• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Tak właśnie należy postępować. (5)

    Zamiast topić pieniądze na nikomu niepotrzebne lotnisko w Gdyni, które dodatkowo spowoduje roztrój nerwowy tysięcy gdynian bo tam gdzie lotnisko, tam straszliwy hałas, lepiej zbudować w końcu terminal z prawdziwego zdarzenia, najlepszy na Bałtyku. Trzeba podzielić się zadaniami z Gdańskiem i tyle - latać z Gdańska, pływać z Gdyni tym bardziej że przy nikomu niepotrzebnych niesnaskach Gdańsk posiada doskonałe warunki i doskonale połączone z siecią drug miejsce na bazę promową.

    • 26 13

    • lotnisko

      To lotnisko istniało nie od dziś,używane przez odrzutowce wojskowe i jakoś nikt nie ucierpiał na słuchu.lepsze lotnisko dla obsługi Cargo niż samochody ciężarowe które niszczą i korkują jezdnie.Mgła też nie utrudnia lotów tak jak to jest często na lotnisku w Gdańsku.

      • 1 0

    • (2)

      Drug to narkotyk

      • 8 0

      • Drug to przyjaciel.

        • 0 0

      • Seks drugs and rock and roll

        Koledze weekend już w głowie

        • 6 0

    • drug.

      • 2 1

  • (2)

    Co to za firma Doraco?

    • 6 3

    • To firma byłego aparatczyka! (1)

      Zarządzają słupy a decyzje za granicą.

      • 1 0

      • a ja myślałem, że tak ma tylko Robyg

        Widać to prawidłowość.
        Ale chyba niedawno przejął tę firmę Skarb Państwa?

        • 1 0

  • Muzeum Emigracji zablokowało ważną część portu. (1)

    Nabrzeże Francuskie czyli gdzie znajduje się muzeum to najlepsze miejsce dla statków pasażerskich. To miejsce symboliczne dla polskich statków pasażerskich. Jak tzw. działacze solidarności z Bolkiem na czele zniszczyli port , flotę i tradycje morskie.

    • 4 5

    • Przecież cumują tam wycieczkowce.

      Więc o co chodzi?

      • 3 0

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (3)

    Głupota ludzka zamieniła Dworzec Morski w Muzeum Emigracji(czytaj Muzeum Wstydu ) a teraz obok buduje Nowy TerMinal Promowy czytaj ( Nowy Dworzec Morski)

    • 13 6

    • Ty tak na poważnie? (2)

      Przypominam, że dziś tłusty czwartek a nie prima aprilis. Błagam, opisz swoją koncepcję placów manewrowych, składowych, ramp najazdowych i pozostałej infrastruktury terminalowej przy dworcu morskim. Chętnie się pośmiejemy!

      • 3 3

      • cienki bolek jesteś masz poważne problemy techniczne (1)

        • 1 1

        • Ale argument, ładną sobie laurkę wystawiłeś...

          • 0 0

  • brak rozumu

    Prom Ok a gdzie tiry maja wyjazd ul polska wisniewskiego godz 14 korek aby tylko wybudować i wypromować się jako Zarzad Portu brak drogi i do tego P Sniadek który wszystko wie po prostu kolesie a potem będzie na kogo zwalanie jak nie będzie wyjazdu a ty Panów nie będzie szok!!!! jeszcze Kosakowo niech zrobią i będzie jazda

    • 5 1

  • (8)

    Bardzo dobrze Gdynia nareszcie ruszyła tu terminal nowe biurowce Górski ruszył z budową swojego wieżowca w centrum vastint oczekuje pozwolenia na budowe waterfront 2 rewelacja tak dalej Gdynia moje miasto!

    • 32 40

    • (5)

      Port Gdynia się nie rozwija oto najnowsze statystyki za 2018 rok! Przeładunki kontenerów 2017 710698 TEU 2018 803871 TEU ogólnie 2017 21225 tyś ton 2018 23491 tyś ton Wzrost jak na warunki portu rewelacja no napiszcie coś mądrego hejterzy w 2020 ruszy budowa portu zewnętrznego więc pozdrawiam ;)

      • 20 20

      • (2)

        Głupi jesteś.Nie ruszy bo nie ma chętnego co wyłoży 600tys euro na budowę i wyposażenie terminalu kontenerowego

        • 3 4

        • 600tys?

          chyba nie ten rząd wielkości...

          • 0 0

        • Chętny już jest Chińska firma która jest właścicielem największego terminalu kontenerowego świata

          • 6 0

      • tyś

        Tylko Tyś jest święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś najwyższy... Skrót od "tysiąc" jest "tys", nie pisze się "tyśąć"

        • 4 1

      • rozwija się, ale brakuje infrastruktury drogowej

        budowa portu zewnętrznego nie ruszy, bo każdy inwestor sprawdza wpierw powiązania drogowe terminala z krajową siecią drogową. Bez budowy Drogi Czerwonej nie powstanie żaden port zewnętrzny. Koszt budowy to lekko 1 mld PLN, a więc koszt bezsensownego przekopu Mierzei Wiślanej. Takie to priorytety ma rząd RP. co za czasy...

        • 15 3

    • serio?

      jarasz się biurowcami? To już naprawdę słabo w tej Gdyni musi być

      • 1 2

    • Polecam nauczyć się pisać. Twoje wypociny to obraza dla pozostałych czytelników.

      • 2 0

  • (1)

    Tetaz to Janka już całkiem stanie

    • 6 1

    • Chyba Jankowi...

      • 2 0

  • Kiedy ogłoszenie budowy mostu z ulicy Węglowej na Oksywie? :) (3)

    • 14 2

    • jak znajdą ropę

      na Babich Dołach.

      • 2 0

    • nigdy:)

      • 3 0

    • Nie lepiej tunel?

      • 7 0

  • (7)

    po 20 latach gadania i przy zerowych inwestycjach w infrastrukturę...

    • 39 16

    • (2)

      najpierw się doinformuj, wg Ciebie przebudowa Polskiej po co była, właśnie na potrzeby terminalu

      • 8 6

      • (1)

        Ale Janka Wiśniewskiego już dawno ma za małą przepustowość

        • 0 0

        • nie ma za małej

          ma za to "tłumiki"

          • 0 0

    • Czytajmy ze zrozumieniem. (2)

      "Wprawdzie od upublicznienia inwestycji, do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale"

      Ale lepiej napisać 20 lat nie ? :-) Lepiej brzmi... tak mocniej ? to nic że nieprawda.

      • 8 5

      • (1)

        co najmniej 20 lat - tylko osoby o naprawdę krótkiej pamięci mogą mówić o 6 latach
        już na początku lat 90 mówiono o przenosinach terminalu

        • 5 1

        • To prawda,

          ale nie w całkowicie inne miejsce, a tylko na drugą stronę kanału. Terminal miał być pierwotnie budowany tam, gdzie obecnie jest GTC.

          • 4 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • W Gdyni wszystko czeka na wciśnięcie „guzika” (2)

    Np.: projekty z budżetu obywatelskiego, lotnisko cywilno-cargo, perony skm żeby przyjemniej dojechać do Gdańska. Przydałby się ktoś do obsługi tego guzika, jakiś naczelny guzikiewicz

    • 34 3

    • Poczekaj jeszcze troche i pewnie bedzie wice-prezydent d/s obslugi guzika (1)

      • 5 0

      • Przeciez jest...

        ;)

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane