- 1 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (67 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (119 opinii)
- 3 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Gra Manor Lords światowym hitem (46 opinii)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa
Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczyna działalność. Dziś, czyli w piątek, 17 czerwca, o godz. 19:30 odpłynie z niego pierwszy prom Stena Line i nie będzie to już próbne wyjście, a z pasażerami na pokładzie. Na razie będzie to prom Stena Spirit, ale już w sierpniu prosto ze stoczni prom Stena Estelle.
Aktualizacja, godz. 21:25
Pierwszy prom z pasażerami został obsłużony w nowym Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni. Stena Spirit udał się do Karlskrony.
- Przeniesienie operacji Stena Line na Publiczny Terminal Promowy w Gdyni pozwala nam na wprowadzenie znacznie większych jednostek. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam jednostek o długości nawet 240 m, takich jak statki klasy E-Flexer. Pierwszy z nich, Stena Estelle, rozpocznie kursowanie z Gdyni już tego lata - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Czytaj też:
Stena Line wprowadzi nowe promy na linię Gdynia-Karlskrona
Dziś z nowego terminalu wyjdzie jeszcze prom starego typu Stena Spirit, ale w połowie sierpnia tego roku można się spodziewać w Gdyni pierwszego z dwóch nowych promów ro-pax klasy E-Flexer. Drugi ma dołączyć w listopadzie tego roku. Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje w Gdyni zaraz po przybyciu ze stoczni. Jak się dowiedzieliśmy, pierwsza z nich będzie się nazywała Stena Estelle i jest już gotowa. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi - mają 240 m długości - każdy z nich może zabrać nawet 1,2 tys. pasażerów oraz do 3,6 tys. metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki operujące na linii obecnie. Promy aktualnie pływające na trasie Gdynia-Karlskrona mają 186 m długości.
Terminal usytuowany jest w sąsiedztwie Muzeum Emigracji i Dworca Morskiego. Można tam się dostać autobusem 133 lub 119. Niestety tradycyjny punkt obserwacji statków, czyli Ostroga Pilotowa, jest niedostępny z powodu remontu.
Prom Stena Estelle jest już w Trójmieście, na razie w stoczni
Bliżej centrum i wejścia do portu
Nowa lokalizacja terminalu, bliżej główek wejścia do portu wewnętrznego, znacznie ułatwi manewrowanie promów. Skróci się również czas związany z zawinięciem statku do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu. Łączny czas manewrów nie przekroczy 120 minut. A w transporcie czas to pieniądz. Nowe miejsce jest też udogodnieniem dla pasażerów. Nowy terminal jest bliżej centrum miasta, można tam dojść pieszo, co może zwiększyć zainteresowanie turystów.
- Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych i ekologicznych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, np. bramy inteligentne Smart Gate, czyli nowoczesne rozwiązanie automatyzujące odbiór naczep. Kolejna kwestia bardzo istotna dla Stena Line to zrównoważony transport. Na nowym terminalu będzie można wprowadzić idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków, co obniży emisję spalin - dodaje Marek Kiersnowski.
Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.
Przypomnijmy, że terminal w Gdyni powstał dla dwóch przewoźników. Tym drugim ma być państwowy armator PŻB, właściciel marki Polferries. Wciąż nie podano, kiedy promy tej firmy przeniosą się do Gdyni. Na razie dalej pływają z terminala Westerplatte w Porcie Gdańsk.
Na ten terminal długo czekaliśmy
Budowę terminalu ogłoszono w 2013 r. , choć plany i wizje snuto już w 2005 r. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 r. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. W maju 2015 r., kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona, w Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest.
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.
Czytaj też:
Terminal promowy w Gdyni ma być gotowy w czerwcu
Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia, choć oficjalnie został oddany we wrześniu 2021 r., wciąż nie przyjmował promów. Wprawdzie na uroczystości zapowiadano, że pierwszy statek miał przywieźć pasażerów 1 stycznia 2022 r., to jednak się nie udało. Opóźnienie tłumaczono przedłużającymi się procedurami odbiorowymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na użytkowanie terminalu dla ruchu pasażerskiego. Ostatecznie przyznano, że problemem są kłopoty z instalacją oddymiania.
Miejsca
Opinie (135) 2 zablokowane
-
2022-06-18 10:42
Opinia wyróżniona
Jak tak czytam (3)
te komentarze, to zawsze się znajdą tacy co nic im nie pasuje, ot taka właśnie natura Polaka tylko narzekać. Ja uważam że powstał ładny terminal i jest dobrze.
- 37 16
-
2022-06-18 11:50
Też tak ważam.
Nic tylko narzekanie ale odkryłem, że osoby wiecznie narzekające to osoby, które nic w życiu nie osiągnęły... nawet uczyć im się nie chciało. I wiecznie daj, daj, daj- 10 4
-
2022-06-18 17:18
A może to komentują ludzie, których wiedza w temacie jest większa niż przeciętnego działacza, polityka czy nawet prezesa z teczki?
- 6 7
-
2022-08-14 16:59
Może kolego jak podróżujesz osobówka to okej bo dla kierowców zawodowych porazka
- 0 0
-
2022-06-18 11:04
rąbać TO
Gdzie pracująca stocznia Gdańska? Gdzie wodowania nowych jednostek z naszej zarąbistej stoczni? Aha bym zapomniał rozjebali nam stocznie by Niemcy mogli zarabiać.
- 6 15
-
2022-06-18 11:28
Teraz to ładnie wygląda a za jakiś czas to wszystko będzie czarne jak ta cała ulica Polska przy kapitanacie i niema jak przerzucanie węgla , wybrali sobie miejsce na przyjmowanie gości z zagranicy ciekawe co ludzie z wycieczkowców sobie myślą jak to widzą jaki syf jest na ulicy .
- 8 3
-
2022-06-18 12:03
Porazka !!!
Zjazd ciezarowka z promowiska trwa bardzo dlugo brak parkingu przed wyplynieciem, utrudnia to prace wydluza czas a wszystko mialo ulatwic podrozowanie . Niestety nie jest to prawda
- 10 3
-
2022-06-18 15:31
Pyl weglowy (1)
Kiedy znikna gory pylu weglowego?, wstyd dla Gdyni kiedy turysci beda chodzic po czarnych chodnikach nie mowiac juz o ubraniach nadajace sie do prania po krotkiej przechadzce .
- 2 3
-
2022-06-18 18:32
Daj se spokój Longina
- 1 1
-
2022-06-18 19:09
Terminal
Jest piękny
- 1 1
-
2022-06-18 20:16
Ul.Polska stoi cala
Po przycumowaniu promu jeden wielki korek aut osobowych i tirow. Światła na skrzyzowaniu Polska/ Wisniewskiego taktowanie na 2 tiry na 1 zielonym. A to dzien wolny.
- 6 0
-
2022-06-18 22:35
Korek na Polskiej
Droga Czerwona jest dopiero w planach, a promy już cumują przy nowym terminalu. Patrzyłem dziś jak wygląda rozładunek tirów. Już po kilku minutach cała ulica Polska od terminala po Węzeł Ofiar Grudnia stała w korku. Co tu się będzie działo jak zaczną przypływać nowe, większe promy?
- 10 0
-
2022-06-18 22:41
Stena zaginęła na terenie Portu Gdynia
Akurat podjechałem pod dworzec morski Sena stała przy terminalu. Zanim zaparkowałem, patrzę! Steny nie ma przy terminalu! Ale, jest, popłynęła w kierunku nab. Helskiego. Po co? Dobra, będzie się obracać, i wyjdzie przodem w morze. A Stena wpłynęła w Basem Kwiatkowskiego, i tyle ją widzieli.
- 3 5
-
2022-06-19 09:43
Czy przedszkolaki wytrzymuja bez płakania przelot do karlskrony?
Czy raczej dostaja swira z nudow?
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.