• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

Wioletta Kakowska-Mehring
15 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy. Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy.

Stena Line już od czerwca korzysta z nowego Publicznego Terminalu PromowegoMapka w Gdyni. Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries wciąż zwleka z przeprowadzką i pływa z gdańskiego terminalu. Może czas poszukać innego armatora?



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na razie szwedzki armator wprowadził na tę linię promy wcześniej pływające na trasie Gdynia-Karlskrona, ale już niedługo pojawią się tam dwie najnowsze jednostki. Ta linia, według szwedzkiego armatora jest dochodowa i obiecująca.

Dwa nowe promy Stena Line w Gdyni



Zgodnie z założeniami nowy Publiczny Terminal Promowy miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowani, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli PŻB właściciel marki Polferries. Niestety, ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa



Kiedy przeprowadzka? To jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi PŻB. My zapytaliśmy o to w styczniu tego roku, podczas konferencji jaka odbyła się w Gdańsku. Wówczas prezes PŻB Andrzej Madejski, powiedział, że jeszcze trwają uzgodnienia, a wszystko leży w rękach Portu Gdynia. I tak faktycznie było, ponieważ w styczniu gdyński terminal wciąż nie był gotowy na przyjęcie promów i pasażerów. Dziś, choć terminal już pracuje, rozmowy dalej się toczą, co potwierdził prezes Madejski w wywiadzie dla portalu wnp.pl. Stwierdził też, że może jesienią, ale...

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



PŻB myśli od Gdyni, ale nie bardzo się spieszy, bo szkoda Gdańska? Szansą są nowe promy, ale to zajmie trochę czasu. Ten budowany w "Remontowej" będzie dopiero w 2025 r. W ubiegły tygodniu poinformowano o podpisaniu umowy w sprawie kolejnego promu. Ten ma zostać wyczarterowany z opcją wykupu od zagranicznego klienta. Ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2024 r. Jednak jak już podano, jednostka ma pływać na linii Świnoujście-Ystad.

Prom Stena Line w nowym gdyńskim terminalu.


Pozostaje jednak jedno pytanie, jak długo Port Gdynia może czekać na PŻB? Zapytaliśmy o to władze portu.

- Aktualnie trwają końcowe ustalenia co do terminu rozpoczęcia operacji armatora Polferries z Portu Gdynia. Jako Zarząd Portu w przetargu przedstawiliśmy warunki na jakich armator może korzystać z nowego terminalu. W wyniku postępowania wybrano Polską Żeglugę Bałtycką jako drugiego operatora, który będzie mógł korzystać z Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni. Sam termin przejścia jest uzależniony od decyzji armatora. Liczymy na to, że decyzje takie zapadną do końca bieżącego roku - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia, ale nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 roku obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Czy nie czas poszukać innych operatorów dla Publicznego Terminalu Promowego?

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro w ostatnim czasie znacznie wzrosło, zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało biuro prasowe Portu Gdyni.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • (3)

    Plynalem stena line kilka razy. Z nowego terminala tylko raz. Niestety mimo ze budynek oddany juz do uzytku to jakas porazka. Slabe oznaczenie i wylaczona klima na ciasnym korytarzu poczekalni to slaba inwestycja. Sam budynek ladny ale stary byl bardziej praktyczny i oznaczony. Dojazd nie zbyt komfortowy a najgorszy jest sam wyjazd na kedna jedyna droge prowadzaca na estakade- obwodnice... korki straszne.

    • 23 1

    • I co jeszcze? (1)

      Nie ma parobków żeby cię na lektyce zanieść do statku i tyłek podcierali .

      • 1 4

      • Nie umiesz rozmawiać

        to najpierw skup się na słuchaniu. Skąd taki brak kultury?

        • 0 0

    • Zanim na estakade czlowiek sie wbije to traci pol zycia na ul Polskiej. Kordony ciezarowek wzdluz ulicy, blokowanie ronda, masakra jakas.

      • 0 0

  • Cały ten cyrk jest z jednego powodu. (5)

    Żeby dostać dofinansowanie z unii, trzeba wykazać że terminal nie jest budowany pod jedna linię. Fakty są takie, PŻB się z Gdańska nigdy nie wyniesie, ale zagrał w tej sztuce dzięki czemu kasa się znalazła. Linia z Gdyni będzie jedna zawsze, bo inne destynacje są nieopłacalne.

    Może być tylko niezły cyrk, jeśli czegoś w scenariuszu nie przewidzieli i unia każe kasę oddać.

    • 28 3

    • (1)

      Czyli co powtórka z lotniska

      • 3 1

      • Żadna powtórka

        Jest nowy terminal, Stena pływa z Gdyni jak pływała, a PŻB z Gdańska i wszyscy sa zadowoleni.
        Pewnie to była ustawka pod fundusze z unii i tylko tyle.
        Trochę mnie dziwiło dlaczego ten terminal jest tak zlokalizowany i zaprojektowano go bez rezerwy na więcej / większe promy. Teraz stało się jasne, że od początku wiedzieli że tylko Stena będzie tam pływać.

        • 0 0

    • beda inne polaczenia

      cos tam mają przerobić i w sezonie bedzie mozna podplynac na zatoke Pucką
      beda to luksusowe kajaki

      • 0 0

    • Dokładnie (1)

      PŻB jako państwowy został "zainspirowany" przez władzę, żeby zgłosił się jako druga linia, która będzie pływała z Gdyni, żeby dofinansowanie dla terminalu było możliwe, chociaż dla PŻB Gdańsk jest lepszy. Teraz w "podziękowaniu" dostają pretensje, dlaczego się nie przenoszą. Jak mówi stare przysłowie, każdy uczynek będzie ukarany, dobry teraz, a....

      • 0 0

      • A jakie pretensje, szumu trochę, niezorientowana (albo zorientowana i inteligentna) dziennikarka coś tam napisz, że nie wyszło

        sprawa przyschnie i będzie śmigać :)

        • 0 0

  • A może DFDS? (7)

    W 2003 płynąłem z kumplami linią DFDS do Oslo, przez Kopenhagę, z Gdańska. Super zabawa. Oczywiście takie połączenie nie jest konkurencją dla samolotu ale za to ma dwa gigantyczne plusy - okazja do zabawy na promie i przewóz auta. Może powalczyć znów o tego armatora w Trójmieście?

    • 53 12

    • (2)

      Powalczyć, czyli dopłacić?

      • 5 7

      • Daj spokuj (1)

        • 0 4

        • dobże

          • 1 0

    • Nie warto

      • 1 3

    • ok dfds z gdanska ok do kopenhagi bo inne linie juz po kilkudziescilatach juz tam nie plywaja tylko malme i bus przez most do DK

      • 0 0

    • Też zrobiłem taką wycieczkę było super.

      • 1 0

    • DFDS to patologia i panuje tam spory wyzysk na pracownikach

      • 3 0

  • Pływałem do Baltijska

    Po spirytus, to były czasy. Wszyscy naj...i i po kilka butelek spirytusu jeszcze jakieś fajki. Bilet kosztował chyba jakieś 10 zeta.

    • 13 1

  • Wolę na Hel (4)

    Do Heleny

    • 2 4

    • (3)

      Do Helu

      • 3 0

      • Jemu obojętnie do czy na. (1)

        • 0 1

        • Nie jemu, tylko Panu

          • 1 1

      • Nieh ci bendzie do Chelu

        • 0 1

  • Z Gdyni do Hanko w Finlandi kursują promy z nabrzeża Rumunskiego (1)

    Poland-Finland: ro-ro service 6 times per week between Gdynia and Hanko. Other Finnlines and Grimaldi Group network destinations: please contact Gdynia office sales personnel for details.

    • 9 1

    • Przetłumacz po japońsku

      • 5 0

  • Porażka (2)

    Umiejscowienie tego terminalu to totalna porażka, oszczędność czasu po zacumowaniu promu to zaledwie 20 min. A korki na ul. Polskiej i Wiśniewskiego - bezcenne.

    • 22 4

    • Ale armatora nie interesuje ile ty jedziesz, ale ile on na tym skorzysta

      • 4 1

    • Powinni zrobić w Wejherowie

      • 2 1

  • Opinia (1)

    Gadacie o czymś co pojęcia nie macie
    Ten terminal to pomyłka
    Teraz jeszcze dwa promy PŻB i nic nie odpłynie bo nie wyrobią się nigdy w terminie. Tak jak bramki wjazdowe i reszta tej infrastruktury to jest pomyłką budowlaną

    • 21 4

    • Nie kłam

      • 0 3

  • Slabo (1)

    Witam płynąłem 18-06 do Gdyni ,tak jak zjazd tak samo dojazd do nowego terminalu to jest tragedia w porównaniu ze starym, nie wiem gdzie tu plus?

    • 18 4

    • Jo?

      • 1 1

  • "Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę" (1)

    Nie trzeba nic dodawać - Gdańsk jest lepiej skomunikowany z krajową siecią dróg: oszczędność czasu, paliwa.
    Gdynia ma przewagę dla ładunków w kierunku zachodnim.... ale czy ta przewaga nie jest iluzoryczna, biorąc pod uwagę dojazd z Polskiej do S6 czy nowobudowanej drogi na Zachód?

    Z punktu widzenia kierowcy ciężarówki spoza Gdyni - łatwiej dojechać na Polską czy na dawny terminal na Nab. Helskim?

    • 13 4

    • To se jeć do gdanska

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane