• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • (1)

    To dlatego w okolicach rafinerii od paru dni śmierdzi, że wytrzymać się nie da?

    • 0 2

    • Przypuszczalnie

      to efekt wypełniania zbiorników inertem, gazem obojętnym który ma z zadanie po usunięciu z ładowni oparów ropy pozostałych po rozładunku ropy zabezpieczać zbiorniki przed przypadkowym zapłonem i eksplozją pozostałości ładunku

      • 0 0

  • (6)

    Panie redaktorze.Jeżeli podaje Pan długość statku to musi Pan podać szerokość, a nie wysokość.I jeszvze nalży podać maksymalne zanurzenie.Te 3 wymiary świadczą o rozmiarach statku.
    Pozdrawiam
    Ch.off.

    • 69 9

    • wg4

      "Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m."

      • 1 0

    • Co to jest głąbie 66 metrów co podaje redaktor.Albo do szkoły albo do okulisty

      • 0 0

    • Jemu

      wszystkie kobiety zawsze wspominaly o dlugosci. Hłe Hłe

      • 2 0

    • odp (2)

      przeciez podane sa w artykule te 3 wartosci,proponuje dokładniej czytać

      • 11 2

      • Taki Ch.Off (1)

        A nie umi czytać

        • 6 2

        • Ważna jest również wyporność w DWT

          • 5 0

  • Przewidziane cumowanie o 22 w niedziele (10)

    • 24 3

    • Widzę go już z okna (4)

      Widzę go już z okna. Jeszcze nie robi wrażenia, bo jest daleko.

      • 3 0

      • (3)

        Kris relacjonują następne kroki bo chce go zobaczyć a mam 40 km

        • 1 0

        • Obrócił się (1)

          Obrócił się przodem w stronę Gdyni.

          • 2 0

          • wg4

            dZiobem nie przodem :-)

            • 0 0

        • Płynie

          Płynie spokojnie.
          Sam powoli ruszam cztery litery z domu i rowerem śmiga w jego stronę.

          • 1 0

    • ja mam inne dane 08.15.16 01:00 (3)

      Calida 08.14.16 22:00
      olbrzym postoi dobę na redzie tak to rozumiem bo myślałem, że je wpuszczą jednocześnie do rozłdunku na PERN i GL

      • 7 1

      • na chwile obecna statek widziany jest na wysokosci wladyslawowa

        • 2 0

      • Wpyszcza

        Moze postać do rana ale tylko ze względu na medialne nagłośnienie wejścia, ale jesli warunki bedą dobre - wiatr poniżej 5 to go wprowadza już dziś o 19. Ale powtarzam, wszystko zależy od naszych wladz:) bo jest niby czym sie pochwalić. A moze iść i do pernu i gl / to sa inne rury .

        • 5 0

      • na razie przy pirsie jest pusto więc jednego postawią na PP baza paliw T a drugiego na PP baza paliw P

        co z tego jak nie ma dojścia do portu aby cokolwiek zobaczyć, wszystko zaanektowali i postawili szlabany

        • 7 0

    • W nocy?

      Mało prawdopodobne

      • 6 1

  • wg4 (1)

    piekny, uwielbiam statki i marynistykę

    • 4 0

    • Chyba marynarke

      • 0 0

  • (2)

    2 mln baryłek. Ja poproszę tylko 10m3 gotowego paliwka do mojego m5; ))

    • 15 13

    • na

      Uj mu to paliwo W m5?? Do garnków to przelejsz?? Kup kanapę i fotele

      • 0 0

    • przedwczoraj w Gdyni wyładowywał się mały gazowiec

      zanim przetworzą benzynę dla Ciebie zatankuj sobie gazu.

      • 6 0

  • co to za news ?

    i w jaki sposób podany ?, w przódy robi się filmik z drona następnie z keyi , potem po trapie wędruje się do p.Kapitana - jeżeli Master jest w pożo , zna swój fach i zna się na rzeczy - podejmuje gości w swym pierwszym dziewiczym do którego zawinął porcie "czymś wytrawnym " może to być np. Jasiek Wędrowniczek ", następnie prosi któregoś z oficerów aby ten z grubsza oprowadził i pokazał statek ! . ps. kto na tym tankierze jest kpt ? , oj ! - zanikają zwyczaje i morska tradycja !

    • 5 3

  • Na rysunku pokazującym wielkosć statku (3)

    powinny być mieszkania Budynia ustawione jedno za drugim.

    • 133 27

    • buahahahaha

      Lol do pierdlaaaaaaaaaaaa k-waaaaaaa!!!!!!!

      • 1 1

    • Czy to jego wina że deweloperzy okazyjnie mu je sprzedają?

      tylko głupi nie kupi. Sam bym ze 2 po tych cenach kupił z mojej stoczniowej pensji

      • 8 3

    • to by nie wyszedł taki okazały

      • 18 3

  • Pozdrowienia dla chłopaków z sopg

    • 4 1

  • Atlantas właśnie wpływa na tor podejsciowy PP

    • 3 0

  • Mietek fierek (1)

    Widać go z stogi plaża jestem i widzę

    • 4 0

    • Jeszcze stoi na redzie debilu co ty widzisz o 5 rano wchodzi przestań gupoty pisac

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane