• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT. Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT.

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Czytaj też:

W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny



Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore'owych, a więc OrlenuPGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy - poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.
Czytaj też:

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Teraz finansowanie jest po stronie spółek offshore



Takie rozwiązanie jest też... wariantem oszczędnościowym dla rządu. Przypomnijmy, że resort infrastruktury zapowiadał, że na powstanie portu instalacyjnego w Gdyni przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Teraz zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych to zmartwienie, czyli koszt spółek zaangażowanych w stawianie wież wiatrowych.

- W dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych. Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore - powiedział Gróbarczyk portalowi wnp.pl

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?



Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

Miejsca

Opinie (47)

Wszystkie opinie

  • kanibale (2)

    po łatwości i po taniości...
    Byle "misia" przepchnąć...

    • 19 6

    • przykleiło sie g... do pancernika (1)

      i wrzeszczy "płyniemy!!!"



      Pozostaje mieć nadzieję, że 30% udziałów w DCT nie pozwoli na forsowanie takich pomysłów.

      No chyba, że pod tym pozorem zostanie ze środków publicznych sfinansowana rozbudowa DCT...

      Nie wiem co gorsze...

      • 9 0

      • Oczywiście że zostanie.

        • 2 1

  • DCT to terminal kontenerowy (2)

    który jest też składem celnym. Ciekawe jak Pan Minister zaplanował dostęp do tego terminala offshore od strony lądu ? Bo takiego dostępu nie będzie którędy poprowadzić. Ciekawe też ile DCT zażyczy sobie za to, że terminal kontenerowy będzie wykorzystywany przez dużo mniej opłacalny offshore ? Na szczęście nikt nie pyta, to nie trzeba odpowiadać.

    • 44 8

    • (1)

      Na szczescie wiele osob pyta (niekoniecznie na tym forum), a Ty zakladasz, ze to jest zle zaplanowane i inni maja sie z tego tlumaczyc. Polacy wcale nie sa tacy glupi. Pierwszy lepszy przyklad to Baltic Pipe. O ile ruscy go nie zniszcza to bedzie bardzo cennym zasobem na lata juz od stycznia.

      • 9 4

      • wszystko jasne?wsjo w pariadkie!!!jak polski ,,lat" lada na ladzie i late pogania.zanim sie cos zacznie sie dopracuje,amoze w gdyni jednak?

        • 4 7

  • (3)

    Nieudacznicy pozamykali kopalnie, żeby węgiel sprowadzać z Australii.
    To jest przykład "polskiego gospodarowania"- Polnische Wirtschaft. Niemcy znali to już dawno.
    Z tego portu nic nie będzie jeżeli Niemcy tak postanowią. Polski rząd to jest pucybut i podnóżek niemieckich kanclerzy.

    • 14 20

    • jeśli ten sprowadzany z Australii jest (2)

      mimo tego tańszy od polskiego, to czemu nie?

      • 10 3

      • szczególnie gdy temu, kto go sprowadza, Polska jest potrzebna jedynie jako furtka...

        Do unijnego rynku i w żaden sposób nie ponosi skutków i kosztów swoich działań.

        • 3 1

      • Ponad połowa węgla jest sprowadzana z rosji czyli od Futina Misie Pysie

        • 0 1

  • Sami nie wiedza gdzie i jak utopic kase. Tu przesuniemy jezioro a na jego miejsce zbudujemy wiezowiec. (1)

    • 30 2

    • Punktowiec

      A tu kasa panie dyrektorze za konsultacje. Bareja wiecznie żywy a w PiS odrodzony

      • 3 1

  • Zawsze można było zrobić tunel X w sferze szarej albo konsolę instancji ale nie... Andromeda najważniejsza :(

    • 5 0

  • a było tak fajnie w DCT (3)

    bez żadnych państwowych udziałowców. a teraz zaczną się inwestycje typu Miś i potrzeba stworzenia szeregu stanowisk dla partyjnych fachowców. Bo zawsze będzie potrzebny ktoś np. do pilnowania pastwiska pod przyszłe lotnisko.

    • 70 12

    • Rzad polski (2)

      ma mniejszościowe udziały

      • 9 2

      • ale ma (1)

        do tego dochodzi wpływ polityczny i masz klopsa

        • 2 4

        • I myslisz ze taki PSA, które ma wiekszosc na to zezwoli?

          Pojecia nie masz jak widac o tym o czym piszesz.

          • 3 0

  • Port i fabryka turbin wiatrowych

    Lokalizacja DCT jest najlepszą z możliwych w związku z ogromnym zapleczem terenów które mogą posłużyć do budowy fabryki turbin na rynek Bałtyku.

    • 7 17

  • To potwierdza konieczność budowy Portu Centralnego (1)

    Po jego powstaniu będą chętni na jego użytkowanie i uniemożliwi to pochłanianie plaży

    • 11 9

    • jest parę alternatyw

      wybrano najprostszą i najgorszą...

      • 5 1

  • Pięknie,popieram inwestycje.

    Nikolai Sevlukazić

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane