• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Wioletta Kakowska-Mehring
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa.

Stoczniowa działkaMapka z pochylniami i słynnymi dźwigami KONE będzie miała nowego właściciela. Duńska stocznia Karstensen, kupi udziały w spółce Synergia 99, która jest właścicielem tej infrastruktury.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy w tej części miasta nadal powinna odbywać się produkcja stoczniowa?

Jak się dowiedzieliśmy, umowa jest już finalizowana. Nabywcą jest duńska firma Karstensen Shipyard Poland, a sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa.

- W marca 2022 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczące zbycia wszystkich udziałów Spółki. Wobec zgłoszenia kompletnej i bezwarunkowej oferty przez Karstensen Shipyard Poland, PGZ dokonała wyboru oferty Karstensen Shipyard Poland jako nabywcy udziałów. W chwili obecnej trwają ustalenia ostatecznej treści umowy sprzedaży udziałów. W związku z powyższym w najbliższym terminie zostanie dokonania transakcja sprzedaży udziałów spółki Synergia 99 - poinformował nas Jacek Matuszak z biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Stoczniowe dźwigi KONE będą miały nowego właściciela



Synergia 99 to spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami. Jednak kupując ją, można stać się właścicielem bardzo atrakcyjnej działki i słynnej stoczniowej infrastruktury, czyli pochylni i zielonych dźwigów KONE, które wrosły w gdański krajobraz.


Od 2019 roku spółka Synergia 99 należała do PGZ, po tym jak udziały w niej przekazała Stocznia Remontowa Nauta, która prowadziła tam Zakład Nowych Budów. PGZ kilka razy ogłaszała przetarg na sprzedaż udziałów w Synergii 99, ale wciąż brakowało chętnych. Cena wywoławcza wynosiła 83 mln zł. Niestety nie był to "łatwy temat". Mówiło się, że powodem są m.in. obawy ewentualnych oferentów przed obostrzeniami wynikającymi z wpisania tego terenu w rejestr zabytków. Kolejna sprawa to "trudne sąsiedztwo". Działka wciąż jest przeznaczona pod produkcję, a wokół ulokowali się deweloperzy. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską.

Majątek stoczniowy spółki Synergia 99

  • Łączna powierzchnia terenów: 10,4847 ha
  • Treny przemysłowe: 8,0198 ha
  • Place: 2,4349ha
  • Pochylnie: 2
  • Dźwigi: 7
  • Łoża: 4
  • Suwnice: 8
  • Nabrzeża: 160 m

Po wycofaniu się stoczni Nauta z Gdańska od 2019 roku dzierżawcą działki i infrastruktury była stocznia Crist. Umowę zawarto na pięć lat. Już wówczas mówiło się, że produkcją na tym terenie zainteresowana była także stocznia Karstensen.

Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej? Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej?

Co ciekawe, jednym z powodów, dla których Nauta zrezygnowała z korzystania z infrastruktury w Gdańsku, było to, że jeden z głównych jej kontrahentów, czyli właśnie stocznia Karstensen, uruchomiła własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu IndyjskimMapka w Porcie Gdynia.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft ma być nowym właścicielem stoczniowych dźwigów KONE



Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów. Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft pojawiła się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Najpierw w Gdyni, a teraz w Gdańsku. Mówi się, że ma się przeprowadzić jeszcze w tym roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Przypomnijmy, że w 2013 roku spółka Synergia 99 odkupiła je od Stoczni Gdańsk.

Dźwigi i pochylnie na terenach po Stoczni Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • pANIE jarku rozumiem , że celowo sprzedajecie

    tereny z infrastrukturą obcemu kapitałowi, żeby za tą kasę kupić żabki ...no i to ja rozumiem, szacun

    • 1 0

  • Synergia to była jednoosobowa sp z oo (3)

    Z punktem ostrzenia nart. Jeden z cudów prywatyzacji....

    • 8 0

    • Próbowałem doczytać o synergii i coś z tego zrozumieć (2)

      Nie da się. Tzn. nie można się połapać.
      Zaprawdę ciekawie śmierdzi ...

      • 2 0

      • a co tam skomplikowanego? (1)

        Model żywcem przeniesiony z USA, gdzie bogate i posażne firmy przy najmniejszym zachwianiu stają się ofiarą złotoustych "optymalizatorów". Mają skoncentrować się "core business" a cały dotychczas zgromadzony majątek oraz potencjał (w tym ludzki) "zoptymalizować". Czyli wyprowadzić poza struktury i spieniężyć. Nawet za ułamek wartości, co i tak dawało ogromne dla wygłodniałego drapieżnika kwoty.

        Najczęściej organizacje poddane takim działaniom ginęły rozszarpane przez chętnych na te "uwolnione zasoby".
        Proceder był tak drapieżny i agresywny, że został obwarowany legislacją federalną i definicjami klauzul zabronionych... Za których przekroczenie ląduje się obecnie w pierdlu (działanie na szkodę). Jednak zdążył wykończyć większość podmiotów amerykańskiej, klasycznej gospodarki.

        Więc byznes przeniósł się w strony bardziej nieświadome.
        Poszukaj w googlu "NPP Rutkowski Gdanska Osmiornica"
        To opisuje sytuację, motywacje i powiązania.

        • 4 0

        • Dzięki

          Z przyjemnością się zapoznam

          • 0 0

  • przypłynęły na pontonach z Finlandii w latach 70 tych XX w (3)

    podtorza były przygotowane , zostały zamontowane i pracowały , teraz popłyną do Danii . Tego Gierek nie przewidział. Historia , ale zawsze żal.

    • 13 3

    • A czy 2 żurawie Kone z wydziału K2 nie odpłynęły do Stoczni Gdynia?

      • 0 0

    • pontony(barki) były poziomowane i dźwigi wpychane na przygotowane podtorza

      • 0 0

    • Czym je zamontowali?

      • 0 0

  • (7)

    Najpierw Lotos teraz dźwigi. Co następne?

    • 47 13

    • Nie mąć. (5)

      Inny właściciel, inna produkcja, inna forma prawna. Tam konsolidacja tu zmiana właściciela. Najważniejsze by nadal istniała produkcja. Sama deweloperska i korporacje to słaby rozwój.

      • 8 7

      • To najlepszy rozwój jaki może być. (3)

        Po co truć się ciężkim przemysłem, kiedy usługi generują więcej PKB?

        • 5 9

        • (1)

          Dokładnie. Domówki z widokiem na stocznię to najlepsza inwestycja.

          • 3 0

          • Widok na pracujące dźwigi stoczniowe i rosnące statki jest o niebo lepszy i bardziej romantyczny niż widok na ruchliwa ulicę.

            • 0 0

        • I w razie np wojny takie firmy zabierają krzesło i laptop i tyle je zobaczymy.A my będziemy z papierów,które po tych firmach zostaną robić kulki i strzelać nimi przez słomkę.

          • 0 0

      • sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa na wsparcie Orlenu.moze ktos Obajtka kupi z Sasinem w gratisie.

        • 5 3

    • Nie zapomnij o GPEC-u.

      • 1 1

  • Karstensens

    Nie kupił dźwigów, tylko teren z dźwigami. To różnica.

    • 3 0

  • oni te dzwigi wywalą na złom i tyle z nich pozostanie

    • 0 0

  • (2)

    To symbol Gdańska Jeszcze Neptuna z dlugej sprzedajcie Wstyd To nasze miasto

    • 3 2

    • nie miasto je sprzedalo! polska grupa zbrojeniowa,,wstyd,wstyd".

      • 1 0

    • symbolem miasta to były dopóki pracowały.

      teraz są jedynie symbolem POstkomuny.

      • 2 0

  • dobre!,beda je konserwowac i wycieczki do lampy sygnalizacyjnej organizowac.

    • 0 0

  • .

    To żurawie a nie dźwigi.

    • 1 0

  • I bardzo dobrze. Może Lecha wezmą w pakiecie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane