• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W "zbożowym" bez zmian do czasu zakończenia nowego przetargu

Wioletta Kakowska-Mehring
10 maja 2024, godz. 08:15 
Opinie (27)
Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy  Nabrzeżu Indyjskim   i  Nabrzeżu Norweskim   oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności. Przetarg dotyczy zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej przy  Nabrzeżu Indyjskim   i  Nabrzeżu Norweskim   oraz przy ul. Indyjskiej i al. Solidarności.

Jeszcze w maju ma zostać ogłoszony kolejny przetarg na terminal zbożowyMapka w Porcie Gdynia. Rozstrzygnięcie spodziewane jest do końca roku, a do tego czasu w terminalu operatorem pozostanie dotychczasowy dzierżawca. Tymczasem konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu przetargu.



Jak poinformowaliśmy pod koniec kwietnia, władze Portu Gdynia podjęły decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego na dzierżawę terminalu zbożowego.

- Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, działając w postępowaniu na dzierżawę terminalu zbożowego w Porcie Gdynia jako  wydzierżawiający, na podstawie rozdziału XXIII pkt 1) specyfikacji postępowania podjął 25 kwietnia 2024 r. uchwałę o unieważnieniu tego postępowania - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.
Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia Unieważniono przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia

W jakiej formule będzie funkcjonował terminal do czasu ogłoszenia i przeprowadzenia kolejnego postępowania oraz kiedy zostanie ono ogłoszone?

- Jednocześnie zapadła decyzja o ogłoszeniu, w maju bieżącego roku, nowego przetargu na 30-letnią dzierżawę terminalu zbożowego. Do czasu rozstrzygnięcia nowego postępowania przetargowego nadal obowiązuje współpraca z dotychczasowym operatorem Mondry Sp. z o.o. Spodziewane rozstrzygniecie nowego przetargu powinno nastąpić do 31 grudnia 2024 r. - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia.

Przypomnijmy: w październiku 2022 r. ogłoszono przetarg na dzierżawę nabrzeży po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Zgłosiło się czterech chętnych: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi TapiniRibera, oraz gdyńskie firmy Speed, AstarNTA wraz z Tridente z Warszawy.

Po 30 latach idzie na Po 30 latach idzie na "żyletki". Zbożowy czeka na zmiany

W wyniku postępowania w listopadzie 2023 r. m.in. zarząd Portu Gdynia za najkorzystniejszą uznał ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal. Za tym podmiotem stoją światowi potentaci na rynku, czyli holenderska Viterra i duński Copenhagen Merchants.

Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem Terminal zbożowy w Gdyni stał się gorącym kartoflem

Po tej decyzji pojawiły się głosy, że "oddajemy" terminal w ręce monopolisty, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce, a to zagraża równowadze rynkowej. Apelowały organizacje rolnicze. Sprawa stanęła nawet na kilku komisjach sejmowych. Ostatecznie minister infrastruktury nie wyraził zgody na oddanie nieruchomości w dzierżawę podmiotowi wskazanemu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Poprzedni zarząd portu bronił swojej decyzji i wyboru zwycięzcy. Po zmianach, czyli wyłonieniu nowych władz, port zmienił zdanie i przetarg unieważniono. Chyba nie da się ukryć, że... pod naciskiem.

Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy

Jednak zwycięzcy poprzedniego postępowania wcale nie mają zamiaru rezygnować. Jak podał Puls Biznesu, konsorcjum związane z grupami Viterra i Copenhagen Merchants oprotestowało decyzję o unieważnieniu i rozważa "dalsze kroki prawne przeciwko zamawiającemu". Już złożono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dotyczącą odmowy udzielenia zgody na dzierżawę. Przedstawiciele konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants zwracają uwagę na dokonywane w trakcie przetargu zmiany w specyfikacji i na liście ofertowej, które - ich zdaniem - mogą świadczyć o próbie wyeliminowania ich z gry.


Jak twierdzą, w sierpniu 2023 r. port zmienił warunki przetargu, umożliwiając sobie wybór oferenta z drugiego miejsca w razie braku możliwości podpisania umowy z numerem jeden. Zmieniła się także kolejność lokat, po ocenie części opisowej oferty Mondry wskoczyło z czwartego miejsca na drugie, Speed spadł na trzecie, a OT Port Gdynia - na czwarte.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (27)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane