• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Gdańsk sprzedaje tereny. Rolls-Royce, Remontowa i PSSE wśród nabywców

Robert Kiewlicz
8 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Do końca I kwartału 2015 roku nastąpić ma całkowite wyjście Stoczni Gdańsk z zadłużenia. W ramach restrukturyzacji działalności trzon produkcyjny stanowić mają Stoczni Gdańsk i GSG Towers, które są częścią Gdańsk Shipyard Group. Do końca I kwartału 2015 roku nastąpić ma całkowite wyjście Stoczni Gdańsk z zadłużenia. W ramach restrukturyzacji działalności trzon produkcyjny stanowić mają Stoczni Gdańsk i GSG Towers, które są częścią Gdańsk Shipyard Group.

Potwierdzają się wcześniejsze informacje portalu Trojmiasto.pl. Stocznia Gdańsk sprzedaje kolejne działki. Częścią terenów jest zainteresowana Remontowa Holding, natomiast kilka działek ma trafić do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na tym terenie planowana jest m.in. inwestycja spółki Rolls-Royce. Transakcje sprzedaży mają zapewnić stoczni płynność finansową i spowodować, że zakład ureguluje całkowicie swoje zobowiązania.


W grudniu 2014 roku powołano nowego prezesa zarządu Stoczni Gdańsk. Został nim Jarosław Łasiński, który jest jednocześnie wiceprezesem Gdańsk Shipyard Group - spółki będącej właścicielem gdańskiej stoczni. W grudniu 2014 roku powołano nowego prezesa zarządu Stoczni Gdańsk. Został nim Jarosław Łasiński, który jest jednocześnie wiceprezesem Gdańsk Shipyard Group - spółki będącej właścicielem gdańskiej stoczni.

W grudniu 2014 roku powołano nowego prezesa zarządu Stoczni Gdańsk. Został nim Jarosław Łasiński, który jest jednocześnie wiceprezesem Gdańsk Shipyard Group - spółki będącej właścicielem gdańskiej stoczni. Stocznia doszła także do porozumienia z mniejszościowym udziałowcem - Agencją Rozwoju Przemysłu. Na mocy porozumienia postanowiono sprzedać kolejne, nieprodukcyjne tereny należące do zakładu.

- ARP blisko współpracuje z przedstawicielami Gdańsk Shipyard Group, większościowego akcjonariusza Stoczni Gdańsk. W ostatnich miesiącach prowadzone są intensywne prace w celu poprawy trudnej sytuacji finansowej stoczni - mówi Joanna Zakrzewska, rzecznik prasowy ARP. - Atmosfera rozmów biznesowych jest dobra. Chcemy wypracować takie rozwiązania, które będą akceptowalne dla każdej ze stron. Zapewniam, że ARP zależy, aby Stocznia Gdańsk z powodzeniem zrealizowała swoje plany dotyczące restrukturyzacji i rozwoju przedsiębiorstwa.

Już na początku 2014 roku Stoczni Gdańsk udało się sprzedać część stoczniowego gruntu na wyspie Ostrów. Nabywcą jednej z działek była Remontowa Shipbuilding, czyli spółka z  grupy kapitałowej Remontowa Holding SA. To działka w bezpośrednim sąsiedztwie zobacz na mapie Gdańska Stoczni Gdańsk i Remontowa Shipbuilding.

Pieniądze uzyskane ze sprzedaży kolejnych stoczniowych działek mają zostać przeznaczone w całości na spłatę długów spółki. Do końca I kwartału 2015 roku nastąpić ma całkowite wyjście Stoczni Gdańsk z zadłużenia. W ramach restrukturyzacji działalności trzon produkcyjny stanowić mają spółki Stocznia Gdańsk i GSG Towers, które są częścią Gdańsk Shipyard Group. Grupa zatrudnia obecnie ok. 700 osób, z czego 500 to tzw. pracownicy produkcyjni stoczni. Głównym klientem GSG Towers jest firma Vestas Wind System. Wcześniej firma pracowała też dla Siemensa i koncernu Nordex. W 2015 roku GSG Towers rozpocznie współpracę z francuską firmą Astom. Stocznia Gdańsk także realizuje obecnie roboty konstrukcyjne, czyli tzw. bloki statkowe i kilka konstrukcji stalowych. Na kwiecień 2015 roku przewidziane też jest zakończenie budowy kadłuba statku.

W ramach wprowadzanych zmian Stocznia Gdańsk ma produkować głównie właśnie konstrukcje statkowe, konstrukcje offshore i wieże wiatrowe. Ukraiński właściciel stoczni zobowiązał się także do realizacji planu inwestycyjnego o wartości 40 mln zł. W ramach programu mają zostać zwiększone możliwości produkcyjne wież wiatrowych. Zakupione mają też zostać nowe urządzenia do hali K1. W planach inwestycyjnych jest także budowa nowej płyty montażowej naprzeciwko hali K1 oraz zakup nowoczesnych urządzeń dźwigowych.

Czy jest szansa na wyjście Stoczni Gdańsk z kłopotów?


- Każde rozwiązanie, które spowoduje zachowanie obecnych i powstanie nowych miejsc pracy będzie na pewno miało poparcie związków zawodowych - mówi Roman Gałęzewski, przewodniczący NSZZ Solidarność w Stoczni Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, część gruntów stoczniowych trafić ma w ręce Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Chodzi o tzw. front wyspy Ostrów zobacz na mapie Gdańska. O takim rozwiązaniu informowaliśmy już w 2011 roku. Na wyspie Ostrów ma powstać coś w rodzaju Bałtyckiego Portu Nowych Technologii, jaki funkcjonuje na terenach po Stoczni Gdynia. Jedną z pierwszych firm, jakie mają się ulokować na stoczniowych terenach ma być Rolls-Royce. Firma rozważa budowę w Gdańsku fabryki silników okrętowych. Budowa fabryki mogłaby się rozpocząć jeszcze w 2015 roku. Zakład ma zatrudniać ok. 200 osób.

Władze PSSE nie chcą oficjalnie komentować zaangażowania Rolls-Royce'a w Gdańsku. Jak się dowiedzieliśmy, do podpisania umowy dotyczącej inwestycji koncernu w Gdańsku może dojść już w połowie stycznia 2015 roku. Koncern od 2000 roku jest obecny w Gdyni. Na początku było to jedynie biuro handlowe, które w 2011 przekształcono w morskie centrum serwisowe.

Stocznia od kilku lat jest w złej kondycji finansowej. Obecnie jej zobowiązania wynoszą nawet kilkaset milionów złotych. Pracę w stoczni straciło już kilkaset osób. Dodatkowo związki zawodowe działające w Stoczni Gdańsk są w sporze zbiorowym z zarządem stoczni od 10 maja 2013 roku.

Załadunek sekcji wież wiatrowych LDST wykonanych przez GSG Towers dla firmy Vestas.

Miejsca

Opinie (50) 3 zablokowane

  • Szkoda firmy (7)

    A wszystko dzięki m. in. szkodliwej działalności pana za zdjęcia i jego młodych wilków z wall strett z zarządu. Większość wartościowych pracowników odeszła do innych stoczniowych firm. Najpierw panowie powinni odbudować kadrę techniczną i handlową, której w SG już niestety nie ma. Żaden poważny klient nie wejdzie w biznes z zakładem, który nie ma nadzoru technicznego. SG to obecnie podwykonawca remontówki, nauty i o zgrozo nawet montexu. Tak nisko jeszcze SG nigdy nie upadła.

    • 68 11

    • (1)

      no i co z tego , ze sg wspolpracuje z innymi - w interesach chodi o to by zarabiac nawet z diablem mozna wspolpracowac byleby byla korzysc. oczywiscie trzeba uwazac nie wiem co to za monteks nie znam , wiem ze jest jakas dziwaczna firma
      zlodziejska bialego i wieprza ale czy to monteks ? ni sadze by sg wspopracowala z jakimis dzinymi ludzmi chociaz ...

      • 8 0

      • Tak, to ten montex o którym piszesz.
        A co do współpracy o której piszesz, to właśnie SG na nich nie zarabia. SG ograniczyła się do trójmiejskiego rynku lokalnego. Obecne kontrakty podpisywane przez dyrektora handlowego, mają tyle niedomówień i nie spójnych zapisów, że tak naprawdę nie wiadomo co jest zakresie prac SG. A wszystko za przyzwoleniem tzw. zarządu.

        • 6 1

    • (2)

      wyjście z zadłużenia przez sprzedaż firmy, to ci dopiero pomysł

      • 15 7

      • Nie sprzedaż firmy (1)

        A nie używanych terenów firmy.
        Pytanie brzmi czemu nie zrobili tego wcześniej to może zamiast spłaty zadłużenia, mieliby kasę na inwestycję.

        • 11 1

        • nieUzytku

          Bo do d.... Zarzadca.!

          • 7 2

    • Sprostowanie prezesa

      Nieprawda, mamy pełny portfel zamówień!!!. Jesteśmy też podwykonawcami takich wielkich kompani jak:
      Safe, Vistal, Mostostal Pomorze. Robimy dla nich palenie, gięcię i prefabrykacje wstępną. Bo CSP, LSP mamy tylko MY !!!
      Gdyby nie my, to oni nie byliby w stanie zrealizować swoich kontraktów!!!
      To dzięki nam oni jeszcze isnieją!!
      Z poważaniem
      Prezes

      Panie prezesie, a czemu mu w SG nie mamy takich kontraktów jak nasi zleceniodawcy??

      • 5 5

    • :/

      W grudniu 2014 roku powołano nowego prezesa zarządu Stoczni Gdańsk. Został nim Jarosław Łasiński, który jest jednocześnie wiceprezesem Gdańsk Shipyard Group - spółki będącej właścicielem gdańskiej stoczni.

      A jest może jeszcze gdzieś dyrektorem ?

      • 7 3

  • Likwidacja zakładu i sprzedaż majątku za bezcen to jest powód do zadowolenia ? (1)

    Za 30/40 lat znów dojdzie do rozbioru może to i lepiej

    • 23 12

    • zawsze mozesz kupic ta stocznie

      prowadzic tak zeby byl zysk
      kilku probowalo nikomu sie nie udalo miedzy innymi przez zwiazki w tych stoczniach

      • 3 1

  • Odprawa dla prezesa (2)

    A ile wyniesie odprawa? Melon, dwa???

    • 7 5

    • (1)

      jaka odprawa????

      • 1 4

      • jaki melon jaki dwa ?

        • 1 0

  • ehhhh kedyś to sie robiło, aż plecy od styropianu odparzone były, a ile nadgodzin za to płacili, oj panie, no baaaaa, tyle wywalczyliśmi, a ci młodzi to nic panie, za nic za robote sie nie wezmo.

    • 5 6

  • No i git, do piachu z komuna. Skansen marnotractwa i bezmyslnosci polskiej mysli technicznej. Hehehe

    • 5 5

  • (1)

    ten pan który został prezesem to mógłby być co najwyżej portierem w stoczni. to on cały czas kierował stocznią, ale wyłącznie z Warszawy. po prostu warszawski cwaniaczek, który wykończył stocznię ostatecznie. kiedy wchodzili Ukraińcy w stoczni pracowało jeszcze 2300 ludzi, dziś około 700 ! zatem o czym mowa? kadry inżynierskiej praktycznie nie ma żadnej. tereny produkcyjne sprzedane i zdewastowane. kontraktów brak, magazynów brak. pochylni brak. jedna hala k-1 to za mało by mówić że to jest stocznia. STOCZNIA GDAŃSK NA CHWILĘ OBECNĄ JEST JUŻ TYLKO WPISEM W REJESTRZE SPÓŁEK - KRS. FAKTYCZNIE TEJ STOCZNI JUŻ NIE MA I NIE BĘDZIE. PRZYKRE ALE PRAWDZIWE.

    • 21 6

    • Czyli rację miał klasyk z MSW :

      H.., d... i kamieni kupa.

      • 5 4

  • Kiedys silniki krętowe robił Cegielski (3)

    Teraz będziemy kupować droższe (niekoniecznie lepsze :-) ) a pieniądze wywieje z kraju.
    Ale lemingi tego nie zrozumieją. Oni nie kumają różnicy miedzy PKB a PNB - i nie kumają od jakiego współczynnika zależy wartość polskiego pieniądza.

    • 50 18

    • Zgadza się , Cegielski produkował silniki - na licencji SULZER .

      Licencja nie była za darmo - też kosztowała.

      • 6 1

    • i dalej robi

      może nie na taką skalę ale tam ciągle silniki okrętowe powstają. wejdź na stronę
      fsa - poznan . pl (usun spacje)

      • 8 0

    • Kolejny...

      ....niedokształcony (...), rozumku Ci brakuje, ta matura w 2lata i studia za pieniądze, niewiele Ci dały....

      • 9 17

  • Rolls Royce - pfff

    Rolls Royce a tak to Katarczycy którzy stocznie w Gdyni zlikwidowali z UOP -
    Rolls Royce i Anglicy na ten wschodni zaścianek europy to nawet patrzeć nie chcą.
    Funt dobrze stoi i nie zamierzają go zamieniać na złotówkę ani na złotówkowe interesy - w niepewnym euro :P
    Rolls Royce to się w Indiach otworzył gdzie dużo tańsza siła robotników :P

    • 5 7

  • Łasiński

    w garniturku pod krawatem i w kasku??
    Boi się łomotu od żony?
    Taki przebieraniec jak Karol G.
    Śmiechu warte.

    • 12 6

  • Związki zawodowe...giñcie

    Przez Was wszystko upadnie...

    • 38 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane