• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • Wrzućcie stępke do przekopu Mierzei (1)

    Tylko do tego nadaje się stepka i tylko do tego nadaje się przekop

    • 19 6

    • No nie, przekop ma walor. Turystyczny.

      Bo jeśli chodzi o korzyści gospodarcze i wojenne, to jest kompletnie bezwartościowy.

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Nie można tak po prostu (7)

    Po wydaniu wszystkich tych milionów oddać tej stępki na złom, więc szukają uzasadnienia, po którym stępka otworzy oczy niedowiarkom, którzy nie wierzą, że będzie zagospodarowana

    • 70 12

    • Nie do konca tak to dziala (5)

      Statek musi byc zbudowany i spelniac wymogi z dnia kiedy byla polozona stepka. Przepisy czy to emisyjnosci bezpieczenstwa caly czas sie zmieniaja i statki musza spelniac coraz to nowe wymogi (koszty rosna). Takze posiadanie starej stepki ma swoje plusy

      • 5 16

      • A ja myślałem (2)

        Że stępki robi się by pasowały do konkretnego projektu, a nie do stępki jako stępki.
        Nie każde koło lub płyta podłogowa pasują do każdego modelu samochodu

        • 22 0

        • stara stępka - dobry pomysł (1)

          Akurat ta stępka jest bardzo podobna do większości stępek tego typu jednostek. Poza tym zmieniły sie przepisy, a jak wcześniej ktoś w temacie napisał koszty z tego tytułu rosną, więc wykorzystanie starej stępki jak najbardziej ma sens i jest wykonalne

          • 3 9

          • gdzies w azji jest stocznia zlomowa,moze Grubarczyk ,Arciszewska Milewzyk i przeor cos wybiora,zlozymy do kupy i bedzie!.

            • 7 1

      • Statek powinien

        spełniać wymogi prawne (zgodność z przepisami IMO, klasyfikatora i kraju bandery) i kontraktowe (napęd, ilość załogi i pasażerów, max. zanurzenie, prędkość itp.), a nie z mitycznego dnia położenia stępki.

        • 3 0

      • Jakie jeszcze zaklęcia wymyślisz by usprawiedliwić niemoc i niekompetencję rządzących eunuchów ? Gdyby oni jeszcze marnotrawili swoje pieniądze to ich sprawa ale oni wyrzucają w błoto twoje pieniądze i moje pieniądze biorąc za to moje i twoje pieniądze

        • 0 0

    • Niby wezma do nowego promu, po cichu na nabrzeżu potną na złom.

      • 6 0

  • No to borys budka bedzie miał mniej do zapamietaniao ze swojej formułki, ktorą wyglasza nawet jak jest pytany o co innego....

    Wylatuje temat stępki i promu...Co on ze sobą pocznie? olaboga....xD Temat respiratorów i strat przz opozycje ktra nie zgadzala sie jako jedyna na swiecie na takie wybory jest juz zakonczony,.....ale niech chlopak sie bawi bo i tak zyje w swoim swiecie.

    • 5 23

  • Ta stępka jeszcze nie trafiła na złom? Teraz po latach użyć ją do budowy promu? Nie popłynąłbym promem, do budowy którego użyto stępkę o niepewnym stanie technicznym.

    • 21 5

  • Stępka za 2mln zł ma trafić jako gadżet na promie? (1)

    Słuszną linię ma nasza władza.

    • 19 3

    • pomnik będzie witał podróżujących w holu...

      • 4 1

  • Promy nigdy nie powstana. (3)

    Moze w bolach uda Sie zbudowac kilkanaście sekcji poprzez podzlecanie we wszystkich mikro stoczniach na nabrzezach i tyle.
    Moze przy wielkim nakladzie srodkow uda sie je pospawac w kadlub w jakims doku.
    Ale wyposazenie nowoczesnego promu to tu dzis abstrakcja, chyba ze zajma sie tym zagraniczni podwykonawcy. Obecnie umiemy spawac jedynie proste sekcje i tyle. A to jest prom. Duzo pokladow. Musiala by dzialac jeszcze stocznia gdynia Co budowala samochodowce dla Ramiego. Poklady musi Sie robic na LSP.
    Nawet giecie blach to juz Technologia kosmiczna w polsce. Brak ludzi, brak kowali.

    • 10 20

    • Ciężko się nie zgodzić że jest teraz ciężko z ludźmi i technologia. Al3 jak ktoś ma poradzić to trójmiejskie stocznie, sekcje mogą budować mali podwykonawcy u nas ich bez liku i znają się na tym, A poskładać może to tylko remontowa z dogorywajaca rsb. Jeśli ma się udać to im.

      • 12 1

    • do Stoczniowca

      Nie wiem gdzie pracujesz, ale chyba nie w stoczni, a na temacie sie nie znasz. Połowa jeśli nie większa część tych promów i wycieczkowców powstaje w trójmieście, w trójmiejskich biurach powstają projekty robocze tych sekcji. LSP jest na gdańskiej i robi dla wszystkich stoczni. Bloki składa się w Marine Project, Crist i na pontonach wysyłane to jest do zamawiającego. Bloki są częściowo wyposażone. W gdańskim biurze powstają projekty robocze promów dla stoczni niemieckich, instalacje widziałem projektowane w Szczecinie. Obecnie prom dla PZM na 1000 os. powstaje we Włoszech, a 2 promy na 400 osób w Polsce.

      • 7 2

    • Lepiej się nie chwal,

      jaki to z ciebie "stoczniowiec", bo tylko sobie wstydu narobisz. Robiłem w Remontowej ponad 40 lat (na produkcji, nie w biurze) i wiem, jaki ma potencjał, zwłaszcza w połączeniu z RSB i MD&C. A jeśli myślisz, że gięcie blach to najtrudniejszy kawałek roboty i nie ma ludzi do tego, to się mylisz.

      • 1 1

  • Nie wiem jak ma się ewentualne przetransportowanie tego elementu do kosztów nowego (2)

    Ale co tam - jesteśmy bogaci w TYM kraju :O)

    Dla mnie to czysty kryminał, gdy spawa się jakiś element zwany stępką, zanim w ogóle zacznie się projektować sam prom.

    Ciekawe czy gdyby ten prom był z aluminium, to też by wcisnęli ten cały PISowski złom propagandowy...

    • 12 4

    • ile wam minusujące trolle płaci PIS? (1)

      Bo przecież świadomie nikt normalny nie minusuje prawdy...

      • 5 1

      • Nie jestem z PIS, ale głupoty nie sposób nie minusować

        Stępka została wykonana w/g konkretnych przepisów. Przepisy sie zmieniają i koszty rosną. Konstrukcja tej stępki jest mniej więcej standardowa dla wszystkich tego typu jednostek, więc jak nie będzie wodotrysków to powinna pasować, chyba, że pierwotne obliczenia wytrzymałościowe były złe i wykonana jest ze zbyt cienkich blach.

        • 1 4

  • Stępka (4)

    Ta stepka jest do niczego potrzebna. Nie wiadomo skąd została wzięta w Szczecinie .Jak się buduje nowy kadłub to zastosowanie czegoś nieznanego i
    starego nie ma sensu i to z różnych
    powodów. Jedyne co zrobić to po prostu lepiej pociąć ten bloczek
    ale raczej nie wykorzystać do budowy nowego statku. Ciekawe
    czy jest już projekt tego promu,
    czy wykonano szereg badań czy
    nowy kadłub będzie dobry i bezpieczny .

    • 13 3

    • Prace przy promie właśnie idą pełną parą w GSR

      • 3 1

    • tylko że od początku to była fikcja, bo przecież nie było nawet projektu (2)

      czyli wydali miliony na powietrze i złoty młoteczek dla Pinokia, by postukał w tabliczkę i by to propaganda TVPis mogła pokazać głupim pisowskim wyborcom

      • 5 1

      • stępka (1)

        projekt był, a nawet kilka

        • 0 2

        • Co było ?

          Projekt czy zarys ?
          Ta stępka to pic, poczytajcie co pisali stoczniowcy szczecińscy

          • 0 0

  • Zabytek

    i atrakcja, PŻB powinno ustawić to dzieło sztuki w lobby, by można podziwiać sukces!

    • 38 5

  • Ile?

    ten kawałek stali waży 60t? Tyle co 3 wagony kolejowe lub jedna lokomotywa?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane