kraj nie wyzbywa się kluczowego przemysłu jakim jest energetyka . A tu sprzedaż tak świetnego przedsiębiorstwa jakim jest Lotos Wegrom , za którymi stoi kapital rosyjski,
    O co tu chodzi ? Tylko o brakującą kasę na 500 plus i pokaranie Gdańska za własne ideały ?

    • 6 11

    • Sylwek, chciałbym Cię uspokoić: nikt nie sprzedał Węgrom przedsiębiorstwa, jakikolwiek kapitał za nimi stoi. Sprzedano im sieć stacji. Mam nadzieję, że rozumiesz różnicę.

      • 2 2

  • Podobno, tak mówi obajtek, bez fuzji Lotosowi groziłoby zamknięcie spowodowane polityka klimatyczną i brakiem rozwoju... Ale na szczęście wyżej wymieniony, niczym rycerz w lśniącej zbroi na białym koniu, natychmiast przybył i uratował przed niechybnym upadkiem tą zacofaną, peryferyjną rafinerię, więc chylmy czoła i bijmy pokłony przed tym wybitnym mężem stanu. Nic bardziej cudownego nie mogło nas spotkać! Chyba że dołączyła by jeszcze do niego inna wybitna finansistka - krawcowa z Pcimia.
    Obajtek - nie mogę się doczekać kiedy cię posadzą.

    • 4 4

  • Za rządów struka zatrudnienie w UMWP wzrosło z 350 do ponad 1000 osób.

    Takie rzeczy tylko w budżetówce. Biznes rządzi się innymi prawami.

    • 7 2

  • Chodzi o atrakcyjne posady

    - łupy po powrocie do władzy?

    • 5 1

  • mi to wszystko wygląda na sabotaż rządu

    nie da się tyle schrzanić robiąc coś nawet randomowo. To wygląda jak celowe tworzenie z tutaj w pl po prostu taniej bazy do prac w fabrykach, call center i magazynach.

    • 5 7

  • Pytanie (1)

    Co na ten temat myśli wieloletni Prezes Rafinerii Pan Olechnowicz ? Ciekawy jestem jego opinii na ten temat

    • 3 3

    • Myśli to co podpowie mu jego oficer prowadzący.

      • 2 3

  • w lotosie jest przerost zatrudnienia, odchudzenie dobrze zrobi. (1)

    • 5 6

    • tam każdy jest potrzebny i samochody, żeby dojechać do fryzjera są niezbędne

      • 1 0

  • na Pomorzu niewiele ciemnego luda

    nie godzimy się na wykorzystywanie procesu gospodarczego w celach politycznych - powiedział człowiek z nadania grupy Posady i Stołki

    • 8 6

  • Wybory w PO zakończone, a liderzy PO w Gdańsku dalej podzieleni...

    Po co dwie odrębne konferencje? Wczoraj Pomaska dzisiaj Struk...

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane