• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?

Wioletta Kakowska-Mehring
7 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT. Port instalacyjny to zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych. Według ministra Gróbarczyka ma ono powstać w DCT.

Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

We wtorek, 1 marca, rząd przyjął uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Zamiast w Porcie Gdynia terminal ma powstać w porcie w Gdańsku. Ma być gotowy do 1 czerwca 2025 r. W dokumencie zapisano, że zgodnie z ustaleniami terminal ten powstanie w "porcie zewnętrznym, tj. części portu powstałej w wyniku zalądowienia przez przekształcenie akwenu (gruntu pokrytego wodami) w ląd (grunt niepokryty wodami)".

Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.

Czytaj też:

W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny



Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore'owych, a więc OrlenuPGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.

- Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy - poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.
Czytaj też:

Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi



Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.

Teraz finansowanie jest po stronie spółek offshore



Takie rozwiązanie jest też... wariantem oszczędnościowym dla rządu. Przypomnijmy, że resort infrastruktury zapowiadał, że na powstanie portu instalacyjnego w Gdyni przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Teraz zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych to zmartwienie, czyli koszt spółek zaangażowanych w stawianie wież wiatrowych.

- W dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych. Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore - powiedział Gróbarczyk portalowi wnp.pl

Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?



Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.

Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.

Miejsca

Opinie (47)

Wszystkie opinie

  • ... i po kłopocie.

    Orlen ma zbudować terminal instalacyjny od zera w Świnoujściu, a w Szczecinie ma powstać fabryka turbin duńskiej firmy Vestas. Do szelfu ze Świnoujścia jest 200 km zamiast 100 km (z Trójmiasta), ale może ważniejsze było, aby szybciej/łatwiej dowozić elementy ze Szczecina.

    • 0 0

  • Abb

    Gdynia to prawdziwy przegryw.

    • 0 0

  • Co z plażą??? (1)

    Co za pomysł! jedna z najfajniejszych plaż w trójmieście i centralnie na wprost głównego wejścia będą stały statki. I ten hałas, bezustanne piszczenie. Masakra. Co na to radni?

    • 15 18

    • Mało tobie plaży!!!!! Do sobieszewa masz hektary co nie starczy tobie!!!!

      • 1 1

  • I znowu

    Te niemieckie wiatraki.

    • 0 0

  • Panie Gróbarczyk, co pan ma do Gdyni? (8)

    Dlaczego zabieracie tą inwestycję?
    Dlaczego zrobiliście zmiany i odwołaliście ostatniego prezesa bez słowa uzasadnienia?
    Jako Gdynianin wyrażam swoje zainteresowanie portem i o co wam chodzi z tymi kombinacjami?

    • 25 6

    • Bo zarząd portu dał ciała. (1)

      Poza tym w Gdyni nie było miejsca na taką inwestycję. Była koncepcja zrobienia tego na porcie zewnętrznym, ale port zewnętrzny nie powstanie szybko.

      • 9 1

      • "na porcie"

        i wszystko jasne...

        • 1 0

    • Niech Gdynia patrzy na siebie a nie pretensje do innych. (2)

      Fundusze UE płyną, powiedzmy, od 2004 roku. Mamy 2022 a w całym tym czasie port nie potrafił pogłębić i poszerzyć tras dla wejścia oceaników. No ale najlepiej szukać winnych wszędzie tylko nie we własnym działaniu.

      • 10 6

      • Port w Gdyni jest Państwowy

        i tak PiSowskie Państwo dba o jego rozwój.

        • 2 1

      • a jakikolwiek port w Polsce zrobil cokolwiek?!

        Jedyny polski terminal kontenerowy, krory zbankrutowal, byl w... Gdansku.

        Nie przyklejaj sie do cudzych osiagniec, bo polskie zaslugi w powstaniu DTC, to fakt, ze nie przeszkadzano.

        • 4 0

    • a gdzie gdynia chciała go budować? (1)

      Na Świętojańskiej czy na 10 lutego? A może zlikwidować ten śmieszny "port wojenny" i tam ?

      • 6 5

      • na miejscu nabrzezy od francuskiego do skweru Kosciuszki

        Takie miejsce, jak kazde inne.
        Albo inaczej, jedno z nielicznych dostepnych w tym kraju.

        • 4 0

    • Chińska Republika Ludowa

      panu odpowie

      • 4 2

  • a było tak fajnie w DCT (3)

    bez żadnych państwowych udziałowców. a teraz zaczną się inwestycje typu Miś i potrzeba stworzenia szeregu stanowisk dla partyjnych fachowców. Bo zawsze będzie potrzebny ktoś np. do pilnowania pastwiska pod przyszłe lotnisko.

    • 70 12

    • Rzad polski (2)

      ma mniejszościowe udziały

      • 9 2

      • ale ma (1)

        do tego dochodzi wpływ polityczny i masz klopsa

        • 2 4

        • I myslisz ze taki PSA, które ma wiekszosc na to zezwoli?

          Pojecia nie masz jak widac o tym o czym piszesz.

          • 3 0

  • (3)

    Nieudacznicy pozamykali kopalnie, żeby węgiel sprowadzać z Australii.
    To jest przykład "polskiego gospodarowania"- Polnische Wirtschaft. Niemcy znali to już dawno.
    Z tego portu nic nie będzie jeżeli Niemcy tak postanowią. Polski rząd to jest pucybut i podnóżek niemieckich kanclerzy.

    • 14 20

    • jeśli ten sprowadzany z Australii jest (2)

      mimo tego tańszy od polskiego, to czemu nie?

      • 10 3

      • Ponad połowa węgla jest sprowadzana z rosji czyli od Futina Misie Pysie

        • 0 1

      • szczególnie gdy temu, kto go sprowadza, Polska jest potrzebna jedynie jako furtka...

        Do unijnego rynku i w żaden sposób nie ponosi skutków i kosztów swoich działań.

        • 3 1

  • Peło obca agentura

    Ruskie trolle.

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    a decyzja środowiskowa...

    ...jest na terminal kontenerowy czy port instalacyjny? Zgodnie z przepisami nie można "pstryknąć palcami" i gotowe... Inwestor musi wystąpić o nową decyzję środowiskową, a jej uzyskanie potrwa lata...

    • 7 2

  • Durny pomysł

    Zamiast zagospodarować tereny przemysłowe na Westerplatte zabiorą nam najlepszą plażę w trójmieście!!!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane