• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

Wioletta Kakowska-Mehring
15 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy. Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy.

Stena Line już od czerwca korzysta z nowego Publicznego Terminalu PromowegoMapka w Gdyni. Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries wciąż zwleka z przeprowadzką i pływa z gdańskiego terminalu. Może czas poszukać innego armatora?



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na razie szwedzki armator wprowadził na tę linię promy wcześniej pływające na trasie Gdynia-Karlskrona, ale już niedługo pojawią się tam dwie najnowsze jednostki. Ta linia, według szwedzkiego armatora jest dochodowa i obiecująca.

Dwa nowe promy Stena Line w Gdyni



Zgodnie z założeniami nowy Publiczny Terminal Promowy miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowani, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli PŻB właściciel marki Polferries. Niestety, ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa



Kiedy przeprowadzka? To jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi PŻB. My zapytaliśmy o to w styczniu tego roku, podczas konferencji jaka odbyła się w Gdańsku. Wówczas prezes PŻB Andrzej Madejski, powiedział, że jeszcze trwają uzgodnienia, a wszystko leży w rękach Portu Gdynia. I tak faktycznie było, ponieważ w styczniu gdyński terminal wciąż nie był gotowy na przyjęcie promów i pasażerów. Dziś, choć terminal już pracuje, rozmowy dalej się toczą, co potwierdził prezes Madejski w wywiadzie dla portalu wnp.pl. Stwierdził też, że może jesienią, ale...

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



PŻB myśli od Gdyni, ale nie bardzo się spieszy, bo szkoda Gdańska? Szansą są nowe promy, ale to zajmie trochę czasu. Ten budowany w "Remontowej" będzie dopiero w 2025 r. W ubiegły tygodniu poinformowano o podpisaniu umowy w sprawie kolejnego promu. Ten ma zostać wyczarterowany z opcją wykupu od zagranicznego klienta. Ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2024 r. Jednak jak już podano, jednostka ma pływać na linii Świnoujście-Ystad.

Prom Stena Line w nowym gdyńskim terminalu.


Pozostaje jednak jedno pytanie, jak długo Port Gdynia może czekać na PŻB? Zapytaliśmy o to władze portu.

- Aktualnie trwają końcowe ustalenia co do terminu rozpoczęcia operacji armatora Polferries z Portu Gdynia. Jako Zarząd Portu w przetargu przedstawiliśmy warunki na jakich armator może korzystać z nowego terminalu. W wyniku postępowania wybrano Polską Żeglugę Bałtycką jako drugiego operatora, który będzie mógł korzystać z Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni. Sam termin przejścia jest uzależniony od decyzji armatora. Liczymy na to, że decyzje takie zapadną do końca bieżącego roku - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia, ale nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 roku obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Czy nie czas poszukać innych operatorów dla Publicznego Terminalu Promowego?

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro w ostatnim czasie znacznie wzrosło, zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało biuro prasowe Portu Gdyni.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (16)

    Skoro w kolejce już czekają finowie i niemcy to olać Polferries, niech sobie tam siedzą w tym gdańsku. Jeszcze będą prosić o przeprowadzkę a wtedy można im pokazać wała albo wyższe ceny.

    • 41 32

    • Nowogrodzka podejmie jedynie słuszna decyzje , kaczalnik śpi u czuwa ; w temacie ! Może hooooRała podpowie ?

      • 8 8

    • Pewnie (11)

      Będą prosić - wątpię.
      Dla zagranicznych gości Gdańsk to poprostu znane miasto. Gdynia nie koniecznie i nie ma się co oszukiwać, że jest inaczej. Więc z wygody wybiorą Gdansk.
      Dla Polaków Gdańsk też jest lepszą opcją. Gdybym miał skorzystać z kursu wolałbym jechać z Gdańska. Jadąc wlasnym autem nie muszę się przebijać przez miasto. Szybko przebijam się do głównych dróg. Do lotniska też dużo wygodniejsze połączenie.
      Gdynia wciąż próbuje dogonić Gdańsk co jest kompletna bzdurą. Zamiast skupić się na Porcie , przemyśle stoczniowo, portowym i stać się bogatym nowoczesnym miastem. Próbuje być wszystkim po trochu w tym turystycznym miastem. Którym nigdy nie będzie. Nie ma żadnych atutów aby nim być. Stary Gdańsk, imprezowo-rekraacyjny Sopot. W pobliżu masa sielskich, turystycznych miejscowości nad otwartym morzem i Szwajcaria kaszubska. Tylko i**ota może chciec wypoczywać w Gdyni i tylko i**ota wierzy że to miasto może być taką hybrydą. W rezultacie miasto coraz bardziej zadluza się bo zamiast żyć z podatków firm woli kupczenie gruntami z jednorazowym zastrzykiem gotówki od deweloperski....
      To walnie tak jak w Detroit.

      • 39 15

      • Mądrze napisane

        • 10 7

      • (2)

        "Dla zagranicznych gości Gdańsk to poprostu znane miasto" hahaha muszę cię zmartwić, Gdańsk oraz większość polskich miast dla turyty zagranicznego jest tak znane jak dla Polaka Botoszany w Bułgarii. Jedyne co kojarzą od biedy to warszawa i Kraków.

        • 9 15

        • Ty nie jesteś normalny!!!!!!

          • 3 1

        • Czy dlatego to z Polski właśnie Gdańsk króluje na wszystkich europejskich i amerykańskich listach pożądanych kierunków

          • 3 1

      • Przecież ten prom płynie tak długo, że czas "przebijania się do miasta" można pominąć (1)

        bo i tak w porcie gdyńskim będzie szybciej

        • 9 5

        • Otóż to, tylko trzeba pomyśleć

          A tu jak widać mają z tym problem, brawo za słuszną myśl.

          • 3 2

      • człowieku co ty pitolisz? (3)

        ty myślisz, że armatorzy nie wiedzą gdzie są porty? Londyn to dopiero znane miasto, ale nie słyszałem, żeby tam pływały promy...

        nie słyszałeś pewnie też gdzie cumują wycieczkowce...

        ludzi sie dowozi lub sami dojeżdżają, to nie jest kolej albo linie autobusowe, które jeżdżą do centrum miasta

        • 3 2

        • (2)

          Uspokój się, typ pisał o gościach z zagranicy a nie o armatorach.

          • 5 2

          • o ja dziecko o czym niby piszę? (1)

            jezu co z wami jest?

            • 0 2

            • Nie wiadomo o czym,

              ale piszesz bzdety.

              • 1 0

      • To nie ma nic wspólnego z atrakcyjnością Gdańska czy Gdyni

        Każdy z operatorów chce mieć swoje stanowisko i dlatego Stena zostaje w Gdyni a PŻB w Gdańsku

        • 1 0

    • Nie mądruj się!!

      • 0 0

    • Będą prosić?

      Z całym szacunkiem dla stuletniej Gdyni ale promy to oprócz ładunków, turystyka. W Gdyni nie ma niczego takiego, by chcący pozwiedzać ruszył tyłek i tam przyjechał. Natomiast czym jest Gdańsk nie trzeba nikomu mówić bo to jedno z najciekawszych miast w Europie. Do tego terminal promowy posiada świetne połączenie drogowe tak z miastem jak i z autostradami. Gdyby Gdańsk zainwestował w sam terminal a dodatkowo podciągnął tam jakąś linię autobusu szynowego, to Gdynia naprawdę będzie miała problem.

      • 4 1

    • Port q Gdyni nic lepszego nie oferuje, zmiana miejsca byłaby beż sensu. Chyba że finansowo się opłaca bardziej

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    No oczywiście, że jako firma mająca zarabiać a nie zajmować się propagandą, terminal promowy powinien rozmawiać z kazdym (7)

    Tym bardziej, że PŻB pływa tylko do Szwecji (w sensie jest to ten sam kierunek co Stena), a przecież choćby z Niemiec pływają promy do innych krajów na Bałtyku.

    • 68 4

    • I nie muszą to być nawet połączenia każdego dnia

      • 6 2

    • (5)

      Mogliby zrobić rejsy Do Rygi, Kopenhagi lub do Helsinek.

      • 10 1

      • no właśnie nie wiem czemu brak tych połaczeń (4)

        • 4 0

        • Po prostu nie ma zapotrzebowania na takie trasy (2)

          Helsinki były przez lata do Gdańska, potem Gdyni i zostało zwinięte, bo nie ma zapotrzebowania.
          Jak już to prom z Helsinek płynie do Niemiec, bo tam idą towary.
          Jak Helsinki się nie opłacają to tym bardziej Ryga.
          Kopenhaga jest łatwa do zrobienia ze Świnoujścia, a od nas to strata czasu dla spedytorów, a jak jeszcze powstanie S6 (czy tunel Dania-Niemcy) to zupełnie będzie mijała się z celem, chyba że...
          zaczniemy masowo pływać imprezowo promami, ale z dotychczasowego doświadczenia na to sie nie zanosi.

          • 3 2

          • Żeby pływac imprezowo promami, to byśmy potrzebowali promów w wysokim standardzie

            A nie jak obecnie poziom motelu, obsługa żałosna, a ceny wcale nie są niskie.

            • 2 0

          • Zapotrzebowanie jest, tylko firma ma inne priorytety.

            To dokałdnie jak z samolotami - niektóre trasy sa wazniejsze i te są utrzymywane nawet kosztem opłacalności.

            • 0 0

        • do Helsinek (Hanko) pływa z Gdyni Finnlines

          • 2 0

  • Hmm (7)

    Prawda jest taka, że większość ludzi nie chce jechać do Gdyni. Gdynia nie bardzo stara się być celem podróży. Chce być brzydkim miastem zależnym od samochodów. Może mieć piękny rdzeń dla pieszych, ale woli brzydkie ulice wypełnione samochodami i centra handlowe. Przepraszam, lepiej pominąć Gdynię i jechać prosto do Gdańska.

    • 29 73

    • hhaha to żes byłsnął, tak jada do gdańska inhalowac się zapachami z Szadółek.

      • 19 4

    • Promy żyją z transportu, turyści to dodatek

      Więc o jakich celach podróży bredzisz?

      • 13 0

    • wszystko ok?

      • 1 1

    • Jan z Kolna (3)

      Ja ostatnio częściej jeżdżę do Gdańska niż do Gdyni, bo m.in. tam łatwiej poruszać się autem i je zaparkować. I tam wydaję pieniądze. Wiem, że jest transport publicznych, ale nie jestem na emeryturze i nie będę poświęcał pół dnia na dojazdy, jak ktoś lubi - jego sprawa. Niestety transport publiczny w większości Trójmiasta to jakiś żart. Jeśli nie jedzie się bardzo blisko, albo w linii SKM, to trwa to absurdalnie długo. A, i rowerem też jezdżę, ale ścieżki rowerowe są mocno przereklamowane, często się urywają lub po prostu ich brakuje w ważnych miejscach. A na prom jeżdżę zawsze do Gdańska. Nawet jak mam zapłacić sporo więcej. Szkoda życia na przebijanie się do terminala w Gdyni.

      • 1 4

      • (1)

        I co zrobisz z tą zaoszczędzona godzina?

        • 3 0

        • Sprzedaję ją albo wpłacam na konto

          • 1 0

      • Tak naprawdę to i PŻB mógłby przejśc do Gdyni i Stena do Gdańska

        ale każdy woili mieć terminal dla siebie i dodatkowo Stena może sobie dużo wywalczyć w Gdyni bo Stena jest ważna dla Gdyni. Gdyby Stena dostała warunki gdyńskie w Gdańsku to by przeszła ale dobrze, że Gdańsk nie ściaga jej za wszelką cenę bo taka rywalizacja jest bez sensu. Z kolei PŻB w Gdańsku może sobie spokojnie stać przy terminalu bez względu na ewentualne opóźnienia i nie musi zwalniać miejsca przy nabrzeżu bo przyszedł czas cumowania innego armatora. W Gdyni, gdyby był wciśnięty między cumowania Steny to miałby kłopot i nerwówkę. Przeciez to było jkasne od początku. Co to za terminal publiczny jak jest tylko jedno stanowisko do wjazdu na prom, a Stena robi dwa (trzy?) wyjścia dziennie.

        • 1 0

  • Czas (4)

    Szwedzi nie mogli się doczekać na promy od podobno pisuaru i zamówili sami. Niebawem one wejdą do eksploatacji a stępkę pinokia już kundy dawno na złom sprzedali. Tak "działa" pisuar.

    • 34 19

    • Weź tabletki ruski tollu, bo się zaplujesz tym swoim jadem (1)

      • 6 6

      • Trollu? Ty jesteś psychiczny? Trolle w bajkach są, to wymysliles

        • 0 1

    • (1)

      To nie była nawet żadna stępka, tylko element elektrowni wiatrowej. O tych gościach nawet nie piszmy, bo oni nie mają nic do zaoferowania.

      • 7 2

      • PiS i PO siebie warte

        Jedno i drugie to szambo

        • 4 5

  • Opinia wyróżniona

    Fatalny dojazd i jest dalej (14)

    Jako właściciel firmy przewozowej wolę żeby moje ciężarówki płynęły i wypływały z Gdańska. Mam przez to zaoszczędzone około 60 kilometrów kursie. Kilkadziesiąt takich kursów w miesięcy daje mi poważną oszczędność.

    • 131 56

    • A ja wolę moją mamę

      Co ma włosy jak atrament

      • 9 29

    • Rzetelne argumenty

      • 28 5

    • (2)

      Tjaaa szczególnie te które jadą na Szczecin mają bliżej hahaha.

      • 11 14

      • Słupsk, Koszalin itd to mało uprzemysłowiony region

        Większość tracków jedzie na A1

        • 9 1

      • Jak ktoś jedzie na Szczecin ze Skandynawi

        to bierze prom z Ystad / Trelleborga

        • 10 0

    • A ja jako wlasciciel.fie.y transportowej trace za to ywaja z Gdanska 15 km w jedna strone razy liczba ciagnikow razy liczna dni (1)

      Ussh

      • 6 17

      • Ja jako prawdziwy Polak kompletnie nie rozumiem co napisałeś. Gdybyś był tak uprzejmy i napisał to jeszcze raz po polsku to byłbym wdzięczny.

        • 34 2

    • proponuję z Elblaga (3)

      jest przekop a to kilkadziesiąt kilometrów bliżej niż do Gdańska

      • 15 4

      • (2)

        Z Elblągiem jest problem, że może tam wpłynąć statek maks 100m jak by było z 200m to Elbląg by miał możliwość aspirowania do miana drugiej Lubeki. A tak jest przekop ale nie do końca przemyślany

        • 9 2

        • przecież to sarkazm w odpowiedzi na dalej do promu

          • 6 2

        • Max 100m? Chyba barka plaskodenna

          • 4 3

    • Ciekawy jestem (1)

      A odleglosc miedzy docelowymi portami nie robi ci roznicy? Te 60km maja sie nijak do prawie 500km miedzy Karlskrona a Nynashamn... jak tak kalkulujesz to nie wróżę sukcesu.

      • 4 5

      • Widzę problemy z logiką. PŻB dalej będzie pływało do Nynashamn

        • 2 0

    • Żaden z Ciebie właściciel. Przewoźnicy zarabiają na kilometrówce, a nie na przeprawach promowych. Z punktu widzenia przewoźnika im dalej od promu, tym lepiej. Oszczędność... oplułem ekran ze śmiechu.

      • 1 4

  • Gdynia miasto z potencjałem

    Tylko zarządzane przez niekompetentnych włodarzy i do tego dochodzi rząd który olewa Gdynię od lat.

    • 38 4

  • Bum bum (2)

    JAK nie wiadomo o co chodzi Kase jezeli sie oplaca plywac z gdyni i trzymac nabrzeze kasa

    • 6 2

    • O jaką kasie hodzi? (1)

      • 1 0

      • Napisał bum, bum kasa i myśli uleciały.

        • 2 0

  • (2)

    Gdynia utrudnia ruch samochodowy jak tylko może. Gdańsk co prawda też - ale z Westerplatte wjeżdżasz na Trasę Sucharskiego, i omijając miasto jesteś na drodze do innych miejsc w Polsce. I Gdynia tego nie przeskoczy. Ujadanie że ktoś się nie chce przeprowadzić bo woli Gdańsk jest tak samo śmieszne, jak budowa lotniska w Gdyni. Gdynia zawsze będzie tylko Gdynią - a już na pewno z tymi władzami jakie ma.

    • 59 15

    • To po co blokują

      Jakie ujadanie. Chcą być w Gdańsku to niech będą. Tylko dlaczego innym blokują Gdynię.

      • 9 3

    • Maniek, porównanie

      lotniska w Gdańsku do tego w Gdyni to jak porównanie portu w Gdyni do basenu żeglarskiego przy skwerze w Gdyni. Nie powtarzaj banałów. Lotnisko na Babich Dołach wybudowali Niemcy w czasie wojny i dlaczego go nie wykorzystać?
      Wojska ( Marynarki ) tam teraz tyle co kot napłakał a nawet ta Marynarka kosztuije. Pieniądze są potrzebne jak zawsze.

      • 1 0

  • Dlaczego nie można wejść do budynku nowego dworca. (5)

    • 14 5

    • Bo trzeba najpierw zdjąć buty (1)

      • 4 3

      • A żeby zdjąć buty to trzeba najpierw umyć nogi

        • 5 2

    • (1)

      Tylko po co, jak tam nic nie ma. Surowe , funkcjonalne pomieszczenia stricte do obsługi pasażerów

      • 3 2

      • Do budynków na lotnisku można wejść a do dworca

        w Gdyni nie.

        • 4 2

    • Idz sie odlac w krzaki, a nie bedziesz obszczywal deske w terminalu.

      • 2 5

  • Nie kumam (13)

    Czy tylko Szwecja jest jedynym krajem na swiecie do ktorego mozna plywac?Czemu tak malo polaczen?Co np.z UK,kiedys byl Rogalin?

    • 17 4

    • Nie zapominaj o Czechosłowacji

      • 6 4

    • nikt ci nie broni uruchomic biznesu.

      • 3 1

    • (5)

      Bo kiedyś nie było tanich linii lotniczych. Kto popłynie 3 dni do UK gdy za 350 zł poleci samolotem w 2 godziny?

      • 8 2

      • (1)

        Jedynie ropoax z transportem kołowym ta trasą być może by się kalkulowało uruchomić, przy okazji jakieś ludziki chętne mogłyby też płynąć chyba tylko dla samej frajdy

        • 3 1

        • Nie kumam

          Wield polakow jezdzi z UK swoimi samochodami zatrzymujac sie na nic w hotelach,ciezarowki,Angole na zakupytak,tez ludzie dla same frajdy

          • 2 2

      • (2)

        Kierowca ciezarowki, ktory ta trase bedzie robil minimum 4 dni.

        • 2 1

        • (1)

          Nie wiem co miałeś z matematyki i geografii w szkole ale chyba orłem nie byłeś

          • 1 2

          • Nie no jak bedziesz oszukiwal na tacho i zdejmiesz kaganiec to pojedziesz w jeden dzien Janusz.

            • 3 0

    • Ok UK zapomnij i o innych kierunkach teraz liczy się czas i koszty .... (3)

      Prom z Gdańska do UK by płynął z 3 dni ... I cena by zbiła z nóg nie jednego Kowalskiego!!!! Tak naprawdę to duże promy zarabiają głównie z ładunku Cargo ( Czyli głównie przewozu Ciężarówek) I jeśli na danej trasie nie opłaca się przewozić Cargo to nikt nie uruchomi połączenia. A swoją drogą to promy Cargo pływają z Gdyni do Hanko . Tylko są to promy tylko kierowców Ciężarówek. Poland-Finland: ro-ro service 6 times per week between Gdynia and Hanko. Other Finnlines and Grimaldi Group network destinations: please contact Gdynia office sales personnel for details.

      • 1 3

      • (1)

        Ale kierowca ciezarowki trase do UK bedzie robil minimum 4 dni. Pomnoz to przez ilosc ciezarowek, ktore sie zmiesza na promie i jest oszczednosc pieniedzy na podrozy i czasie.

        • 2 1

        • poza tym jeśli to nie południe UK, to jeszcze potem trzeba przejechać wiele kilometrów

          • 1 1

      • Nie kumam

        Wcale nie musialoby tak byc,dwa razy do roku plyne promem brittany ferries z Portsmouth do Bilbao do swojego domku w Hiszpanii.Moglbym easy jetem tanio,ale mnostwo ludzi tak robi,samochody osobowe,ciezarowki,camper vans,wszystko obladowane pod korek I interes sie kreci.Podroz 32h.Nie dla wszystkich czas najwazniejszy,a frajda,relaks,zabawa,mniejsze zmeczenie kierowcow,omijanie korkow i platnosci za autostradyps tak,tak worm wNiemczech na transient do UK sie nie placi itd

        • 3 0

    • Albo Kanadą?

      Płynąłem statkiem do UK wiele razy i tylko raz poszło gładko. Czy ty masz pojęcie jak wygląda sztorm na Morzu Północnym? Wygląda na to, że nie więc nie zabieraj głosu.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane