• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

Wioletta Kakowska-Mehring
15 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy. Stena Line jeszcze w tym roku planuje wprowadzić na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy.

Stena Line już od czerwca korzysta z nowego Publicznego Terminalu PromowegoMapka w Gdyni. Polska Żegluga Bałtycka właściciel marki Polferries wciąż zwleka z przeprowadzką i pływa z gdańskiego terminalu. Może czas poszukać innego armatora?



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni rozpoczął działalność 17 czerwca, kiedy to odprawił pierwszy prom Stena Line z pasażerami na pokładzie. Na razie szwedzki armator wprowadził na tę linię promy wcześniej pływające na trasie Gdynia-Karlskrona, ale już niedługo pojawią się tam dwie najnowsze jednostki. Ta linia, według szwedzkiego armatora jest dochodowa i obiecująca.

Dwa nowe promy Stena Line w Gdyni



Zgodnie z założeniami nowy Publiczny Terminal Promowy miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowani, które otrzymano. Drugim miał być państwowy armator, czyli PŻB właściciel marki Polferries. Niestety, ten wciąż nie przeprowadził się do Gdyni i nadal pływa z Terminalu Promowego WesterplatteMapka w Porcie Gdańsk.

Stena Spirit dziś, a potem Stena Estelle. Gdyński terminal promowy już działa



Kiedy przeprowadzka? To jedno z najczęściej zadawanych pytań prezesowi PŻB. My zapytaliśmy o to w styczniu tego roku, podczas konferencji jaka odbyła się w Gdańsku. Wówczas prezes PŻB Andrzej Madejski, powiedział, że jeszcze trwają uzgodnienia, a wszystko leży w rękach Portu Gdynia. I tak faktycznie było, ponieważ w styczniu gdyński terminal wciąż nie był gotowy na przyjęcie promów i pasażerów. Dziś, choć terminal już pracuje, rozmowy dalej się toczą, co potwierdził prezes Madejski w wywiadzie dla portalu wnp.pl. Stwierdził też, że może jesienią, ale...

- Muszę tu jednak przyznać, że cały czas rozważam zasadność przeprowadzki z tą flotą, którą dysponujemy. Chciałbym utrzymać Gdańsk w ofercie. Przeliczyliśmy to. Co ważne: jesteśmy tam jedynym operatorem. Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę - powiedział prezes Andrzej Madejski.

Polferries zyska kolejny prom. Przeprowadzka do Gdyni może przed wakacjami



PŻB myśli od Gdyni, ale nie bardzo się spieszy, bo szkoda Gdańska? Szansą są nowe promy, ale to zajmie trochę czasu. Ten budowany w "Remontowej" będzie dopiero w 2025 r. W ubiegły tygodniu poinformowano o podpisaniu umowy w sprawie kolejnego promu. Ten ma zostać wyczarterowany z opcją wykupu od zagranicznego klienta. Ma zostać dostarczony w drugiej połowie 2024 r. Jednak jak już podano, jednostka ma pływać na linii Świnoujście-Ystad.

Prom Stena Line w nowym gdyńskim terminalu.


Pozostaje jednak jedno pytanie, jak długo Port Gdynia może czekać na PŻB? Zapytaliśmy o to władze portu.

- Aktualnie trwają końcowe ustalenia co do terminu rozpoczęcia operacji armatora Polferries z Portu Gdynia. Jako Zarząd Portu w przetargu przedstawiliśmy warunki na jakich armator może korzystać z nowego terminalu. W wyniku postępowania wybrano Polską Żeglugę Bałtycką jako drugiego operatora, który będzie mógł korzystać z Publicznego Terminalu Promowego w Gdyni. Sam termin przejścia jest uzależniony od decyzji armatora. Liczymy na to, że decyzje takie zapadną do końca bieżącego roku - poinformowało biuro prasowe Portu Gdynia, ale nie udzieliło odpowiedzi na zadane pytanie.
Na uroczystości oddania terminalu we wrześniu 2021 roku obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ich zainteresowanie gdyński terminalem potwierdził Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Mówił też, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Czy nie czas poszukać innych operatorów dla Publicznego Terminalu Promowego?

- Zainteresowanie korzystaniem z naszego portu, w tym nowego terminalu promowego przez linie promowe i ro-ro w ostatnim czasie znacznie wzrosło, zatem nie należy się martwić o wykorzystanie infrastruktury, która została wybudowana w porcie do obsługi promów - poinformowało biuro prasowe Portu Gdyni.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Gdynia to porażka

    PIS i jego kolesie w porcie...

    • 5 0

  • Dojazd do nowego terminalu w Gdyni

    Choc jestem mieszkancem Gdyni to z przykroscia musze stwierdzic ze nowy terminal promowy tylko zwiekszyl korki w Gdyni, w szczegolnosci do dzielnic polnocnych.

    • 7 1

  • Terminal

    Wcale się nie dziwię, ten terminal to bubel totalny. Bardzo chłodne pozdrowienia dla projektantów.

    • 4 0

  • Każda potwora znajdzie swego armatora

    • 4 0

  • (1)

    suski do radomia bedzie plywal,do cieplych krajow z zamorskich bedzie blizej.

    • 2 0

    • Nie inaczej!!!

      Dziwne że partia nie buduje tam
      Centralnego Narodowego Terminala Promowego. Takie CNTP dla Horały i pislamistów aby kasę dojić

      • 0 0

  • Czy ten artykuł przeszedł jakąkolwiek redakcję treści? Napisany jak tłumaczenie z Google. Brak liter, złe odmiany ...

    • 0 0

  • TT Lines

    Złożyło ofertę w pierwszym przetargu, ale był niezgodny z wymaganiami (hmmm wątpliwe, bo to firma już pływająca między Polską a Szwecja) ale woleliście Polferries

    • 0 0

  • inne kierunki

    Nie rozumiem czemu tylko jest jeden kierunek. Z Rostocku można płynąć także do innych miejsc. Z Gdyni tylko Karlskrona. Można by się postarać o inne kierunki. Zmiana promów to żadna sensacyjna wiadomość.

    • 0 0

  • Katastrofa

    Nowy operator do tego ciasnego portu wróży katastrofę. Kierowcy ciężarówek to dla portu i operatorów promowych bydło. Brak parkingu i toalet w czasie postoju nocnego, a parking dla kilku ciężarówek. Wyjazd do estakady rano zajmuje 40 min. Westerplatte dla Polferries jest idealne. Nowy terminal w Gdyni to porażka. Pływałem 22 lata. Wiem co piszę. Popytajcie kierowców.

    • 2 0

  • No tak

    Nietrudno zgadnąć, że przeprowadzka do Gdyni to byłby strzał w kolano dla Polferries. Do Gdańska jest elegancki, bezkolizyjny dojazd z autostrady i dalej z ekspresówki, a do Gdyni? :D :D :D Dajcie spokój! Tu trudno przy obecnym ruchu aut się poruszać, a co dopiero jakby doszło 70 ciężarówek i kolejne 100 aut osobowych na prom PŻB. Dopóki nie będzie drogi czerwonej, dopóty PŻb będzie pływało z Gdańska

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane