• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • Gdynia - bogate miasto (1)

    Był dworzec morski - jest muzeum. A teraz obok trzeba postawić nowy dworzec morski

    • 26 6

    • Dworzec morski chciałbyś przerobić na terminal promowy?

      O stary! Gdzie serwują taki towar?

      • 2 5

  • W tym miejscu do budowy fundamentow powinni zatrudnic gornikow dolowych.

    • 5 1

  • polityczny gniot (2)

    Po przekopie Mierzei wszystko z Gdyni i Gdańska popłynie do Elbląga - inwestycja płaskodennego rowu za 1 mld rozpoczęta przez samego prezesa. Elbląg wam pokaże jak wygląda transport morski o zanurzeniu 2,5m. W Gdyni terminal na 250 metrowce za 230 mln, w Elblągu rowek przez Mierzeję 1 mld (na razie), bez perspektywy zarabiania na siebie.

    • 15 6

    • Ja widzę to jako altenatywe dla transportu kołowego. (1)

      Statki wpływają do Gdańska/Gdyni. Część np. kontenerów ładuje się na barkę, która płynie na terminal w Elblągu, dociągnąć tam kolej, zbudować jakiś mały terminal intermodalny z dźwigiem do ładowania barek. W ten sposób mniej ciężarówek wjeżdża do trójmiasta a dowozy i odwozy odbywają się drogą wodną. Korzystają wszyscy. Elbląg, porty w trójmieście, mieszkańcy.

      • 5 3

      • Za dużo przeładunków, to się nie opłaci.

        Po co ładować na wagony w Elblągu jak można od razu w Gdańsku czy Gdyni?

        • 4 0

  • (1)

    No to korki murowane.

    • 10 1

    • A teraz nie ma korków ?

      • 3 0

  • Kiedy ogłoszenie budowy mostu z ulicy Węglowej na Oksywie? :) (3)

    • 14 2

    • Nie lepiej tunel?

      • 7 0

    • nigdy:)

      • 3 0

    • jak znajdą ropę

      na Babich Dołach.

      • 2 0

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe (3)

    Głupota ludzka zamieniła Dworzec Morski w Muzeum Emigracji(czytaj Muzeum Wstydu ) a teraz obok buduje Nowy TerMinal Promowy czytaj ( Nowy Dworzec Morski)

    • 13 6

    • Ty tak na poważnie? (2)

      Przypominam, że dziś tłusty czwartek a nie prima aprilis. Błagam, opisz swoją koncepcję placów manewrowych, składowych, ramp najazdowych i pozostałej infrastruktury terminalowej przy dworcu morskim. Chętnie się pośmiejemy!

      • 3 3

      • cienki bolek jesteś masz poważne problemy techniczne (1)

        • 1 1

        • Ale argument, ładną sobie laurkę wystawiłeś...

          • 0 0

  • (2)

    Co to za firma Doraco?

    • 6 3

    • To firma byłego aparatczyka! (1)

      Zarządzają słupy a decyzje za granicą.

      • 1 0

      • a ja myślałem, że tak ma tylko Robyg

        Widać to prawidłowość.
        Ale chyba niedawno przejął tę firmę Skarb Państwa?

        • 1 0

  • kompletnie zablokowana cała polska, wiśniewskiego, a ci bardziej niecierpliwi będą blokowali śródmieście, witomino aż do estakady, gratulacje za lokalizacje, tęgie głowy, powodzenia

    • 13 4

  • Duże promy maja około 330 metrów (2)

    • 5 4

    • Coś Ci się chyba z wycieczkowcami pomyliło...

      Największe promy samochodowe mają ok. 250 m.

      • 5 2

    • No to pokaż taki prom. 330m to mają wycieczkowce.

      • 2 0

  • Bender

    Brawo Gdynia oby tak dalej

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane