- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych powstanie w DCT?
Nie będzie portu instalacyjnego, a tylko terminal w DCT. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nadzoruje inwestycje w polskich portach morskich doprecyzował plany w sprawie infrastruktury pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku.
Branża zastanawiała się, czy będzie to powrót do koncepcji budowy Portu Centralnego , czy zupełnie nowy projekt w innej lokalizacji, np. przy terminalu DCT. Więcej światła na tę inwestycję rzucił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w rozmowie z branżowym portalem wnp.pl doprecyzował, że będzie to terminal instalacyjny w terminalu kontenerowym DCT.
Czytaj też:
W Gdańsku ma powstać fabryka wież za 100 mln euro, a do tego terminal instalacyjny
Jak poinformował, to nie rząd będzie budował offshore i nie będzie wznosił sztucznych wysp w tym projekcie. To projekt spółek offshore'owych, a więc Orlenu i PGE oraz udziałowca DCT, czyli Polskiego Funduszu Rozwoju.
- Spółki te podczas negocjacji zawiązały porozumienie - wraz z PFR (czyli de facto DCT Gdańsk), co do budowy dodatkowego terminala na potrzeby offshore. Teraz w gronie tych trzech wspominanych spółek mają dokonać się daleko idące zmiany w umowach, które pozwolą na realizację i przeładunki w Porcie Gdańsk, a właściwie - w jego kontenerowej części. Część tego terminala zostanie przeznaczona na port offshore'owy - poinformował Gróbarczyk na stronach portalu wnp.pl.
Czytaj też:
Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi
Według wyjaśnień zmieniono koncepcję, ponieważ firmy odpowiedzialne za realizacje farm wiatrowych uznały, że uruchomienie portu instalacyjnego w Gdyni w 2026 r. to termin zbyt odległy. Według koncepcji resortu aktywów port w Gdańsku uda się oddać już w 2025 r.
Teraz finansowanie jest po stronie spółek offshore
Takie rozwiązanie jest też... wariantem oszczędnościowym dla rządu. Przypomnijmy, że resort infrastruktury zapowiadał, że na powstanie portu instalacyjnego w Gdyni przeznaczone zostaną środki w wysokości 435 milionów euro. Teraz zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych to zmartwienie, czyli koszt spółek zaangażowanych w stawianie wież wiatrowych.
- W dalszym ciągu Ministerstwo Infrastruktury dysponuje środkami na realizację tej inwestycji, ale w przypadku podmiotów prawa handlowego to finansowanie będzie się odbywało ze środków własnych. Jeśli jednak dostaniemy wnioski, które dopuści prawo unijne, to również takie środki będą mogły być wykorzystane na budowę portu offshore - powiedział Gróbarczyk portalowi wnp.pl
Baltic Hub 3, czyli terminal instalacyjny?
Czy nowy plan na rozwiązanie sprawy zabezpieczenia zaplecza pod budowę farm jest wiążący, nie wiadomo. Rząd już kilka razy zmieniał koncepcje w tej sprawie.
Przypomnijmy. W lipcu ub. roku ogłoszono, że powstanie Baltic Hub 3, czyli trzecie nabrzeże głębokowodne należące do DCT Gdańsk. Inwestycja ma zwiększyć możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Podano wówczas, że w planach jest też budowa czwartego nabrzeża.
Miejsca
Opinie (47)
-
2022-03-08 15:10
I znowu
Te niemieckie wiatraki.
- 0 0
-
2022-03-13 11:56
Abb
Gdynia to prawdziwy przegryw.
- 0 0
-
2022-10-17 01:12
... i po kłopocie.
Orlen ma zbudować terminal instalacyjny od zera w Świnoujściu, a w Szczecinie ma powstać fabryka turbin duńskiej firmy Vestas. Do szelfu ze Świnoujścia jest 200 km zamiast 100 km (z Trójmiasta), ale może ważniejsze było, aby szybciej/łatwiej dowozić elementy ze Szczecina.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.