• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • Nikt tyle wam nie obieca co PiS

    mieszkania, samochody elektr, promy, mosty, drogi, porty lotnicze, respiratory, maseczki, itd itd

    • 9 2

  • Czyli projekt trzeba dostosować do istniejącej stępki (2)

    Absurd

    • 9 0

    • pierwszym razem też trzeba by było, bo projektu nie było - nikt nie zaczął nawet wstępnego projektu, to były jedynie założenia, że coś powstanie, takie chciejstwo

      • 2 0

    • testy,balastowanie,kiwanie w basenie,rysnki,projekty do kosza, kilka baniek w plecy.podatnik udzwignie.

      • 1 0

  • Czego sie pis

    Nie dotknie to taka stępka...1 mln samochodów elektrycznych, 3 mln mieszkań, 500 hal sportowych itd

    • 13 1

  • No naprawdę, (1)

    w GSR musieliby rozumu nie mieć, żeby złom wmontować w nowy statek i wziąć za to odpowiedzialność. Chyba że ten pierwszy prom pójdzie bez gwarancji producenta.

    • 11 0

    • Już od jakiegoś czasu są gotowe rysunki z sekcjami dennymi

      Można więc łatwo porównać co jest i tyle. Dla mnie skóra nie warta wyprawki, stocznia zarabia na nowych konstrukcjach a nie dostosowaniu swojego projektu do jakieś nieprzemyślanej konstrukcji.

      Wątpię, by odpowiedź z RMDC była twierdząca. Abstrahując już od gwarancji - na dzień dobry sprawdziłbym 100% spoin, i użyte materiały. A co z kolizjami, trafianiem grodzi czy ram? Rozpalać na siłę? i**otyzm.

      • 4 0

  • ekspozycja stala w sali balowej.

    • 7 0

  • a toto jest pospawane?u Grubarczyka modne sa tasmy i chszciny.

    • 5 1

  • Po co powielacie te brednie wyborczej?

    Stępka ze Szczecina to już odpad. Nadaje się tylko na złom.

    • 9 2

  • Stępka wstydu

    • 8 0

  • Wybiórcza jak zawsze szuka afery.
    Prom będzie budowała Remontowa, a w tej chwili trwają prace projektowe w stoczni w biurach konstrukcyjnych w Trójmieście.

    • 2 8

  • Narodowe Muzeum Morskie na pewno bardzo chętnie ją przygarnie

    I postawi obok Sołdka i będziemy mieli piękny pomnik obecnej władzy

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane