• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka kolejowa Lotosu pójdzie pod młotek?

Robert Kiewlicz
2 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Jej udział w rynku przewozów towarowych w Polsce wynosi obecnie 7,77 proc.

Gdański koncern paliwowy Lotos przymierza się do sprzedaży spółki kolejowej - Lotos Kolej. W pierwszym kwartale 2012 uzyskała ona pozycję wicelidera w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka kolejowa to jednak nie "core biznes" Grupy Lotos, jest więc jednym z potencjalnych aktywów do procesu dezinwestycji.


Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. W pierwszym kwartale 2012 spółka uzyskała pozycję wicelidera w Polsce, na rynku przewozów towarowych w Polsce. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

- Lotos Kolej to dynamicznie rozwijająca się spółka, która w ciągu dekady została wiceliderem na rynku przewozów towarowych w kraju. Z roku na rok rośnie jej znaczenie. Spółka dysponuje nowoczesnym taborem kolejowym oraz nowatorskim systemem logistycznym - mówi Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupy Lotos. - Grupa Lotos na bieżąco prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej. To proces, który zaczął się już kilka lat temu. Lotos jedną transakcję dotyczącą sprzedaży (Lotos Parafiny) już zrealizował z bardzo dobrymi efektami społecznymi i biznesowymi.

Jak zaznacza Zachowicz dzisiaj czas na dezinwestycje nie jest optymalny, dlatego z kolejną nie wolno się spieszyć. - Ewentualne zmiany w tym temacie muszą być rozpatrywane nie tylko w kontekście ekonomicznym czy społecznym, ale również bezpieczeństwa pracy rafinerii w Gdańsku - dodaje Zachowicz.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu. Lokomotywy leasingowane są systematycznie spłacane i w efekcie część z nich będzie mogła zostać wykupiona po 10 latach. Ponad połowa lokomotyw pociągowych spółki ma ok. dwóch lat.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Dysponowała wówczas 6 lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton.

Miejsca

Opinie (88) 2 zablokowane

  • JAKA TO KURA ZNOSZĄCA ZŁOTE JAJKA ???

    no błagam. kurą znoszącą złote jajka był jeszcze do niedawna PETROBALTIC

    (np. w roku 2008 zysk to ponad 200 milionów, a LOTOS miał 453 milionów straty w tym samym okresie; pamiętając, że był to ostatni rok petrobalticu będącego własnością Skarbu Państwa)

    otwieramy monitor polski b (M.P."B".2011.1199.6691) i czytamy sprawozdania finansowe kolejarzy --> w 2009 ok. 4 miliony straty, w 2010 ok. 23 melony zysku

    PYTAM JAKĄ TO KURĄ ZNOSZĄCĄ ZŁOTE JAJKA JEST LOTOS KOLEJ ???
    100 lokomotyw na leasingu i oczyszczalnia cystern??? CZY TO OSZAŁAMIAJĄCY MAJĄTEK???

    to malutka, słabiutka finansowo, spółka córeczka lotosu. trzeba przyznać, że rzeczywiście szybko się rozwija i ma spory potencjał do wzrostu (dzięki czemu można wyciągnąć na sprzedaży niezłą marżę) ale błagam, na zostanie kurą to musi ona jeszcze sporo jajek wysiedzieć...

    ps. sprzedaż jest racjonalna, uzasadniona biznesowo, gdyż gigantyczne zadłużenie odsetkowe, o którym radosny PR nafciarzy nie wspomina, "zjada" kapitały własne lotosu

    • 2 8

  • Chory kraj

    Tylko w chorym kraju sprzedają z najbardziej dochodowych spółek !!!

    • 7 1

  • To miło (2)

    "Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos" - bardzo ładny oksymoron od razu z uzasadnieniem.

    Fajnie być zatrudnionym w budżetówce ale rząd ma zajmować się infrastrukturą i bezpieczeństwem obywateli a nie działalnością gospodarczą. Za monopol paliwowy utrzymywany dla doraźnych celów politycznych płacimy my wszyscy.

    • 0 6

    • Monopol energetyczny w tym paliwowy panstwa nie jest utrzymywaniem politycznej fanaberii a polska racja stanu. (1)

      • 1 0

      • Utopione w Możejkach miliardy...

        ...to też racja stanu? Dziwnym trafem zbiegło się to z podwyżkami cen paliw. Ja chcę rodzinę utrzymać a nie rację stanu, jak chcesz racji stanu to sam na nią pracuj i płać, pomagaj utrzymywać różnych polityków i płacić za ich chore wizje. Komunizm to też racja stanu bo gwarantował monopol państwa niemal we wszystkim? Dla mnie racja stanu wygląda inaczej - im mniej polityków tym więcej mam pieniędzy, to jest moja racja stanu i tego się będę trzymał. Bycie zwolennikiem państwowej własności to nie żadna racja stanu tylko zwykły komunizm.

        • 0 0

  • sprywatyzować sejm

    • 7 0

  • Prywatne - państwowe.... (1)

    "Lotos Kolej jest prywatnym przewoźnikiem kolejowym, którego właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. "... A kto jest głównym udziałowcem LOTOS-u? Nie Skarb Państwa??

    • 9 1

    • Na szczęście dla nas Polaków, dla naszego polskiego budżetu, dla naszego polskiego energetycznego bezpieczeństwa głównym udziałowcem LOTOS-u jest Skarb Państwa. I OBY TAK ZOSTAŁO!

      • 3 1

  • akcjonariat:

    skarb państwa: 69 076 392 akcji, tj. 53,19%
    Pozostali akcjonariusze 60 796 970 akcji tj. 46,81%
    cena za akcję to ok. 33,0 zł

    Ta spółka taka prywatna to chyba nie jest...
    chyba że, jak to bywało była "prywatyzacja" i firmę państwową kupowały inne firmy państwowe, ale te z drugiego obszaru płatniczego :)

    • 5 0

  • Nie wiem czy dobrze to rozumiem ale czy nie jest to dzialanie na szkode spolki?

    Gdyz jesli jak ktos zacytowa cytl:,,skarb państwa: 69 076 392 akcji, tj. 53,19%
    Pozostali akcjonariusze 60 796 970 akcji tj. 46,81%".....to czy sprzedajac czesc wlasnosci spolki LOTOS....firma skarbu panstwa nie pozbywa sie w tym momencie wiekszosciowego nad pozostalymi akcjonuriuszami wiekszosciowego pakietu? Bo przeciez spolka kolejowa tez ma jakas wartosc w akcjach...Wiec czy to nie jest przypadkiem takie zakulisowe sprzedanie i pozbycie sie kontroli nad panstwowa firma? Jak dla mnie -grubo.

    • 7 1

  • Jak Lotos Kolej może być spółką prywatną, skoro ponad połowa udziałów w Lotosie należy do Skarbu Państwa? I po co sprzedawać wicelidera branży, który ma duży potencjał i wciąż się rozwija?

    • 5 0

  • kolej

    klania sie ZAMECH ELBLAG

    • 6 0

  • Zamech

    Pamieta go ktos?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane