• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Robert Kiewlicz
2 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc.

Gdański koncern paliwowy Lotos przymierza się do sprzedaży spółki kolejowej - Lotos Kolej. W pierwszym kwartale 2012 uzyskała ona pozycję wicelidera w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka kolejowa to jednak nie "core biznes" Grupy Lotos, jest więc jednym z potencjalnych aktywów do procesu dezinwestycji.


Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. W pierwszym kwartale 2012 spółka uzyskała pozycję wicelidera w Polsce, na rynku przewozów towarowych w Polsce. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

- Lotos Kolej to dynamicznie rozwijająca się spółka, która w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju. Z roku na rok rośnie jej znaczenie. Spółka dysponuje nowoczesnym taborem kolejowym oraz nowatorskim systemem logistycznym - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Grupa Lotos na bieżąco prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. To proces, który zaczął się już kilka lat temu. Lotos jedną transakcję dotyczącą sprzedaży (Lotos Parafiny) już zrealizował z bardzo dobrymi efektami społecznymi i biznesowymi.

Jak zaznacza Zachowicz dzisiaj czas na dezinwestycje nie jest optymalny, dlatego z kolejną nie wolno się spieszyć. - Ewentualne zmiany w tym temacie muszą być rozpatrywane nie tylko w kontekście ekonomicznym czy społecznym, ale również bezpieczeństwa pracy rafinerii w Gdańsku - dodaje Zachowicz.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu. Lokomotywy leasingowane są systematycznie spłacane i w efekcie część z nich będzie mogła zostać wykupiona po 10 latach. Ponad połowa lokomotyw pociągowych spółki ma ok. dwóch lat.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Lokomotywa. (2)

    Najpierw powoli ,jak zolw ociezale ,sprzedaje sie spolke i czeka wytrwale.Jak nikt sie nie kapnie -to drugi kawalek kolesi jest paru a kazdy wytrwale jest chetny i tak ponad miare.a kto to a kto a kto to tak gna -to cwaniak cwaniaka do tego wciaz pcha a po co a po co a po co ten ruch -to paru kolesi swoj wprowadza duch.By sprzedac za bezcen drugiemu co ma,by drugi cos zyskal a przy tym i ja.

    • 28 2

    • bu ha ha ha...

      taka jest właśnie Polska

      • 0 0

    • bu ha ha ha...

      100 % prywaty, teraz rozumiem

      • 4 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Trzeba się rozwijać

    • 3 33

    • Rozwijać ! A nie zwijać! Sprzedać własną kolej ,a póżniej płacić za transport nowemu właścicielowi?

      • 4 0

  • Jak Lotos Kolej może być spółką prywatną, skoro ponad połowa udziałów w Lotosie należy do Skarbu Państwa? I po co sprzedawać wicelidera branży, który ma duży potencjał i wciąż się rozwija?

    • 5 0

  • Nie wiem czy dobrze to rozumiem ale czy nie jest to dzialanie na szkode spolki?

    Gdyz jesli jak ktos zacytowa cytl:,,skarb państwa: 69 076 392 akcji, tj. 53,19%
    Pozostali akcjonariusze 60 796 970 akcji tj. 46,81%".....to czy sprzedajac czesc wlasnosci spolki LOTOS....firma skarbu panstwa nie pozbywa sie w tym momencie wiekszosciowego nad pozostalymi akcjonuriuszami wiekszosciowego pakietu? Bo przeciez spolka kolejowa tez ma jakas wartosc w akcjach...Wiec czy to nie jest przypadkiem takie zakulisowe sprzedanie i pozbycie sie kontroli nad panstwowa firma? Jak dla mnie -grubo.

    • 7 1

  • akcjonariat:

    skarb państwa: 69 076 392 akcji, tj. 53,19%
    Pozostali akcjonariusze 60 796 970 akcji tj. 46,81%
    cena za akcję to ok. 33,0 zł

    Ta spółka taka prywatna to chyba nie jest...
    chyba że, jak to bywało była "prywatyzacja" i firmę państwową kupowały inne firmy państwowe, ale te z drugiego obszaru płatniczego :)

    • 5 0

  • Prywatne - państwowe.... (1)

    "Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. "... A kto jest głównym udziałowcem LOTOS-u? Nie Skarb Państwa??

    • 9 1

    • Na szczęście dla nas Polaków, dla naszego polskiego budżetu, dla naszego polskiego energetycznego bezpieczeństwa głównym udziałowcem LOTOS-u jest Skarb Państwa. I OBY TAK ZOSTAŁO!

      • 3 1

  • sprywatyzować sejm

    • 7 0

  • Chory kraj

    Tylko w chorym kraju sprzedają z najbardziej dochodowych spółek !!!

    • 7 1

  • JAKA TO KURA ZNOSZĄCA ZŁOTE JAJKA ???

    no błagam. kurą znoszącą złote jajka był jeszcze do niedawna PETROBALTIC

    (np. w roku 2008 zysk to ponad 200 milionów, a LOTOS miał 453 milionów straty w tym samym okresie; pamiętając, że był to ostatni rok petrobalticu będącego własnością Skarbu Państwa)

    otwieramy monitor polski b (M.P."B".2011.1199.6691) i czytamy sprawozdania finansowe kolejarzy --> w 2009 ok. 4 miliony straty, w 2010 ok. 23 melony zysku

    PYTAM JAKĄ TO KURĄ ZNOSZĄCĄ ZŁOTE JAJKA JEST LOTOS KOLEJ ???
    100 lokomotyw na leasingu i oczyszczalnia cystern??? CZY TO OSZAŁAMIAJĄCY MAJĄTEK???

    to malutka, słabiutka finansowo, spółka córeczka lotosu. trzeba przyznać, że rzeczywiście szybko się rozwija i ma spory potencjał do wzrostu (dzięki czemu można wyciągnąć na sprzedaży niezłą marżę) ale błagam, na zostanie kurą to musi ona jeszcze sporo jajek wysiedzieć...

    ps. sprzedaż jest racjonalna, uzasadniona biznesowo, gdyż gigantyczne zadłużenie odsetkowe, o którym radosny PR nafciarzy nie wspomina, "zjada" kapitały własne lotosu

    • 2 8

  • wice lider? - po co sprzedawac (6)

    • 68 6

    • Donald Amber Golder musi przecież z czegoś skręcić (2)

      swoje "Inwestycje Polskie" za 40mld

      • 14 6

      • (1)

        Przyjdzie Jarosław i Zbawi nas.

        • 12 8

        • Głupiś POpaprańcu,. bo nie masz nic rzeczowego do powiedzenia

          Chodzi o to, że synaloek jest nz lekka spalony na Bolek Airport i trZeba go alokować gdzie indziej. A poniewaz jest najwybitniejszym w Polsce specjalistą od kolei, w nowej spółce znajdzie kolejną "cicha przystań' bez konkursu. Bo przecież takich fachowców jak on nie wypada wypytywac\ć o jakieś durne CV czy listy intencyjne. A i posadka Olechnowicza będzie dzięki temu bezpieczniejsza,

          • 7 3

    • żeby rozbić powiązania rodzinne w firmie?

      • 2 0

    • (1)

      Trochę dziwne napisany artykuł, bo "Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos." jaki prywatny, skoro Lotos jest właścicielem, a to spółka skarbu państwa, więc i Lotos Kolej też jest w takiej części spółką skarbu państwa. A druga sprawa, skoro są takim nowoczesnym, rozwijającym się i .... dochodowym przewoźnikiem, to po co sprzedawać? Albo czegoś nie rozumiem, albo wciska nam się jakiś chłam, żeby znowu sprzedać w białych rękawiczkach dochodową państwową firmę.

      • 27 1

      • To typowe w mediach Boladyjskich PRowskie zagranie... udawanie że jak 5%

        akcji firmy jest na WGPW to jest ona prywatna...

        • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane