• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Robert Kiewlicz
2 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc.

Gdański koncern paliwowy Lotos przymierza się do sprzedaży spółki kolejowej - Lotos Kolej. W pierwszym kwartale 2012 uzyskała ona pozycję wicelidera w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka kolejowa to jednak nie "core biznes" Grupy Lotos, jest więc jednym z potencjalnych aktywów do procesu dezinwestycji.


Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. W pierwszym kwartale 2012 spółka uzyskała pozycję wicelidera w Polsce, na rynku przewozów towarowych w Polsce. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

- Lotos Kolej to dynamicznie rozwijająca się spółka, która w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju. Z roku na rok rośnie jej znaczenie. Spółka dysponuje nowoczesnym taborem kolejowym oraz nowatorskim systemem logistycznym - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Grupa Lotos na bieżąco prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. To proces, który zaczął się już kilka lat temu. Lotos jedną transakcję dotyczącą sprzedaży (Lotos Parafiny) już zrealizował z bardzo dobrymi efektami społecznymi i biznesowymi.

Jak zaznacza Zachowicz dzisiaj czas na dezinwestycje nie jest optymalny, dlatego z kolejną nie wolno się spieszyć. - Ewentualne zmiany w tym temacie muszą być rozpatrywane nie tylko w kontekście ekonomicznym czy społecznym, ale również bezpieczeństwa pracy rafinerii w Gdańsku - dodaje Zachowicz.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu. Lokomotywy leasingowane są systematycznie spłacane i w efekcie część z nich będzie mogła zostać wykupiona po 10 latach. Ponad połowa lokomotyw pociągowych spółki ma ok. dwóch lat.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • Lokomotywa. (2)

    Najpierw powoli ,jak zolw ociezale ,sprzedaje sie spolke i czeka wytrwale.Jak nikt sie nie kapnie -to drugi kawalek kolesi jest paru a kazdy wytrwale jest chetny i tak ponad miare.a kto to a kto a kto to tak gna -to cwaniak cwaniaka do tego wciaz pcha a po co a po co a po co ten ruch -to paru kolesi swoj wprowadza duch.By sprzedac za bezcen drugiemu co ma,by drugi cos zyskal a przy tym i ja.

    • 28 2

    • bu ha ha ha...

      100 % prywaty, teraz rozumiem

      • 4 0

    • bu ha ha ha...

      taka jest właśnie Polska

      • 0 0

  • I kto kubi tę "prywatną" spółkę?

    Inna "prywatna" np. PGE albo Orlen

    • 14 1

  • czy wszystko co dobre musi być nie nasze

    Dlaczego sprzedawać coś co przynosi zyski i jest wiceliderem?.Lepiej coś mieć swojego niż być zależnym od innych.!!!

    • 18 1

  • "polskość to nienormalność" (Donald Tusk)

    Ciekawe kto "kupi" - kolesie przyjaciela Putina czy sojusznicy przysłani przez Anielę? Ta (przynosząca największe zyski) spółka oczywiście na dobry początek. Tory naprawiać będziemy my, Polacy.

    • 19 2

  • nie dalo sie sprzedac Lotosu jako calosci to teraz beda sprzedawac po kawalku ???

    jedna z niewielu firm która działa , rozwija sie , zatrudnia i przynosi zysk .teraz nazwano to optymalizacja a nie wyprzedarza .nie "optymalizuje sie " w ten sposób przynoszących zysk firm .

    • 22 3

  • Strategia wyprzedawania tego co cenne. (1)

    I przynosi mili Państwo zyski jest karkołomna i jest działalnością na szkodę spółki.

    • 14 3

    • a jeśli "kupiec" będzie niepolski to i na szkodę państwa polskiego

      • 3 0

  • kkk

    PO PO POpierd......kraj

    • 10 4

  • hhh

    a kto kupi synalek Tuska za zyski z Amber Gold albo kolesie PO

    • 11 4

  • To tylko Polska (1)

    swoich rodziców by sprzedali gdyby mogli, tak w tym kraju się żyje !!!!!!!

    • 10 2

    • Nie mylmy pojęć

      Sprzedaliby popaprańcy i lewacy, a nie Polacy.

      • 2 0

  • Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili (E. Burke)

    My, Polacy biernie przyglądaliśmy się, jak byli towarzysze się uwłaszczali, jak prezydenci, posłowie i senatorowie z żydokomuny (głównie UW, SLD i PO - patrz "Nocna zmiana") współpracując z bolkami prawie za darmo oddali różnym INNYM i OBCYM polskie banki, media, fabryki... wmawiając nam w polskojęzycznych, g-wnianych brukowcach i swoich telewizorach, że to wszystko jedno czy jakiś zakład jest polski, czy właścicielem jest Niemiec, Rosjanin czy Żyd.

    Czy wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości? Czy ostatnie zakłady będące jeszcze w polskich rękach, dające dochód polskiemu budżetowi - takie jak spółka kolejowa Lotosu - pójdą pod młotek? Czy będziemy mieli tylko godło, flagę narodową i hymn... i do zamiatania ulice?

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane