- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (55 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (87 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (77 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (288 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (241 opinii)
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Spółka Ship-Service, która od 64 lat zajmuje się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana. Taką decyzję podjął jej obecny właściciel Grupa Orlen. Koncern, który w ostatnim czasie poszerza aktywność rynkową nawet o takie obszary, jak działalność medialna czy kurierska, rezygnuje z czegoś, co wydawałoby się bliższe ich działalności, jak sprzedaż paliwa statkom. Decyzja o tyle dziwi, że rynek jest, ruch w portach również.
Firma działa na rynku nieprzerwanie od 1957 r. W 2002 r. większościowym udziałowcem został PKN Orlen. Kilka dni temu załoga dowiedziała się, że ich spółka przestaje istnieć.
- Kłopoty spółki Ship-Service rozpoczęły się w 2010 r. i systematycznie pogłębiały. Wynikało to z braku koniecznej już w tamtym czasie restrukturyzacji rozwojowej spółki oraz dywersyfikacji jej działalności w kontekście silnej konkurencji na polskim i europejskim rynku. W ostatnich latach podjęto próby działań naprawczych, na które nałożyła się jednak nieprzewidziana sytuacja związana z COVID-19. Niestety, spółka Ship-Service osiągała coraz słabsze wyniki finansowe. Spadały przychody ze sprzedaży oraz wolumen realizowanej przez spółkę sprzedaży. W związku z tym nie było perspektyw dla dalszego jej funkcjonowania. W tej sytuacji przeprowadzono szereg analiz, na podstawie których podjęto finalną decyzję dotyczącą przyszłości Ship-Service - powiedziała Joanna Zakrzewska, rzecznik PKN Orlen.
Czytaj też:
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Jak twierdzi rzecznik, rozwiązanie spółki jest działaniem wyprzedzającym, które pozwoli uniknąć postawienia spółki w stan upadłości. W ten sposób zabezpieczeni zostaną pracownicy Ship-Service, którym zapewnione zostaną należne pobory oraz inne świadczenia, jak odprawy.
Choć o kłopotach spółki w branży było wiadomo od dawna, to również od dawna specjaliści od gospodarki morskiej zastanawiali się, jak to możliwe, bo rynek na tę działalność jest.
- Sprawa likwidacji Ship-Service jest przede wszystkim skandalicznym pokazem nieudolności Orlenu jako jej większościowego właściciela. Handel hurtowy paliwami, odbiór odpadów i ścieków oraz inna obsługa statków na całym świecie to działalność stricte dochodowa, a prawdziwą "sztuką" jest na tej działalności tracić. Od czasu jak większościowy pakiet udziałów przejął właśnie Orlen, czyli w 2002 r., to spółka powoli traciła na swoim znaczeniu i obniżała swoje rynkowe "loty". Zaraz po przejęciu przez Orlen nowy właściciel rozpoczął etapowe zakazywanie działalności spółki w wielu dziedzinach, w których do tej pory spółka działała z powodzeniem i zarabiała pieniądze. Jednym słowem, sztucznie narzucono ograniczenia w zakresie jej najbardziej do tej pory rentownej działalności, która przynosiła Ship-Service profity, i to wcale nie małe. Oczywiście stopniowe ograniczanie działalności spółki w najbardziej do tej pory rentowych obszarach spowodowało, że spółka z wysokiej rentowności przeszła na czerwone pole strat, na którym jest już od wielu lat. Do tej pory Ship-Service sprzedawała na statki polski importowany olej napędowy, a teraz chciała wejść we współpracę z Lotosem i sprzedawać polskie produkty, ale nie ma na to zgody. Dziś Orlen oddaje "komuś" cały sektor czy branżę praktycznie na wyłączność. Mowa o danie "komuś" praktycznego monopolu. O kim mowa? Okaże się za kilka miesięcy, kiedy będzie wiadomo, kto przejmie finalnie flotę Ship-Service - mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.
Paliwa to jedno, a co z odbiorem ścieków
Paliwa na statki to nie wszystko. Jest jeszcze odbiór ścieków ze statków. Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. weszła w życie planowana od wielu lat konwencja MARPOL zakazująca wylewania do morza wszelkich ścieków sanitarnych ze statków.
Gospodarka morska w Trójmieście
- Przez czysty "przypadek" nie ma ich jak zdawać np. w Świnoujściu. Wiadomo wszak, że gdzieś i komuś statki muszą je oddawać, a dla przykładu nasze promy morskie, nie mogąc ich zdawać w Świnoujściu, zdają je w Szwecji w Ystad, a Ystad powiedziało już, że dłużej tego faktu akceptować nie będzie. Kto odbierze więc ścieki i gdzie? Ten, kto przejmie rynek Ship-Service wraz z ich statkami. To ta firma będzie bezpośrednim beneficjentem praktycznie monopolistycznego rynku w tych dwóch ważnych i lukratywnych sektorach obsługi statków - dodaje Rafał Zahorski.
Dla załogi... odprawy
A co z załogą? 23 listopada odbyło się spotkanie byłego zarządu Ship-Service z załogą, na którym przedstawiono plan odpraw. Wiadomo, że pracownicy za ponad 3-miesięczny okres wypowiedzenia dostaną 4,5-miesięczne odprawy.
- Trwa dialog ze związkami zawodowymi, który ma na celu przeprowadzenie procesu tak, aby był jak najmniej odczuwalny dla załogi. W wyniku dotychczasowych rozmów osiągnięto porozumienie gwarantujące pracownikom Ship-Service ze stażem powyżej 10 lat, którzy stanowią zdecydowaną większość w spółce, wyższe od kodeksowych odprawy. Ponadto już wkrótce ruszy program umożliwiający przekwalifikowanie pracowników spółki, a także wsparcie w zakresie poszukiwania zatrudnienia w innych spółkach Grupy Orlen. Warto też podkreślić, że spółka zatrudnia obecnie 63 osoby, a blisko 13 proc. obecnych pracowników jest w wieku emerytalnym. Zabezpieczenie pracowników nie byłoby możliwe, gdyby doprowadzono do procesu upadłości. Rozwiązanie spółki nie wpłynie także na relacje z kontrahentami, którzy otrzymają zapłatę za dostawy towarów i usług - powiedziała Joanna Zakrzewska.
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2021-11-26 10:39
Przypomnijmy, co rzecznik PiS, pan Fogiel, powiedział o gospodarce i zatrudnianiu ekspertów na stanowiskach decyzyjnych (4)
"nie zatrudniamy ekspertów, bo nie chcieli realizować naszego programu"
Niech to wystarczy za komentarz.- 65 3
-
2021-11-26 13:14
(1)
Dodajmy, ze Fogiel jest piekarzem po zawodowce z wyksztalcenia.
- 9 0
-
2021-11-26 13:36
I co z tego...największe clowny partii są po jakiś tam studiach. Chociażby notariusz prezesa.
- 3 1
-
2021-11-26 11:31
von fogiel to jakis agent niemiecki? (1)
- 3 4
-
2021-11-26 12:33
A..... Schreiber, Rau, Szefernaker i Müller
To chyba cala grupas agentow, ktora infiltruje PiS?
Nie wspominajac o Frau Kornhauser i Frau Wasserman- 8 0
-
2021-11-26 13:25
Brawo Obajtek i wstawanie z kolan!
- 16 0
-
2021-11-26 10:33
(6)
pis nigdy nie rozumiał gospodarki, dla nich najważniejsze są projekty narodowe (niekoniecznie rentowne) i polityka socjalna
- 53 8
-
2021-11-26 11:28
zgadza się PIS=PRL wiecznie żywy (1)
gospodarka sterowana centralnie i o ekonomii i rentowności nikt nie słyszał w PRL i w PIS to samo
- 5 0
-
2021-11-26 13:14
Przeciez to sa ludzie wychowani w PRLu przez ludzi, ktorzy sie w tymze PRLu wychowali. Czego wiec oczekujesz?
- 4 0
-
2021-11-26 11:07
mali ludzie zainteresowani swoimi własnymi, małymi interesami.
- 3 0
-
2021-11-26 11:03
nie mow polityka socjalna
Oni umieja tylko jedna wyplacac gotowke.
- 6 1
-
2021-11-26 10:40
Narodowi socjalisci. Książkowa definicja.
Jak w Niemczech w latach trzydziestych.- 12 4
-
2021-11-26 10:37
Co jeszcze rozwiąże PiS...
a nie... przepraszam, to przecież niezależna firma będąca spółką skarbu państwa... ciągle się mylę...
- 12 3
-
2021-11-26 13:12
Kolejna Polska firma odchodzi do historii .
Czy jest jakaś gałąź przemysłu które po 89 roku są w Polsce opłacalne ??? Niemieckie firmy jak przejmą rynek obsługi statków będą od samego początku rentowne . Widać to na przykładzie zespołu portowego Szczecin - Świnoujście .
- 7 1
-
2021-11-26 13:03
Wystarczyła jedna wizyta Mateusza
Wujek sprzątnął biznes z polecenia Jarka na dobrą zmianę.
- 9 0
-
2021-11-26 12:26
(1)
fajne stateczki mieli, klimatyczne, miło było popatrzec jak czasem wyplyywały z Gdyni
- 6 1
-
2021-11-26 13:00
Statki z klimatem. Palica zwodowana w latach '70
- 2 0
-
2021-11-26 10:54
(2)
Orlen miał nie zwalniać i co?
- 20 0
-
2021-11-26 12:36
Ale ze co? Ktos zdziwiony ze partia klamie?
- 2 0
-
2021-11-26 11:27
bo robią odwrotnie niż obiecują , nie zauwazyłeś jeszcze tego ? mój 7 letni synek zauważuł że premier obiecuje jdno a dzieje się drugie , zupełnie odwrotnie niż było mówione
- 9 0
-
2021-11-26 12:25
W branży każdy wie, ze to wałek. Dołuje sie jedną spółkę, żeby oddać rynek innej swojej.
- 9 0
-
2021-11-26 12:10
Partia gwarantem bezpieczenstwa i dobrobytu
Obajtek
- 24 1
-
2021-11-26 10:51
(2)
Przejmie ktoś inny. Tak jak holenderski Fairplay przęjął gdyński WUŻ.
Przynajmniej będzie jakaś opcja pracy. Kiedyś aplikowałem na holowniki do WUŻu i zero szans. Klika i układziki.- 16 1
-
2021-11-26 11:08
(1)
i to będzie ciekawostka, którą warto będzie sprawdzić.
Czy Pani Wioletta pociągnie temat? ;)- 6 0
-
2021-11-26 11:32
no wiesz.... co to za pytanie
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.