• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Wioletta Kakowska-Mehring
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa.

Stoczniowa działkaMapka z pochylniami i słynnymi dźwigami KONE będzie miała nowego właściciela. Duńska stocznia Karstensen, kupi udziały w spółce Synergia 99, która jest właścicielem tej infrastruktury.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy w tej części miasta nadal powinna odbywać się produkcja stoczniowa?

Jak się dowiedzieliśmy, umowa jest już finalizowana. Nabywcą jest duńska firma Karstensen Shipyard Poland, a sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa.

- W marca 2022 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczące zbycia wszystkich udziałów Spółki. Wobec zgłoszenia kompletnej i bezwarunkowej oferty przez Karstensen Shipyard Poland, PGZ dokonała wyboru oferty Karstensen Shipyard Poland jako nabywcy udziałów. W chwili obecnej trwają ustalenia ostatecznej treści umowy sprzedaży udziałów. W związku z powyższym w najbliższym terminie zostanie dokonania transakcja sprzedaży udziałów spółki Synergia 99 - poinformował nas Jacek Matuszak z biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Stoczniowe dźwigi KONE będą miały nowego właściciela



Synergia 99 to spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami. Jednak kupując ją, można stać się właścicielem bardzo atrakcyjnej działki i słynnej stoczniowej infrastruktury, czyli pochylni i zielonych dźwigów KONE, które wrosły w gdański krajobraz.


Od 2019 roku spółka Synergia 99 należała do PGZ, po tym jak udziały w niej przekazała Stocznia Remontowa Nauta, która prowadziła tam Zakład Nowych Budów. PGZ kilka razy ogłaszała przetarg na sprzedaż udziałów w Synergii 99, ale wciąż brakowało chętnych. Cena wywoławcza wynosiła 83 mln zł. Niestety nie był to "łatwy temat". Mówiło się, że powodem są m.in. obawy ewentualnych oferentów przed obostrzeniami wynikającymi z wpisania tego terenu w rejestr zabytków. Kolejna sprawa to "trudne sąsiedztwo". Działka wciąż jest przeznaczona pod produkcję, a wokół ulokowali się deweloperzy. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską.

Majątek stoczniowy spółki Synergia 99

  • Łączna powierzchnia terenów: 10,4847 ha
  • Treny przemysłowe: 8,0198 ha
  • Place: 2,4349ha
  • Pochylnie: 2
  • Dźwigi: 7
  • Łoża: 4
  • Suwnice: 8
  • Nabrzeża: 160 m

Po wycofaniu się stoczni Nauta z Gdańska od 2019 roku dzierżawcą działki i infrastruktury była stocznia Crist. Umowę zawarto na pięć lat. Już wówczas mówiło się, że produkcją na tym terenie zainteresowana była także stocznia Karstensen.

Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej? Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej?

Co ciekawe, jednym z powodów, dla których Nauta zrezygnowała z korzystania z infrastruktury w Gdańsku, było to, że jeden z głównych jej kontrahentów, czyli właśnie stocznia Karstensen, uruchomiła własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu IndyjskimMapka w Porcie Gdynia.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft ma być nowym właścicielem stoczniowych dźwigów KONE



Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów. Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft pojawiła się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Najpierw w Gdyni, a teraz w Gdańsku. Mówi się, że ma się przeprowadzić jeszcze w tym roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Przypomnijmy, że w 2013 roku spółka Synergia 99 odkupiła je od Stoczni Gdańsk.

Dźwigi i pochylnie na terenach po Stoczni Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Osiedle Doki

    No to mają przerąbane. Hałas, pył i obloki farby.

    • 2 2

  • Jak Karstensen to dobrze!

    Miałem okazję obserwować jak wygląda praca w tej duńskiej stoczni w Gdyni! Kiedy jeden statek rybacki był wodowany w halach i na placu trwała produkcja następnych w sposób ciągły bez zbędnych przestojów. Międzynarodowa profesjonalna załoga ogarniała budowę statków bez problemu. W Gdyni na Indyjskiej czułem się trochę jakbym obserwował przemysł stoczniowy na zachodzie.

    • 6 0

  • (1)

    Oby ich tylko nie przerobili na żyletki

    • 12 1

    • Przerobią, na pewno przerobią i obojętnie kto, PO czy PiS, bo im się będzie należało, a kasa płynąć musi jak woda w Motławie, nieprawdaż?

      • 0 0

  • (3)

    Dziwne ,że nie sprzedali terenu żeby zaraz betonować Pani O smutna

    • 44 25

    • Dunczycy to zrobia

      Nie PO to kupili

      • 0 1

    • To pani O sprzedała, czy tłuste koty z PGZ?

      • 2 4

    • Teren wokół dźwigów jest w cenie

      • 2 1

  • I po dzwigach... a takie ładne były, nasze (1)

    "amerykańskie" potem duncy wysła je do Finlandii i znikną na zawsze

    • 0 2

    • ale one fińskie są właśnie

      po co drewno do lasu wysyłać?

      • 1 0

  • z Tuńczykami to się dobrze na spólkach wychodzi ! (2)

    swego czasu jak nastąpił b.żywiołowy szaber PLo . to Transport Kontenerowy PLO ok.120 ciągników VOLVO plus Naczepy ,kontenery
    , cała infrastruktura transportowa ,serwis , logistyka cFaniaczki pospólkowali' z duńską firma Frank Tobiesen ! ,długo nie trwało i -tuńczyki 'wyparowali a z majątku plowskiego nie zostało nic ! więcej , dokładniej i precyzyjniej opisali by to=ą "akcje" ci którzy w niej uczestniczyli ...

    • 6 1

    • jeden z bardzo wielu epizodów specyfiki kontaktów gospodarczych północ - południe.

      Specyfika polegała na łapaniu opóźnień i kompensacji należności za pomocą kar umownych.
      Pomagały w tym "skrzywione" kontrakty i "sformatowany" nadzór, szczególnie jakości...
      Nie było to trudne.
      Układ ukształtowany za komuny, przetrwał ją i funkcjonuje do dzisiaj.

      • 1 0

    • O, to to.

      • 1 0

  • (4)

    Czy widział ktoś kiedys filmik, na którym te żurawie się ruszają? Czesto widzę, że stoją w innych pozycjach, a przez tyle lat nie miałam okazji widzieć ich przy pracy. Będę wdzięczna za namiary ;)

    • 3 8

    • To są hologramy. Zmieniają pozycję losowo a transformacja wiązki trwa niecałą sekundę, więc nie jest łatwo to uchwycić.

      • 0 0

    • Wichury je niekiedy napędzaja.

      • 0 0

    • Między...

      1.45 a 2.38 je przestawiają.Musisz nastawić budzik.

      • 0 0

    • Wszystkie są sprawne.

      Czasem je widać jak jadą ale to trzeba w dni powszednie do 14 podejsx

      • 1 0

  • Dociekliwy (3)

    A jak kupią, to będą mogli te dźwigi rozebrać i oddać do huty na przetop? Jak tam jest w umowie?

    • 10 2

    • a jaki w tym... (2)

      interes?

      Stocznia Gdańsk praktycznie nie istnieje i nie jest dla Karstensens żadną konkurencją.
      Stocznia przejmuje infrastrukturę a nie teren. Złom to dla nich żaden interes.
      Pewnie mają większe zlecenie i będą je realizować w Gdańsku, wynajmując "stoczniowy plankton" znad Martwej Wisły i przybyszy zza wschodniej granicy. Tanio! Więc po co wozić "drewno do lasu"?

      W ostateczności zdemontują i wywiozą do własnych lokalizacji, bo to dobre konstrukcje a na półce nie leżą.

      • 3 0

      • No. To jest dziwne, że tylko infrastrukturę. To takie gruszki na wierzbie.

        • 0 0

      • byle nie Fairplayem...

        • 0 0

  • Ankieta. (1)

    Brak wyboru: tak, bo Polsce potrzeba przemysłu, a nie klitek dla hipsterów.

    • 11 1

    • Ale po co w Polsce przemysł skoro jest w niemczech?

      • 3 0

  • Jak Kartensen to dobrze! (1)

    Miałem okazję obserwować jak wygląda praca w tej duńskiej stoczni w Gdyni .Podczas gdy jeden statek rybacki był wodowany w halach i na placu trwała produkcja następnych .Zakład pracował pełną parą w trybie ciągłym bez przestoi. Międzynarodowa profesjonalna załoga ogarniała temat budowy statków całościowo. Pracownicy byli zapraszani na delegacje do Danii. Czułem się trochę w Gdyni na Indyjskiej jakbym pracował na zachodzie .

    • 7 0

    • Spoko ale skąd wiesz co im w duszy gra? Deweloperka zapłaci za te tereny setki milionów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane