• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • Złom

    To to kloszardzi już na złom sprzedali.

    • 0 0

  • PŻB..Musi oddać pieniądze i koniec

    dyskusji.

    • 0 0

  • podatnik udzwignie.

    • 1 0

  • Opamiętajcie się (5)

    Remontowa już budowała statki które stały i rdzewiały bo armator ich nie chciał !!!

    • 3 5

    • (2)

      podaj przyklad!!!.

      • 0 0

      • RALe

        • 2 5

      • prom dla Danii Sundbussern .

        • 1 0

    • Fake news (1)

      Wszystkie RAL-e zostały sprzedane i pływają. Nic nie stoi i nie rdzewieje w remontowej.

      • 5 1

      • fake?

        podobno za półdarmo sprzedali, żeby nie stały i nie rdzewiały to prawda czy fake?

        • 1 0

  • Pisowcy to chorzy ludzie

    Takich rzeczy się nierobi .To jest nie zgodne z przepisami. Czy stępka ma wszystkie odbiory? Czy spełnia aktualne przepisy? Czy materiały użyte do jej budowy maja wymagane atesty? Spawacze mieli odpowiednie uprawnienia? Zakład produkcyjny miał kontrolę jakości i uprawnienia do produkcji konstrukcji kadłubów? Jeżeli nie ma odpowiedzi na chociaż jedno pytanie to taki statek może być nie wpuszczony do portu albo będzie miał podwyższone składki ubezpieczeniowe.

    • 2 0

  • Cyrku ciąg dalszy

    Co to za bełkot? " ... na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu" i jednocześnie "Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę". Czyli PŻB wyrazi zgodę na swoją własną prośbę? A wydawało się że PiSowska farsa "budujemy promy w Szczecinie" już jest skończona. Nie ma żadnych powodów, technicznych, finansowych, organizacyjnych, etc. żeby nawet próbować wstawić tę "stępkę" do nowej konstrukcji. To jest całkiem inny, nowy projekt. Jedynym powodem możliwej zgody GSR na tę hucpę jest próba wymuszenia przez klienta takiego postępowania, aby PŻB mógł zachować resztki twarzy. Poza tym co tu robi PŻB, skoro kontrakt jest ze spółką Promy Polskie, czyli z PŻM? Czy panowie z PŻM też chcą brać udział w tym cyrku? Zmarnowano już pięć lat, w 2025 roku może się okazać, że konkurencja ze Steny, TTLine etc. już zajęła miejsce i nowe polskie promy będą, ale pływać będą puste albo będą dokładać do interesu. Kto za to odpowie? Kto jest zainteresowany, niech ściągnie z sieci i przeczyta raporty NIKu w sprawie budowy promów i zarządzania państwowymi stoczniami w Szczecinie i Świnoujściu.

    • 5 1

  • Wiem że jest wielu którzy tylko patrzą cxym by Polsce dowalić i to są nawet Polacy zamiast mieć honor że jest się Polakiem to (9)

    • 7 36

    • Bo nigdy nie trzeba było się za Polskę wstydzić (4)

      Ale przez pis to się zmieniło

      • 14 1

      • To sie wyprowadz do innego kraju (3)

        I zmien obywatelstwo. Nikt cie tu na siłę nie trzyma. Nie wiem co ci pis zrobil ale widzę że bardziej jestes skrzywdzony przez lewaków.

        • 2 20

        • Czerwony katofaszyzm krzywdzi

          Prościej pseudoprawaków do siebie na wschód odesłać. Albo do Orbana

          • 8 1

        • Wolałbym aby ci rządzący durnie to zrobili - jest ich zdecydowanie mniej.

          • 4 0

        • tak kartoflu gadał Putin cap śmierdzący do Rosjan - wyrzucał ich z Rosji tak jak ty chcesz wyrzucać Polaków z Polski?

          kim ty w ogóle k jesteś co? Kacap?

          • 5 0

    • polay sa polakami, ale-dokad zmirzasz Rzezpospolita prawa i sprawiedliwosci?.

      • 5 1

    • Wprost przeciwnie, chcę żeby Polska się rozwijała dlatego ci którzy marnotrawią i rozkradają majątek powinni być piętnowani lub

      siedzieć w pierdlu ...a nie że będę ich zachwalał, poklepywał po pleckach i cieszył się że wyrzucili w błoto 14mln na stępkę, 1mld na betonową wieżę którą następnie rozbierają czy 2mld na przekop który jedyne co będzie generował to dalsze koszty (nieskończone - na ciągłe i ciągłe pogłębianie toru wodnego).
      To właśnie te niedorajdy "dowalają" Polsce a nie ci którzy się temu sprzeciwiają i głośno o tym mówią, piętnują.

      • 17 1

    • A wiesz że mi jest wstyd przyznawać się że Polakiem jestem. Dlaczego?
      Ano dlatego że rządzą mną durnie spod znaku pis.

      • 4 1

    • Nic wspólnego ..

      Papraki i nieudaczniki bardziej pasuje a ci są bez narodowości.

      • 0 0

  • Stepka !!!!

    Bareja to był miał niezły scenariusz do filmu. Najpierw stępka za 14 mln stoi w krzakach 6 lat a teraz czy mozna ją wykorzystac? ludzie w jakim kraju my zyjemy? przez 6 lat to ona nadaje sie juz na złom niestety!! brak podkładu malowania zabezpieczenia itd. to nie jest kamień wegielny ze mozna go wkopac i sobi elezy w ziemi !!! paranoja
    Uciekajmy dopóki jeszcze mamy otwarte granice

    • 3 1

  • I jak się z pislamistów nie śmiać?

    Kabaret sam się pisze

    • 8 2

  • jak w rozliczeniu przekaza Remontowej stepke za 14 milionow,to czarno to widze ,,sztandar Remontowej wyprowadzic".

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane