• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT. Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT.

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Czytaj też:

W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny



Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore'owych, a więc OrlenuPGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy - poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.
Czytaj też:

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Teraz finansowanie jest po stronie spółek offshore



Takie rozwiązanie jest też... wariantem oszczędnościowym dla rządu. Przypomnijmy, że resort infrastruktury zapowiadał, że na powstanie portu instalacyjnego w Gdyni przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Teraz zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych to zmartwienie, czyli koszt spółek zaangażowanych w stawianie wież wiatrowych.

- W dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych. Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore - powiedział Gróbarczyk portalowi wnp.pl

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?



Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

Miejsca

Opinie (47)

  • Całkiem rozpiepszycie plażę na stogach

    • 13 2

  • Ratowanie DCT (4)

    Australijczycy zarobili na gdańskim porcie i DCT gigantyczną kasę. PFR słono zapłacił kupując terminal DCT od australijskiego funduszu inwestycyjnego w 2019 roku - prezes PFR chwalił się, że wraz ze wspólnikami zapłacili ponad 5 miliardy zł i kolejne 2 miliardy zainwestują w DCT3. Za chwilę to będzie inwestycyjna klapa, bo na skutek sankcji nałożonych na putinowską Rosję, DCT straci olbrzymie ilości ładunków. Jedynym wyjściem aby DCT nie poszedł na dno to dalsze wsparcie z publicznych pieniędzy - tym razem na terminal offshore. Stąd szybka volta, a de facto koszty pokryjemy my wszyscy w naszych rachunkach za prąd.

    • 9 8

    • (2)

      No brawo! Jeden co zauważył o co chodzi.

      • 2 3

      • I wszystko jasne..

        I to wszystko za prezesury Greinke!!!! I wszystko jasne!!!!

        • 2 2

      • ale dodać trzeba jeszcze

        fuchy dla tzw. partyjnych fachowców (przy projektach typu Miś)

        • 1 0

    • Dct

      Zapewniam Cię że sankcje Dct raczej nie dotyczą bo jest tyle roboty że hej.
      Chińczycy najlepiej na tym wyszli,zresztą jak zwykle.
      Ha ha ha ha!!!

      • 5 2

  • Panie Gróbarczyk, co pan ma do Gdyni? (8)

    Dlaczego zabieracie tą inwestycję?
    Dlaczego zrobiliście zmiany i odwołaliście ostatniego prezesa bez słowa uzasadnienia?
    Jako Gdynianin wyrażam swoje zainteresowanie portem i o co wam chodzi z tymi kombinacjami?

    • 25 6

    • Chińska Republika Ludowa

      panu odpowie

      • 4 2

    • Niech Gdynia patrzy na siebie a nie pretensje do innych. (2)

      Fundusze UE płyną, powiedzmy, od 2004 roku. Mamy 2022 a w całym tym czasie port nie potrafił pogłębić i poszerzyć tras dla wejścia oceaników. No ale najlepiej szukać winnych wszędzie tylko nie we własnym działaniu.

      • 10 6

      • a jakikolwiek port w Polsce zrobil cokolwiek?!

        Jedyny polski terminal kontenerowy, krory zbankrutowal, byl w... Gdansku.

        Nie przyklejaj sie do cudzych osiagniec, bo polskie zaslugi w powstaniu DTC, to fakt, ze nie przeszkadzano.

        • 4 0

      • Port w Gdyni jest Państwowy

        i tak PiSowskie Państwo dba o jego rozwój.

        • 2 1

    • Bo zarząd portu dał ciała. (1)

      Poza tym w Gdyni nie było miejsca na taką inwestycję. Była koncepcja zrobienia tego na porcie zewnętrznym, ale port zewnętrzny nie powstanie szybko.

      • 9 1

      • "na porcie"

        i wszystko jasne...

        • 1 0

    • a gdzie gdynia chciała go budować? (1)

      Na Świętojańskiej czy na 10 lutego? A może zlikwidować ten śmieszny "port wojenny" i tam ?

      • 6 5

      • na miejscu nabrzezy od francuskiego do skweru Kosciuszki

        Takie miejsce, jak kazde inne.
        Albo inaczej, jedno z nielicznych dostepnych w tym kraju.

        • 4 0

  • "a jezioro przestawimy tu" - " Nie ma róży bez ognia".
    Nie zapominajmy, że w Janowie też porządki zostały zrobione.

    • 6 2

  • no to koniec plaż na Stogach

    • 9 0

  • Plaża Stogi

    A jednak, wbrew wcześniejszym obietnicom plaża na Stogach będzie ograniczona

    • 5 0

  • Co z plażą??? (1)

    Co za pomysł! jedna z najfajniejszych plaż w trójmieście i centralnie na wprost głównego wejścia będą stały statki. I ten hałas, bezustanne piszczenie. Masakra. Co na to radni?

    • 15 18

    • Mało tobie plaży!!!!! Do sobieszewa masz hektary co nie starczy tobie!!!!

      • 1 1

  • Durny pomysł

    Zamiast zagospodarować tereny przemysłowe na Westerplatte zabiorą nam najlepszą plażę w trójmieście!!!

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    a decyzja środowiskowa...

    ...jest na terminal kontenerowy czy port instalacyjny? Zgodnie z przepisami nie można "pstryknąć palcami" i gotowe... Inwestor musi wystąpić o nową decyzję środowiskową, a jej uzyskanie potrwa lata...

    • 7 2

  • Peło obca agentura

    Ruskie trolle.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane