• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

Wioletta Kakowska-Mehring
15 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy. Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy.

Stena Line już od czerwca korzysta z nowego Publicznego Terminalu PromowegoMapka w Gdyni. Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries wciąż zwleka z przeprowadzką i pływa z gdańskiego terminalu. Może czas poszukać innego armatora?



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na razie szwedzki armator wprowadził na tę linię promy wcześniej pływające na trasie Gdynia-Karlskrona, ale już niedługo pojawią się tam dwie najnowsze jednostki. Ta linia, według szwedzkiego armatora jest dochodowa i obiecująca.

Dwa nowe promy Stena Line w Gdyni



Zgodnie z założeniami nowy Publiczny Terminal Promowy miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowani, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli PŻB właściciel marki Polferries. Niestety, ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa



Kiedy przeprowadzka? To jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi PŻB. My zapytaliśmy o to w styczniu tego roku, podczas konferencji jaka odbyła się w Gdańsku. Wówczas prezes PŻB Andrzej Madejski, powiedział, że jeszcze trwają uzgodnienia, a wszystko leży w rękach Portu Gdynia. I tak faktycznie było, ponieważ w styczniu gdyński terminal wciąż nie był gotowy na przyjęcie promów i pasażerów. Dziś, choć terminal już pracuje, rozmowy dalej się toczą, co potwierdził prezes Madejski w wywiadzie dla portalu wnp.pl. Stwierdził też, że może jesienią, ale...

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



PŻB myśli od Gdyni, ale nie bardzo się spieszy, bo szkoda Gdańska? Szansą są nowe promy, ale to zajmie trochę czasu. Ten budowany w "Remontowej" będzie dopiero w 2025 r. W ubiegły tygodniu poinformowano o podpisaniu umowy w sprawie kolejnego promu. Ten ma zostać wyczarterowany z opcją wykupu od zagranicznego klienta. Ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2024 r. Jednak jak już podano, jednostka ma pływać na linii Świnoujście-Ystad.

Prom Stena Line w nowym gdyńskim terminalu.


Pozostaje jednak jedno pytanie, jak długo Port Gdynia może czekać na PŻB? Zapytaliśmy o to władze portu.

- Aktualnie trwają końcowe ustalenia co do terminu rozpoczęcia operacji armatora Polferries z Portu Gdynia. Jako Zarząd Portu w przetargu przedstawiliśmy warunki na jakich armator może korzystać z nowego terminalu. W wyniku postępowania wybrano Polską Żeglugę Bałtycką jako drugiego operatora, który będzie mógł korzystać z Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni. Sam termin przejścia jest uzależniony od decyzji armatora. Liczymy na to, że decyzje takie zapadną do końca bieżącego roku - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia, ale nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 roku obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Czy nie czas poszukać innych operatorów dla Publicznego Terminalu Promowego?

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro w ostatnim czasie znacznie wzrosło, zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało biuro prasowe Portu Gdyni.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • (1)

    Szkoda że nikt nie pomyślał o drogach dojazdowych. Ulica Polska jest czasem zablokowana na całej długości aż do ul. Wiśniewskiego.

    • 16 2

    • Na piechotę to nie łaska?

      • 0 1

  • Korki na ul. Polskiej

    Ktoś chyba zapomniał napisać o korkach na ul. Polskiej. Czy w ogóle ktoś coś z tym zrobić?

    • 15 2

  • (2)

    Ten teeminal w Gdyni to parodia. Dojazd w korkach przez tereny portowe zastawione przez ciezarowki. Parking za maly. Sam terminal tez malutki

    • 12 5

    • Nie pisz bzdur. Jest odwrotnie niż napisałeś. (1)

      • 3 2

      • Ten typ tak ma, tylko wiecznie by narzekał

        • 0 2

  • Jak im tak dobrze w Gdańsku to niech sobie tam będą czas oglosić konkurs na nowego armatora który będzie konkurencją dla obu (2)

    a konkurencja to dobra rzecz dla konsumenta bo wymusza rozsądne ceny a nie monopol

    • 5 3

    • Od 30 lat nikt nowy nie chce przyjść.... Więc o czym mowa

      • 0 0

    • Kto będzie chciał się wbijać na to jedno stanowisko między

      rejsy Steny?

      • 0 0

  • Jak w tej Gdyni to estakada non stop w remoncie i korki gigantyczne (1)

    • 10 2

    • To kup se albo Heli kopter

      • 0 1

  • Ludzie przestańcie narzekać

    Wieczne niezadowolenie, a to nie tak, a to za duże , albo za małe, a to za zimno za gorąco, za wolno, a jak szybko to niedokładnie. Co za społeczeństwo, w du....ch się poprzewracalo.

    • 6 2

  • Dojazd do portu

    Dojazd do portu lotniczego. Gdyni to makabra.
    Westerplatte ma o wiele lepiej rozwinięte połączenia, drogowe.

    • 7 2

  • Pinokio Lines? (1)

    • 9 8

    • Tusk lines

      • 2 1

  • Za PO to wody w morzu by zabrakło (2)

    • 4 11

    • A na plaży piasku

      • 0 1

    • Jakoś przez 8 lat z wodą nie było problemu.

      A teraz permanentna susza. Widocznie poobsadzane na stołkach liczne rodziny pismenow wychlały wszystko.

      • 0 0

  • Gdańsk?

    W Gdańsku Nova star ma problem z pieszymi w Gdyni by się rozwiązał. Tam jest jeden autobus co jakiś czas nie dopasowany z promem masakra. No faktycznie co do dojazdu samochodem jest ok jeśli się nie korkuje połączenie 7 z s6 tam można postać .

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane