• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • (3)

    moja propozyja,do huty i przetopic na balast staly.

    • 14 6

    • (2)

      os mi mowi ze po tych kotraktach grupa Remontowa podzieli los Komuny parykiej i Lenina.politycy zaczeli statki budowac.

      • 11 3

      • stocznia (1)

        A czy ta stocznia ma jakieś kontrakty zagraniczne? Ostatnio jak czytam to produkują tylko na zamówienia rządowe, a to holownik, czy jakiś patrolowiec dla marynarki, teraz te promy. A może czemuś zagraniczni armatorzy omijają ją szerokim łukiem? To jak to jest w końcu?

        • 0 2

        • Nie omijają.

          Takie zjawisko jak okresowe wzrosty i spadki zamówień nazywa się koniunktura.

          • 2 0

  • Czytajcie tekst ze zrozumieniem (3)

    Tam tylko padlo zapytanie czy Stępka może być wykorzystana a nie stwierdzenie że tak będzie!
    Btw Remontowa poradzi sobie z tym projektem oczywiście żadnej starej stopki wpasowywać nie będzie i zamknie gęby wszystkim niedowiarkom.

    • 2 2

    • Tam tylko padlo zapytanie czy Stępka może być wykorzystana (1)

      Pytanie na poziomie Suskiego

      • 3 2

      • Bo na poludnie blizej....

        • 0 0

    • Tak, jest plan 10 letni.

      W PRL też były

      • 1 2

  • Opamiętajcie się (5)

    Remontowa już budowała statki które stały i rdzewiały bo armator ich nie chciał !!!

    • 3 5

    • (2)

      podaj przyklad!!!.

      • 0 0

      • prom dla Danii Sundbussern .

        • 1 0

      • RALe

        • 2 5

    • Fake news (1)

      Wszystkie RAL-e zostały sprzedane i pływają. Nic nie stoi i nie rdzewieje w remontowej.

      • 5 1

      • fake?

        podobno za półdarmo sprzedali, żeby nie stały i nie rdzewiały to prawda czy fake?

        • 1 0

  • Pytania?

    Jacyna-Witt , elyta od golfa

    "sr*ł kot tę stępkę" - napisała w odpowiedzi na pytanie internauty. Stępkę w Szczecinie położono w 2017 r. Rząd zapowiadał, że wodowanie promu nastąpi w 2019 r.

    • 2 0

  • pomnikowa stępka (1)

    Nie wolno ruszać tej stępki, bo jest to epokowy pomnik wspaniałej działalności rządu PIS. Niech pozostanie ona po wsze czasy jako najwspanialszy przykład ciężkiej i odpowiedzialnej pracy rządzących.
    Mam nadzieję, że "remontówka" zrezygnuje z "zagospodarowania" najwspanialszego pomnika naszych czasów.

    • 3 0

    • stępka .....

      Oczywiście, pozostawić ją jako wspaniały pomnik dla potomności !!!!!!!!

      • 2 0

  • Czy znani są trojmiejscy podwykonawcy ? (1)

    Bo wątpię by remontowa sama to zbudowała

    • 0 1

    • Oczywiście, że są wybrani

      I mają podpisane umowy z GSR. Większość stali powstanie poza GSR, ale wszystko co najważniejsze, czyli jej montaż w całość, wyposażenie, podłączenie urządzeń, próby etc. tylko w GSR.

      • 2 0

  • Ja życzę dobrze Polsce. To przeciwnie niż (p)rzekręty (o)bywatelskie ze swoim fuhrer-em niejakim Tuskiem (1)

    • 0 0

    • Nikt nie kradł i defraudował jak kartel żoliborski

      Prom też przykładem!
      Stępka za ile?

      • 0 1

  • Starość

    Smród brud i ubóstwo.

    • 0 0

  • Ale bzdura

    Szczecińska stępka nie ma nic wspólnego z projektem promu. Była wypożyczona na PiSowską uroczystość !!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane