- 1 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (73 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (53 opinie)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 4 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (288 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (239 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (70 opinii)
Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie
Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.
Zupełnie nowy projekt i stara stępka
Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.
Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.
- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach
Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.
- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł
A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.
- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?
W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.
Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.
Miejsca
Opinie (107) 6 zablokowanych
-
2022-09-30 16:54
Prawda jest taka ze w panice chca umoescic bubel gdzies (1)
Bo boją się że po zmianie rządu bekną za niegospodarność a tak to powiedzą że nie było tematu bo nic się nie stało
Nie w tym statku to w promie. To jedyna przyczyną która nazywa się panika na okręcie:) uciekajcie szczury uciekajcie- 63 17
-
2022-09-30 17:09
A po co man ta stępka?
A kto by chciał po nich rządzić, to porażka w oczach społeczeństwa już na starcie. Niech piją to słone piwo, a stępkę należy postawić w stolicy na jakimś placu i niech stoi w spokoju. Ostatnią serię 4 promów dla stena line budowaliśmy na przełomie lat 70/80-tych i z bólem wyszło tylko 3,5 promu.
- 16 2
-
2022-09-30 16:19
Śmiać się czy śmiać się do rozpuku?
Bez komentarza
- 22 9
-
2022-09-30 16:19
???
Czyli będzie prom wraz z muzeum - ale czyim?
- 16 12
-
2022-09-30 16:10
Na stempkie to łapalimy szczupaki na Narwi w 93'.
Stasiek.
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.