• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Nauta pilnie potrzebuje restrukturyzacji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł. Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Ma być plan naprawczy, jest postępowanie układowe. Czy da się jeszcze uratować państwową Stocznię Remontową Nauta? Wierzyciele tracą cierpliwość, ale jeszcze chcą rozmawiać, niezbędna jest jednak restrukturyzacja. Na razie dokonano zmiany w... zarządzie. A długi zakładu wciąż rosną.



Czy władze mają pomysł na rozwój państwowego przemysłu stoczniowego?

W połowie marca w Warszawie odbyła się pikieta NSZZ Solidarność. "Ratujcie Nautę, ratujcie stocznię! Nic nie zrobicie, stocznię zniszczycie!" - skandowali związkowcy pod siedzibą rządu. Rosnące zadłużenie, problemy z wypłatami i brak planu na przyszłość, to problemy Stoczni Remontowej Nauta, o których coraz głośniej mówią związki zawodowe i to zarówno OPZZ, jak i właśnie NSZZ Solidarność.

Jak się dowiedzieliśmy, cierpliwość tracą też wierzyciele Stoczni, którzy w ubiegłym tygodniu chcieli złożyć wniosek o upadłość. Ostatecznie udało się ich powstrzymać i zostało otwarte przyspieszone postępowanie układowe. W związku z wprowadzeniem postępowania układowego został ustalony nadzorca sądowy, którego zgoda jest niezbędna do dokonania czynności przekraczających zwykły zarząd. Ma być plan naprawczy. A sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Związkowcy ze Stoczni Nauta pikietowali w Warszawie. Sytuacja jest dramatyczna



O bieżącą sytuację zapytaliśmy MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, którym zarządza MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, które jest akcjonariuszem Stoczni Remontowej Nauta.

- Na mocy art. 280 ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi MARS FIZ ma obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie m.in. lokat funduszu, czyli spółek portfelowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi i polecono nam bezpośredni kontakt z Nautą.

Gospodarka morska w Trójmieście



Niestety ta z kolei od kilku dni nie odpowiedziała na nasze pytania. Na temat Nauty nie chce się też wypowiedzieć Polska Grupa Zbrojeniowa, która napisała jedynie, że jako największy wierzyciel SR Nauta nie składała wniosku o upadłość oraz że Nauta nie jest podmiotem zależnym od PGZ.

- Większościowy pakiet akcji tej Spółki posiada fundusz MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. Podmiotami uprawnionymi do udzielania informacji na temat spółek zależnych od Funduszu jest sam Fundusz - otrzymaliśmy w odpowiedzi. I koło się zamyka.

Zmiany w zarządzie



A jaki jest plan? Nie wiadomo. Na ten moment dokonano jedynie zmiany w zarządzie. Choć jeszcze kilka tygodni wcześniej rozważano jego powiększenie, tłumacząc związkom zawodowym, że planowany trzyosobowy skład zarządu jest zgodny ze statutem Spółki stanowiącym, iż zarząd przedsiębiorstwa może liczyć od jednego do pięciu członków. Uznano, że Grupa kapitałowa SR Nauta jest dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym w grupie ponad 800 osób o przychodach rocznych ponad 300 mln zł, dlatego zarządzanie wymaga szerokiego nadzoru, zwłaszcza przy tak szczególnej działalności, jak remonty i modernizacje dużych jednostek. Połączenie zarządzania operacyjnego, utrzymywania relacji z wierzycielami i strategicznego działania w tak trudnym finansowo okresie wymaga wzmocnienia.

Wbrew tym tłumaczeniom na początku kwietnia Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę w sprawie  odwołania z funkcji wiceprezesa Jana Benscha i powołania na to stanowisko Moniki Kozakiewicz, która w ramach pełnionych wcześniej funkcji zajmowała się zagadnieniami związanymi z finansowaniem działalności stoczniowej, tj. budowy i  remontów statków oraz finansowaniem samych stoczni.

- Uczestniczyła w projekcie zorganizowania dokończenia budowy kontenerowca B 178-I/23 m/v "Port Gdynia" oraz wprowadzenia go do eksploatacji. Była również zaangażowana w projekty prowadzone przez ARP związane z udzielaniem leasingów zwrotnych podmiotom branży stoczniowej i offshore. Dodatkowo brała udział w opracowaniu i wdrożeniu życie koncepcji utworzenia podmiotu wyspecjalizowanego w finansowaniu statków i jednostek pływających - podano w komunikacie.

Jednak przebudowy, a nie budowy



Czy Nauta ma jakiś plan? O to zapytaliśmy na początku roku. Wówczas wyjaśniono nam, że według władz Nauty kłopoty i długi generował Zakład Nowych Budów. Budowy statków widocznie nie są domeną gdyńskiego zakładu, choć tego chcieli przedstawiciele Skarbu Państwa. Teraz zakład chce się skupić na remontach i przebudowach. Władze Nauty tłumaczą, że w segmencie rynku cywilnego od trzech lat Stocznia odnotowuje zwiększoną liczbę zapytań ofertowych właśnie w tym zakresie.

- W szczególności prognozuje, że kontynuowane będą prace wynikające z nowych regulacji w Międzynarodowej Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki. Obejmuje to między innymi konieczność montażu systemu uzdatniania wód balastowych oraz systemu odsiarczania spalin. Zazwyczaj armatorzy łączą te prace z remontami klasowymi w dokach. Stocznia otrzymuje również dużą liczbę zapytań ofertowych na przebudowy jednostek typu offshore. Przykładem tego są zrealizowane w ostatnich tygodniach przebudowy dwóch jednostek w związku ze zmianą ich funkcji na okręty dla norweskiej Straży Wybrzeża - otrzymaliśmy wówczas w odpowiedzi od władz Stoczni Nauta.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • Jak ją uratować? (2)

    Jak stocznia moze byc rentowna jak spółkom córkom placi olbrzymie kwoty za byle co! Trans nauta na przyklad kasuje kosmiczne pieniądze za usługi p.poż. Jak mozna bylo oddac straz pożarną do tej społki? Stocznia kiedys miala straz pozarną w swoich strukturach, placila im tylko wynagrodzenie, 10 osób, no i utrzymywała sprzet w gotowosci, miala swoje zabezpieczenie a dzis ci ludzie pracują dla spolki trans nauta za psie pieniadze a spolka kasuje stocznie za ich prace, sprzet itp, kolosalne kwoty!!! Dwóch prezesow, trzech kierownikow, ksiegowe, kadrowe, emeryci, rencisci, ktorzy tylko w nosie dłubią, zarabiają wysokie pensje. I gdzie sens gdzie logika? Ale to tylko tak moze byc w państwowej firmie bo prywaciarz by do tego nie dopuscil. Zal Nauty, ale to tak nie mozna działac.

    • 34 1

    • Najlepsza jest ochrona

      Same asy

      • 0 0

    • O to chodzi. To jedt wyprowadzanie w majestacie prawa sridkow ze spolki bez zarzutu dzialania na jej niekorzysc

      • 11 1

  • Halo, no jak to!? Przecież dobra zmiana (3)

    zarzucała poprzednikom zaniedbania przyczyniające się do upadku przemysłu stoczniowego i obiecywali, że jak tylko dojdą do władzy to stocznie polskie wstaną z kolan!? Miało być tak pięknie i wspaniale - państwowe stocznie budujące statki na potęgę i zawstydzające swoją wydajnością nawet Koreańczyków...

    • 87 12

    • Prom ze Szczecina tego przykładem....

      • 3 0

    • No ale poprzednicy nie znali się na robieniu kiełbasy

      Zwłaszcza tej wyborczej i wody z tępych mózgów ciemnego luda

      • 9 0

    • a jak tam stępka pod prom w Szczecinie ?

      projektu nadal nie ma, a stępka rdzewieje ? A taka była piękna uroczystość i Pinokio takie bajki opowiadał o naszej stoczniowej potędze.

      • 21 0

  • Jaworskiego dać na prezesa, (8)

    Śniadka do rady nadzorczej ( ma doświadczenie za Szlanty), Guzikiewicza na szefa związku, a Płażyńskiego na prokurenta.

    • 125 11

    • A ciebie (1)

      na kasjera lub fachowca od wszystkiego. Głupie trollowanie głupich ludzi. A to co robiły Bieleckie, Kulczyki i inne Lewandowskie to był początek czy koniec?

      • 2 6

      • Przestań się kompromitować .....

        • 2 1

    • Siuśki by tam sie nadał. Mógłby port lotniczy z Nauty zrobić.

      Szkoda że nie ma już wśród nas nieodżałowanego Edgara Perona. Przystanek kolejowy mógłby z Nauty wykonać albo i całą stację ?

      • 10 3

    • Wzorzec

      • 12 0

    • O Dudzie zomowcu zapomnieliście.

      • 28 3

    • a Mariusz Roman na rzecznika prasowego koniecznie!

      • 27 0

    • a Horała niech wystawia faktury VAT

      • 43 3

    • Tak

      Czecha do kompletu, ma doświadczenie w dobijania firm

      • 27 1

  • Co tam słychać w PLO pod rządami Arciszewskiej. kurka co w tym kraju się wyrabia. (1)

    Z partyjnego klucza nawet i**ota może dostać się do zarządu spółki.

    • 95 9

    • Ojciec Arciszewskiej jest winny tragedii na morzu, w której zginęła cała załoga włącznie z Kapitanem Arciszewskim.
      Nie przyjął pomocy od Norweskich służb ratowniczych w czasie sztormu na Morzu Północnym bo myślał, że uda mu się przetrwać.

      • 3 1

  • Wypowiedż sędziego Zolla

    my chyba naprawdę nie potrafimy się rządzić.. ( ---)...Tak stwierdziła sedzia Zoll..Chyba ma rację.
    Jak to możliwe ,że na wpół analfabeci kierowani przez szmaciaków dokonali przeobrażenia Polski. budowli przemysł, mieszkania ,szkoły ..każdy musiał pracować..byt równy chociaż skromny.
    Co najśmieszniejsze kazdy miał urlop płatny opiekę lekarską ubezpieczenie zapewnioną emeryturę.
    Co śmieszniejsze wszyscy uważali..że ..państwo ma dać.

    • 3 0

  • Dobra Zmiana..reaktywacja

    No cóż..przez tyle lat pracujom... i ciągle istniejom..
    Na pewno w końcu znajdzie ten co dżwignie Stocznię.. może byc nawet kulawy..ale dżwignie..

    • 0 2

  • Sorry

    JK dobral sobie do tego dziela bande d**ili i i**otow. Ludzi tak marnych po ludzku, bez honoru, bez odwagi cywilnego, malych takich ktorzy nigdzie indziej by pracy nie dostali bo sa po prostu nedzni. I tymi ludzmi steruje. A oni jak barany ida na rzez

    • 5 4

  • I powie jeden z drugim

    Ale Oni dali Pińcet plus ,tylko się zastanów .....skoro dali Ci 500 to zabrali 700 Ale jest na grilla ,browarka choć miało być dla dzieci(Dawać tylko tym ,którzy udowodnią ,że należycie wykorzystaja , MOPS dla patoli powinien dawać w bonach ,bo inaczej i tak te dzieciaki nie skorzystają) .Aby to dać zastopowało budowę nowych okrętów wojskowych w polskich stoczniach -byly takie plany ,zaniechali remontów już istniejących,zaniechano większości programów morskich. Ot jak się nie znasz to lepiej pozostań przy tym co robiłeś misiu,bo rzecznika i tak z Ciebie nie wyda

    • 3 1

  • Zmieńcie w końcu fundusz Mars na Snickers. (2)

    • 30 2

    • Mars (1)

      czytany od tyłu jest bardziej adekwatny dla opisu stanu Nauty

      • 7 1

      • Aleś ty dowcipny. A wypróżnienie dziś już było? Oby tylko nie z kleksem.

        • 1 4

  • a nie złożyli wniosku o upadłość restrukturyzacyjną?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane