• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia ze Szczecina zbuduje lodołamacze dla Gdańska

Wioletta Kakowska-Mehring
24 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Gdańskie lodołamacze mają od 24 do 31 lat. To bardzo wysłużone jednostki. Gdańskie lodołamacze mają od 24 do 31 lat. To bardzo wysłużone jednostki.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia ze Szczecina zbuduje cztery lodołamacze na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku - zdecydowała komisja przetargowa. O kontrakt starała się też Remontowa Shipbuilding.



Stocznia ze Szczecina zobowiązała się do zbudowania lodołamaczy za 70 mln zł. Taką cenę zaproponowała w przetargu. Jednostki mają zacząć kruszyć lód na Wiśle w 2021 roku. Zakup zostanie dofinansowany w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej. Zadanie w formule "zaprojektuj i zbuduj" obejmuje budowę czterech lodołamaczy, jednego czołowego i trzech liniowych.

Czytaj też: Nowe lodołamacze na Wisłę za ponad 70 mln zł

Głównym kryterium w przetargu była cena (60 punktów), potem doświadczenie personelu (20 punktów), gwarancja (10 punktów) i czas realizacji serwisu gwarancyjnego po dostawie (10 punktów). Morska Stocznia Remontowa Gryfia otrzymała 100 punktów.

Remontowa Shipbuilding z Gdańska otrzymała 83,17. Za cenę 56,95 punktów, doświadczenie personelu 20 punktów, gwarancję 4 punkty i czas realizacji serwisu gwarancyjnego po dostawie tylko 2,2. Cena zaproponowana przez gdańską stocznię to 73,7 mln zł.

Remontowa Shipbuilding ostatnio nie ma szczęścia do państwowych zleceń. Niedawno informowaliśmy, że resort obrony unieważnił przetarg na holowniki dla wojska, choć w listopadzie ub. roku ogłoszono, że to właśnie stocznia z Gdańska przedstawiła najlepsza ofertę. Sprawa jest w toku, bo Remontowa Shipbuilding złożyła skargę do Krajowej Izby Odwoławczej. Do tego już zdecydowano, że do Morska Stocznia Remontowa Gryfia zbuduje pierwszy z promów dla PŻB. Wciąż też nie wiadomo, czy MON podpisze z Remontowa Shipbuilding kontrakt na budowę dwóch kolejnych niszczycieli min.

Lodołamacze na Wiśle pełnią kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego na Żuławach (w tym w Gdańsku) i całej Dolnej Wiśle. Zapobiegają powstaniu powodzi zatorowej. Obecnie RZGW w Gdańsku dysponuje pięcioma lodołamaczami: Tygrys (z 1984 r.) - czołowym oraz liniowymi: Rekin (z 1991 r.), Orka (z 1991 r.), Foka (z 1988 r. ) i Żbik (z 1989 r.).

Miejsca

Opinie (57) 1 zablokowana

  • Jak ktoś dostaje równe 100 pktów na 100 możliwych to coś jest nie tak

    • 8 0

  • im dalej sie buduje to w czasie wychodzi drozej.

    jak się skończy gwarancja to się zaczna prawdziwe zyski dla tych co zbudują te holowniki.dwa lata gwarancj wliczone w przyszle zyski z serwisy pogwarancyjnego...

    • 4 0

  • W Trójmieście kaczor pozwoli budować jedynie pomniki Świętego brata. Tak samo było z gazoportem, który zbudowano (1)

    za czasów pis bezsensownie w Szczecinie

    • 13 4

    • Bo Tusk lemingu doprowadził do likwidacji sztoczni w trójmiescie!

      • 3 5

  • Dlaczego? mamy stocznie w Trójmieście, więc po co zamiawać z tej wiochy Szczecińskiej (4)

    bieda piszczy w tym szczecinie to PiS na sile chce ruszyc wymarle miasto

    • 43 10

    • leming dlatego ze w Trójmiescie stocznie zostały zlikwidowane!!Przez twoich bogów z PO

      • 3 4

    • Ta szczecińska "wiocha"

      już wybudowała 4 takie lodołamacze na Odrę za czasów PO

      • 3 2

    • rusz mozgownicą

      czasami warto

      • 4 1

    • Chyba nie mamy skoro Szczecin będzie budował.

      • 3 6

  • hmmm (4)

    szkoda, że nie ma żadnej stoczni bliżej....

    • 24 7

    • (3)

      Już tak nie przesadzajmy Szczecin to nie Chiny czy Indie to jeszcze Polska...

      • 15 6

      • (2)

        I na przykład jak będą płynąć na serwis gwarancyjny, to z Sobieszewa lepiej 10 km na Ostrów czy ponad 300 km do Szczecina?

        • 9 5

        • serwis (1)

          przyjeżdża na miejsce, statki są remontowane w trakcie rejsu. Takie są teraz zasady.

          • 13 3

          • to chyba w marwoju i dlatego wszystkie bezużyteczne stare rupiecie stoją na haku i świat się z nas śmieje

            • 3 5

  • i dobrze....gdańska śmierdzi ukrainą

    i upa

    • 9 7

  • (3)

    teraz tak jak i poprzednio liczą się partyjne układy...

    • 23 4

    • "Gryfia" była tańsza

      bo już ma dokumentację na takie holowniki budowane na Odrę za czasów PO

      • 4 1

    • (1)

      Zgadza się. Układy. Tyle że te są polskie, a nie na usługach korporacji. Ot drobna różnica, pewno jako niewolnik ich nie zauważasz.

      • 3 7

      • próbujesz tu napisać że remontowa jest "korporacją" i to "obcą"? tumanów aby na pewno nie sieją?

        • 8 0

  • (1)

    No jak Gryfia dostała 20 za doświadczenie, to ja nie mam pytań...

    • 21 1

    • Powinieneś dużo pytać

      bo są braki w wiadomościach. Chyba poza Trójmiastem nic Ciebie nie interesowało

      • 2 1

  • będzie budować 10 lat (1)

    Bo nie ma doświadczenia

    • 40 4

    • Nieprawda-

      za czasów PO zbudowali 4 podobne które pływają po Odrze

      • 4 0

  • (1)

    Pis nie lubi Gdańska dla trójmiasta najkorzystniej pozbyć sie jak najszybciej budynia żeby kasa znów leciała na pomorze Czas na zmiany

    • 11 6

    • Pis nie lubi rządzących w gda masz racje

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane